InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Korps Commandotroepen: de elitetroepen met de groene baret

Korps Commandotroepen: de elitetroepen met de groene baret

In maart 2012 bestond het Korps Commando 70 jaar. De mannen die deel uitmaakten van deze elitetroepen haalden hun groene baret niet zomaar. Een bikkelharde training maakte daar deel van uit. Het Korps Commando was in eerste instantie onderdeel van het Britse leger. Op 4 december 2014 kreeg Gijs Tuinman de ridderslag voor zijn werk bij het Korps Commando. Eerder ontving ook Marco Kroon diezelfde onderscheiding.

Wat is het Korps Commandotroepen?

Het Korps Commandotroepen is een van de elitetroepen van de Nederlandse krijgsmacht. Het werd opgericht op 22 maart 1942 en was toen een onderdeel van het Britse leger. Nederland was toen immers verwikkeld in de Tweede Wereldoorlog. In 1945 werd het Korps Insulinde ingezet op Sumatra. Na de Tweede Wereldoorlog werden Het Korps Commandotroepen en het Korps Insulinde samengevoegd.

De inzet van commando’s

Commando’s worden heel intensief getraind. Bovendien moeten ze in een uitermate goede lichamelijke conditie verkeren en zijn ze in staat om langdurig zelfstandig onder minimale omstandigheden te functioneren. Dit zonder operationele of logistieke ondersteuning van andere legeronderdelen. In kleine eenheden met speciale uitrusting voeren ze speciale operaties uit. Dit gebeurt in vijandelijk gebied. Verder helpen de commando’s bondgenoten van Nederland en luchtmacht en marine. Het Korps Commandotroepen heeft haar legerplaats in Roosendaal, op de Engelbrecht van Nassau kazerne.

Het embleem van het Korps Commandotroepen

Het Korps Commandotroepen heeft naast de groene baret ook een embleem waarin een gevechtsmes is afgebeeld. Dit is het Fairbairn-Sykes gevechtsmes. Commando’s die in de Tweede Wereldoorlog vochten tegen de Duitsers kregen dit mes. Het Fairbairn-Sykes mes symboliseert daardoor de vele speciale commando-eenheden.

De naam commando’s komt van de Boereneenheden die tegen de Engelsen vochten tijdens de Boerenoorlog

De naam commando’s komt overigens ook uit Groot-Brittannië. In 1940 werden kleine zelfstandige eenheden gevormd die in Europa (het vasteland) Duitse doelen moesten aanvallen. Zij werden commando’s genoemd, afgeleid van de Boereneenheden die tegen de Engelsen vochten tijdens de Boerenoorlog die van 1899 tot 1902 werd gestreden in Zuid-Afrika. Diezelfde boeren of Afrikaners waren trouwens wel afstammelingen van Nederlandse kolonisten.

Hoe word je commando?

Commando worden kan lang niet iedereen. De training is bikkelhard en mensen moeten daarin tot het uiterste gaan. Van de 30 mannen die zich tegenwoordig aanmelden voor de training, blijven doorgaans dan ook maar 6 over. Omdat tegenwoordig niemand meer in dienst hoeft, zijn de mannen die het uiteindelijk maken als commando ook nog eens zeer gedreven. Bovendien worden ze overal en nergens op de wereld getraind en ingezet.

De opleiding tot commando bestaat uit:
  1. Een algemene vooropleiding die 8 weken duurt
  2. De Elementaire Commando Opleiding die ook 8 weken duurt
  3. De Voortgezette Commando Opleiding (VCO). Deze duurt maar liefst 12 maanden.

