De vrijheid van het thuiswerken

De vrijheid van het thuiswerken Werken vanuit huis kan op verschillende manieren om zo goed geld te verdienen. Thuiswerkers met een bijbaan verdienen vaak veel. Nu het flexibel thuiswerken in Nederland opkomt zal het thuiswerken steeds populairder worden. Maar hoe kun je nou tegenwoordig al genoeg geld verdienen met werken vanuit huis? De voor- en nadelen van thuiswerken worden tegen elkaar afgewogen en er worden enkele tips voor het vinden van passend thuiswerk gegeven. Onderzoek heeft aangetoond dat een groot deel van de werknemers in Nederland gewillig staan tegenover het inleveren van bepaalde voordeeltjes die zij ervaren van het werken op kantoor als zij hierdoor een baan met flexibelere werktijden kunnen krijgen en dan vooral als zij vanuit huis kunnen gaan werken, wie wil dit nou niet! Het is toch geweldig om zelf je uren in te kunnen delen en dan te werken op het moment dat het jou uitkomt. Er is geen manager/baas meer die je de hele tijd op de vingers kijkt of je alles wel goed doet en je tijd nuttig besteed. Je hoeft nooit meer vroeg uit je bed omdat je voor de files uit wil rijden of omdat je weet dat je toch in deze files terecht komt. Niet meer haasten om te wachten op het, tijdens de spits altijd, overvolle openbare vervoer van Nederland. Door het thuiswerk hoef je niet meer naar je werk toe waardoor veel mensen zeeën van tijd over zullen houden in de ochtend. Lekker rustig douchen, kopje koffie even de krant lezen en je dan heel ontspannen lekker rustig en op je eigen tempo je richting je werkruimte begeven.

Arbeidsuren

De arbeidsuren van thuiswerkers liggen verre van vast, deze kunnen zij helemaal zelf indelen. Als je meer een avondmens bent kun je natuurlijk vooral ‘s avonds en zelfs in de nacht werken en als je 's ochtends beter bent, dan werk je gewoon in de ochtend. Let wel op dat er verscheidene banen zijn die deadlines van hun werknemers verlangen, deze deadlines zullen niet vaak midden in de nacht en op andere rare kantoortijden zijn. Hier dien je wel rekening mee te houden, maar verder plan je de uren helemaal naar jouw wens.

Psychische/lichamelijke klachten

Vooral voor mensen met psychische/lichamelijke klachten is het thuiswerken ideaal omdat je op deze manier deze groep mensen ontlast doordat zij hun werkmomenten zelf kunnen uitkiezen. Ook hoeven mensen met psychische klachten niet in aanraking te komen met collega's wat voor sommige mensen veel beter kan zijn. Door deze manier van werken kan iedereen zichzelf zijn en zich goed voelen. Dit vermindert stress en verlaagt daarmee samenhangend ook het aantal overspannen werknemers.

Crisis

Bij thuiswerken is het alleen wel zo dat mensen zich tijdens een crisis onzekerder gaan voelen en door minder contact met de baas niet weten waar ze aan toe zijn. Door een economische crisis verdwijnen er namelijk banen waardoor het aanbod van werknemers groter wordt. Door de onderlinge concurrentie van deze werknemers kan de werkgever de beste krachten voor zijn banen uitzoeken en vergroot hierdoor de onzekerheid onder zijn huidige werknemers. De werkgever kan meer verlangen van de werknemers en hierdoor kan de werkdruk oplopen, red je dit niet dan heb je vaak pech.

Thuisstudies

Het is natuurlijk logisch dat je jouw arbeidskansen aanzienlijk vergroot door het volgen van studies. Je hoeft tegenwoordig echt niet naar school om verder te leren. Er worden tegenwoordig veel opleidingen online aangeboden waardoor je jouw huis niet uit hoeft, maar wel bijleert. Met extra opleidingen worden jouw kansen op een leuke thuiswerkbaan een stuk groter. Een opleiding voor een werkgever of gewoon voor jezelf zodat je bijvoorbeeld weet hoe een eigen bedrijf vanuit huis te beginnen.

