Extra curriculair CV opbouwen

Het opbouwen en goed onderhouden van een Curriculum Vitea (CV) is van belang bij het vinden van een baan. Één van de onderdelen op een CV is de extra curriculair, ofwel de nevenactiviteiten. Extra curriculair zijn activiteiten die naast het werk of studie worden uitgevoerd die relevante meerwaarde hebben voor een (toekomstige) baan. Deze (neven) activiteiten kunnen een nuttige toevoeging zijn op de CV en worden beschreven na opleiding en werkervaring. Vermeld niet alleen de functie, maar benoem wat inhoudelijk je bijdrage is geweest.

Doel extra curriculair

De extra curriculaire activiteiten geeft de potentiële werkgever een indicatie van de sollicitant op het gebied van sociale activiteiten en maatschappelijke betrokkenheid. Nevenactiviteiten en interesses geven de werkgever een goed beeld van de sollicitant en of deze past bij de betreffende functie.

Opbouwen van extra curriculaire activiteiten

Extra curriculaire activiteiten worden, in beginsel, vaak opgebouwd tijdens de studietijd. Starters beschikken nog over weinig werkervaringen en door het vermelden van relevante nevenactiviteiten wordt op deze manier de kans op een baan vergroot. Het is daarom ook belangrijk dat nevenactiviteiten iets zeggen over de eigen persoonlijkheid. Scholen ondersteunen studenten hierbij vaak door het aanbieden van besturen, studentenraad en (verplichte) maatschappelijke stages.

Veel voorkomende nevenactiviteiten

  • Bestuurswerk; actief organiseren van relevante zaken, zoals in het bestuur van de studentenvereniging, of bestuurswerk bij vrijwilligerswerk organisaties. Bestuurswerk is vooral in trek bij hoger opgeleiden die hiermee aantonen contact te kunnen onderhouden met het bedrijfsleven en overzicht kunnen houden over meerdere taken.
  • Verenigingswerk; actief betrokken bij een eigen vereniging, zoals in het bestuur van de eigen sportvereniging, ondersteuning tijdens activiteiten of het website beheer.
  • Vrijwilligerswerk; maatschappelijke betrokkenheid voor mensen in de samenleving.

Geen extra curriculair?

Sommige mensen kunnen niet specifiek benoemen wat zij als nevenactiviteiten expliciet hebben gedaan. In de meeste gevallen is altijd wel een nevenactiviteit te benoemen, al dan niet expliciet. Ben je niet actief geweest in bepaalde verenigingen e.d. vermeld dan eventueel waar je goed in bent en waarvoor mensen je advies inwinnen. Heb je mensen uit de brand geholpen, wordt je altijd gevraagd om feestjes te organiseren? Al deze zaken kunnen, mits correct omschreven, toegevoegd worden aan de extra curriculair.

Voeg echter enkel de dingen toe die meerwaarde hebben voor de functie!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Extra curriculair CV opbouwen"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: Mei 2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!