Voordat iemand kan beginnen aan de vooropleiding moeten deelnemers echter wel 16 keer per jaar verplicht meedoen aan kennismakingsdagen. Verder moeten tests worden gedaan op het gebied van lichamelijk kracht, teamgeest en doorzettingsvermogen. Wie de Elementaire Commando Opleiding heeft voltooid en is geslaagd, is een commando. Voordat het echter zover is, moeten allerlei beproevingen doorstaan worden die worden afgesloten met een afmattende tocht van 5 dagen waarin de commando’s in spe 200 kilometer moeten afleggen. Het grootste deel daarvan doen ze lopend. Ook worden in die tussentijd allerlei geleerde vaardigheden in de praktijk gebracht.

Hoe ziet een elitetroep eruit?

Een commandoploeg bestaat normaal gesproken uit 8 man. Dit zijn:
  • Twee hospiks
  • Twee scherpschutters
  • Twee explosievenspecialisten
  • Twee communicatiespecialisten

Specialisatie

De commandotroepen specialiseren zich in diverse onderdelen. Dit kunnen zijn optreden in:
  1. Waterrijk gebied
  2. Bergachtig gebied
  3. Antiterrorisme
  4. Halo/haho parachute operaties (springen op grote hoogte, waarna de parachute zeer laag of zeer hoog wordt geopend)
  5. Jungletraining

Franse Vreemdelingenlegioen

Nederlandse commando’s hebben onlangs in Frans-Guyana meegedaan met de trainingen van het Franse Vreemdelingenlegioen.

De Groene Baret halen

De Groene Baret is voor leden van het Korps Commandotroepen die hun elementaire commandotraining hebben afgerond. Over de kleur van die baret was eerder veel commotie, want de baret van de Koninklijke Landmacht leek volgens het Korps Commandotroepen te veel op die van hen.

Marco Kroon

Kapitein Marco Kroon is waarschijnlijk het meest bekende lid van het Korps Commandotroepen. Hij werd voor zijn heldhaftige optreden in Afghanistan benoemd tot Ridder in de Militaire Willems-Orde.

Ridder Gijs Tuinman

Gijs Tuinman kreeg op 4 december de ridderslag van Koning Willem Alexander. De 35-jarige majoor is nu Ridder der Militaire Willems-Orde der vierde klasse. Hij kreeg de onderscheiding voor heldhaftig en moedig optreden in Afghanistan. Zo redde hij de zwaargewonde korporaal Kevin van de Rijdt tijdens Taskforce 55 in Uruzgan. De korporaal overleefde het drama overigens niet. Zijn familie was wel aanwezig bij het ridder slaan.

Commandostichting

De tradities van het Korps Commandotroepen worden in ere gehouden door de Commandostichting. Ook behartigt die de belangen van de veteranen en is deze stichting er voor de onderlinge vriendschappen. Ook worden er bijeenkomsten georganiseerd.
Gerelateerde artikelen
Luchtmobiele BrigadeDe Luchtmobiele Brigade is een snel inzetbare infanterie eenheid. Deze brigade wordt gekenmerkt door de rode baret, die…
Israëls leger (1): IDF - Tsahal - Slagorde (Order of battle)Vanaf de eerste dag van Israëls bestaan, en eigenlijk al daarvoor, maakt het leger een belangrijk onderdeel uit van de I…
Hondentraining Train je hond met handsignalenHondentraining Train je hond met handsignalenAls je de hond commando’s gaat leren, kun je hem gelijktijdig leren hoe op je gebaren te reageren. Het aanleren van mond…
Israëls leger (8): IDF - Tsahal - Sayeret: speciale eenhedenIsraëls leger (8): IDF - Tsahal - Sayeret: speciale eenhedenSayeret betekent 'verkenningseenheid'. Deze eenheden binnen het Israëlische leger zijn gespecialiseerd in commando actie…
Kroon – statussymbool van de koning en landKroon – statussymbool van de koning en landDe kroon is een van de rijksinsignen. In Nederland heeft de koning wel een kroon maar hij draagt hem niet. De koning nie…
Bronnen en referenties
  • www.defensie.nl
  • www.korpscommandotroepen.nl
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Korps Commandotroepen: de elitetroepen met de groene baret"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 04-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!