Betrouwbaarheid van het thuiswerk

Het is belangrijk bij het vinden van thuiswerk is dat de werkgever betrouwbaar is. Er is in de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan malafide thuiswerkaanbieders, maar er zijn ook betrouwbare thuiswerkaanbieders. Het blijft alleen lastig om onbetrouwbare thuiswerkadvertenties te kunnen herkennen. Ook zijn er op het internet verscheidene fora waar geklaagd wordt over een aantal werkgevers. Het is aan te raden om uit de buurt van deze werkgevers te blijven.

Hoe herken je onbetrouwbaar thuiswerk?

Om onbetrouwbaar thuiswerk te herkennen moet je letten op de verschillende kenmerken die hierna aan bod komen.
  • Absurde bedragen: Op het moment dat er onrealistische bedragen voor thuiswerk worden geboden moet je goed kijken wat hier de voorwaarden voor zijn. Als er geadverteerd wordt met € 1000 per week kun je beter verder zoeken want dit is gewon niet realistisch. Vaak gaat het hier om het verkopen van producten. Je kunt hiermee wel veel geld verdienen, maar dit is alleen maar weggelegd voor een select groepje topverkopers. Er wordt dus geen leugen verkondigd, maar voor de grote massa zijn dit soort bedragen niet te evenaren.
  • Inschrijfgeld: Inschrijfgeld is iets wat bij veel mensen nog mis gaat. Betaal géén geld voor het vinden van thuiswerk! Als je op zoek bent naar een standaard baan betaal je toch ook geen geld om vacatures te vinden? Echte thuiswerkcentrales vragen geen inschrijfgeld. Op het moment dat jij wel inschrijfgeld betaalt kan de thuiswerkcentrale jouw links laten liggen, want zij hebben hun geld toch al binnen. Meestal zijn de centrales waar je moet betalen malafide organisaties.
  • Informatiepakketten: Er zijn tuiswerkcentrales die tegen betaling informatiepakketten aanbieden. Zorg er van tevoren voor dat je weet wat deze pakketten inhouden. Je moet ook zeker geen geld betalen voor de informatie. Instructies via werkgevers horen gratis verschaft te worden. Je moet hier dus zeker niet voor betalen. Als een informatiepakket producten om te verkopen bevat is het een andere zaak. Het kan hierbij gaan om monsters die je nodig hebt bij de verkoop van de producten. Je weet hierbij vaak precies wat je krijgt en met welk doel.
  • Productiewerk en inpakwerk: Deze twee vormen van thuiswerk zijn de populairste van allemaal. Juist daarom zeggen sommige thuiswerk sites dat ze hier een groot aanbod van hebben zodat mensen zicht inschrijven en de centrale veel inschrijfgeld verdient. Inpakwerk maar ook productiewerk vanuit huis is schaars. Er zijn nauwelijks in te vullen vacatures dus val niet voor dit trucje.

Enkele positieve voorbeelden op een rijtje

  • Door het zelf inplannen van uren zal de stress die gepaard gaat met het werken onder kantoortijden in principe afnemen.
  • Er is geen baas of supervisor die je de hele tijd nauwlettend in de gaten houdt waardoor het gevoel van vrijheid toeneemt en het negatieve gevoel bij het werk flink zal afnemen.
  • Je kunt onbeperkt consumpties van elke orde nuttigen tijdens het werk.
  • Je kunt je werkruimte helemaal aanpassen aan hoe jij het meest optimaal werkt, bijvoorbeeld in combinatie met harde muziek, zachte muziek, geen muziek.
  • Ook heb je geen lawaai van collega's waar je je normaal aan irriteert.
  • Tegenwoordig mag je op steeds minder plekken roken, wat bij sommige mensen veel irritatie opwekt. Thuis kun je onbeperkt rookpauzes nemen of gewoon onder het werk door even roken.
  • Je bent nooit meer veel tijd kwijt aan files, waardoor je een lange reistijd kwijtraakt.
  • Doordat er door het fenomeen van thuiswerken veel minder verkeer en openbaar vervoer nodig is, wordt het milieu een stuk minder belast dan nu.
  • Als je tijdens het werk ineens iets te binnen schiet van wat iets wat je nog moest doen kun je dat meteen doen of dingen als sporten, boodschappen etc.
  • Als je kinderen hebt kun je hen naar school brengen/ophalen en toch aanwezig zijn tijdens het werk, zodat je de kosten van een oppas uitspaart.

