InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De leukste spelletjes voor kinderen van 6 - 10 jaar

De leukste spelletjes voor kinderen van 6 - 10 jaar

De leukste spelletjes voor kinderen van 6 - 10 jaar Leuke spelletjes voor binnen en buiten maken van elk kinderfeestje een groot succes. Kinderen in de leeftijd van zes tot tien jaar kunnen zich al wat beter concentreren. Daar kun je de spelletjes op aan passen. Maak ruim op tijd een planning waarbij je rekening houdt met de weersomstandigheden. Het feestje kan beginnen met het verstoppen en uitpakken van de cadeautjes. Dan volgen de spelletjes waarbij de kinderen tekenen, elkaar inpakken, verschillende dingen mogen proeven of elkaar aan het lachen maken. Het feestje kan worden afgesloten met een spelletje waarbij de kinderen een cadeautje mogen uitpakken en meenemen.

Spelletjes kiezen

Ruim voordat het kinderfeestje plaats vindt kan de planning worden gemaakt. Bij het maken van de planning moet rekening worden gehouden met de weersverwachting en het jaargetijde. Wissel als het kan binnen- en buiten activiteiten af en betrek de jarige bij het uitkiezen van de activiteiten.

Het begin van een feestje

Het feestje begint meestal met het verstoppen en uitpakken van de cadeautjes maar dit kan ook anders. Er zijn verschillende manieren te bedenken waarbij de cadeautjes kunnen worden uitgepakt.

Kind verstoppen

De kinderen mogen allemaal in een kring of rondom de tafel gaan zitten met hun cadeau. De jarige wordt weggestuurd. Een van de kinderen gaat zich verstoppen en de andere kinderen verwisselen van plek. De jarige komt binnen en moet binnen een bepaalde tijd raden welk kind is verstopt. Als het antwoord goed is mag er een cadeautje worden uitgepakt, anders mag het verstopte kind weer in de kring gaan zitten en gaat een ander kind zich verstoppen.

Wie het eerst lacht

Twee kinderen mogen tegenover elkaar gaan zitten en proberen elkaar aan het lachen te maken. Ze mogen geen geluid maken maar proberen door gekke bekken te trekken de ander te laten lachen. Degene die het eerst lacht is af en een ander kind mag het tegen de winnaar opnemen.

Gekleurde snoepjes

Leg kleine gekleurde snoepjes bijv. smarties in een schaal. Een van de kinderen mag de kamer uit. De andere kinderen kiezen één kleur uit. Het kind mag weer in de kamer komen en eet net zolang van de snoepjes tot de gekozen kleur wordt gegeten. De andere kinderen roepen STOP en geven de beurt aan een ander kind.

Een originele tekening

Leg een paar grote vellen papier en stiften of potloden op tafel. Vouw elk papier in vier delen. Het eerste kind tekent op het bovenste deel een hoofd of kop. Als het kind klaar is met tekenen wordt dat deel van het papier omgevouwen en verschijnt er een nieuw stuk papier. Het papier wordt doorgeschoven naar het volgende kind die er een romp of lijf op tekent, de volgende tekent de benen of poten en de laatste de voeten. Als de tekening klaar is mag het papier worden uitgevouwen en verschijnt er een originele, grappige tekening.

Een mummie maken

Verdeel de kinderen in paren en geef elk paar een rol toiletpapier. De kinderen mogen tegelijk beginnen en wikkelen elkaar in het toiletpapier. De winnaar is degene die het eerst klaar is en de mooiste mummie heeft gemaakt. Daarna worden de rollen omgedraaid en wordt de wikkelaar door de mummie ingewikkeld.

Een speurtocht uitzetten

Het uitzetten van een speurtocht vraagt wel enige voorbereiding. Een speurtocht moet voordat het feestje begint worden uitgezet. Dit kan door de route te beschrijven, een spoor uit te zetten met krijtstrepen, lintjes aan bomen te bevestigen of d.m.v. foto's de weg te wijzen. Onderweg moeten allerlei opdrachten worden uitgevoerd. Aan het einde van de speurtocht kan er eventueel een schat worden verstopt (in de vorm van snoepjes, of speeltjes) die de kinderen moeten zoeken.

Proeven en raden

Vul verschillende schaaltjes met eetbare producten zoals zout, ketchup, tandpasta, jam, hagelslag, mayonaise enz. De kinderen worden geblinddoekt en mogen van elk schaaltje wat proeven. Elke keer nadat ze iets geproefd hebben moeten ze dit opschrijven. Degene met de meeste goede antwoorden is de winnaar.

Cadeautjes ophangen

Met dit spelletje kan het feestje worden afgesloten. Span een lijn door de kamer en hang daar kleine ingepakte cadeautjes aan. Pak de cadeautjes in met verschillende papiertjes. Maak briefjes met een nummer en leg deze in een mandje. De kinderen pakken allemaal een nummer. Degene met nr.1 mag beginnen. Het kind wordt geblinddoekt, mag de pakjes voelen en er ééntje afknippen. Als alle kinderen een cadeautje hebben mogen ze worden uitgepakt.

Tip: Koop cadeautjes die ongeveer even groot zijn en die alle kinderen leuk vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cadeautjes uitpakken op een kinderfeestjeCadeautjes uitpakken op een kinderfeestjeDe jarige heeft zich al dagen op verheugd. Wat krijg ik op mijn verjaardag? Voor de gasten op het feestje is het vaak ne…
Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaarEen kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaarKinderen in de leeftijd van 4 - 6 jaar hebben vaak nog niet zoveel geduld. Spelletjes mogen niet te moeilijk zijn en moe…
Een goedkoop kinderfeestje organiserenEen goedkoop kinderfeestje organiserenKinderfeestje hoeven niet altijd duur te zijn. U kunt een goedkoop kinderfeest organiseren en het toch erg leuk maken vo…
Deze spelletjes maken van elk kinderfeestje een succes!Deze spelletjes maken van elk kinderfeestje een succes!Je zoon of dochter is jarig en nu wil je graag een kinderfeestje organiseren. Maar welke spelletjes en activiteiten zijn…
Kinderfeestje - pakjes uitpakken met een spelKinderfeestje - pakjes uitpakken met een spelIedere keer bij een kinderfeestje is het weer de vraag hoe de jarige de kadotjes uit gaat pakken. Soms mogen de kinderen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De leukste spelletjes voor kinderen van 6 - 10 jaar"

Infoteur: Liza
Laatste update: 09-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Spelletjes
Schrijf mee!