Individueel werken of collega’s

Het is gebleken dat een groot aantal werknemers veel beter presteert dan wanneer zij alleen werken zonder de tussenkomst van collega's. Deze collega's kunnen een enorme storingsfactor zijn en je afleiden van je werk waardoor er helemaal niets van terechtkomt. Je hoeft met thuiswerk ook niet deel te nemen aan vergaderingen of andere overleggen waardoor je je meer op je werk kan concentreren. Er is ook een groep mensen die de omgang met collega's zal missen. Deze groep werknemers wil graag een aanspreekpunt hebben tijdens het werk. Echter is het ook weer zo dat teamoverleg buiten het kantoor vaak veel tijd in beslag neemt. Iedere werknemer zal dus voor zichzelf moeten bepalen of thuiswerk iets is voor hem.

Nadelen

Thuiswerk heeft ook zeker nadelen. Zoals hierboven gezegd kan een teamoverleg van thuiswerkers lang duren, maar je kunt ook constant afleiding hebben waardoor je niet aan werken toekomt. Voorbeelden zijn dan dat kinderen voortdurend om aandacht vragen of dat de hond weer even naar buiten moet.

Aanrader

Als je na het afwegen van de voor- en nadelen tot de conclusie bent gekomen dat thuiswerken zeker iets voor jou is, dan is het handig om gewoon om negen uur te beginnen net zoals op het kantoor. Je moet een dagelijkse routine opbouwen en deze met een ijzeren discipline volhouden wil je het thuiswerken tot een succes brengen.

Enkele tips voor het vinden van thuiswerk

  • Maak een eigen website waar je goederen aan consumenten aanbiedt
  • Belgische thuiswerksites willen nog wel eens goede banen aanbieden
  • Je kunt als testpersoon nieuwe producten uitproberen tegen een vergoeding.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met thuiswerkGeld verdienen met thuiswerkKun je geld verdienen met thuiswerk of is al het thuiswerk onbetrouwbaar? Thuiswerk kan zeker een goede inkomstenbron zi…
Snel geld verdienen met thuiswerk mogelijk?Snel geld verdienen met thuiswerk mogelijk?Je hebt het vast wel eens gezien: aanbieders voor thuiswerk die vaak duizenden euro’s per maand beloven. Veel mensen dro…
Thuiswerk als bijbaantjeThuiswerk als bijbaantjeThuiswerk is een goede bron van inkomsten. Veel mensen verdienen op deze manier een extraatje, dat zij per maand kunnen…
De voor- en nadelen van thuiswerkenTelewerken, ook wel thuiswerken genoemd, betekent eigenlijk het flexibel maken van je werk naar plaats en tijd. Dit klin…

Equity theory als middel om te mensen te motiverenEquity theory als middel om te mensen te motiverenEquity theory biedt een solide basis om werk zodanig vorm te geven dat de motivatie van werknemers niet negatief beïnvlo…
Bronnen en referenties
  • http://www.thuiswerk.com/
  • http://www.thuiswerkinformatie.nl/
  • http://www.thuiswerkinfo.nl/

Reageer op het artikel "De vrijheid van het thuiswerken"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!