InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Studentenverenigingen en studieverenigingen in Leiden

Studentenverenigingen en studieverenigingen in Leiden

Studentenverenigingen en studieverenigingen in Leiden Studeren in Leiden kan je veel meer opleveren dan alleen je diploma en je titel. Er zijn namelijk talloze studentenverenigingen en studieverenigingen in Leiden die je studententijd transformeren tot een geweldige periode in je leven. Bovendien krijg je de kans om je zo breed mogelijk te ontwikkelen.

Verschil studentenvereniging en studievereniging

Hoewel deze begrippen in de volksmond soms hand in hand gaan, zijn er wel degelijk verschillen tussen studentenverenigingen en studieverenigingen. Het belangrijkste verschil is dat een studentenvereniging bedoeld is voor studenten van allerlei studies, terwijl een studievereniging zich vaak op studies in één richting richten. Bij studieverenigingen speelt - naast het sociale aspect - ook het organiseren van activiteiten rondom de specifieke studie een grote rol, zoals het geven van lezingen, het verkopen van studieboeken en studiereizen. Bovendien kennen studieverenigingen vrijwel nooit een echte ontgroening, zoals bij sommige studentenverenigingen wél het geval is.

Studentenverenigingen in Leiden

Studenten in Leiden kunnen kiezen uit meer dan twintig studentenverenigingen, waardoor er haast voor elk wel wat wils is.

GezelligheidsverenigingenSportverenigingenMuziekInternationaalReligieus
CatenaAquamania (waterpolo)Collegium MusicumAEGEECSFR Panpoplia
QuintusLevitas (kanoën)Sempre CrescendoSIBESV Ichtus
MinervaPlankenkoorts (windsurfen) Sabr
AugustinusNjord (roeien)

Hoe word je lid?

Tijdens de El CID introductieweek, die elk jaar voorafgaand aan het nieuwe collegejaar gehouden wordt, kun je kennismaken met alle studentenverenigingen. Wanneer je een leuke studentenvereniging gevonden hebt, volg je de zogenaamde kennismakingstijd. Tijdens deze kennismakingstijd, die vaak een tot twee weken duurt, leer je je mede-eerstejaars goed kennen. Na afloop van de kennismakingstijd mag je jezelf officieel lid noemen.

Kosten van een studentenvereniging

De kosten van een lidmaatschap van een studentenvereniging in Leiden lopen sterk uiteen en zijn mede afhankelijk van de activiteiten van de studentenvereniging. Gemiddeld betaal je tussen de 35 en 140 per jaar.

Studieverenigingen in Leiden

Studieverenigingen worden door studenten van een specifieke opleiding gerund. De universiteit van Leiden kent in totaal ruim zestig studieverenigingen. Sommige opleidingen hebben meerdere studieverenigingen. Voorbeelden van studieverenigingen:
  • Archeologie - L.A.S. Terra
  • Zuid- en Zuidoost-Aziëstudies - Siitaa
  • Rechtsfilosofie - Justus Lipsius
  • Pedagogische Wetenschappen - Emile
  • Psychologie - Labyrint
  • Wiskunde en Natuurwetenschappen - De Leidsche Flesch

Hoe word je lid?

Bij veel opleidingen ben je automatisch lid wanneer je bij de betreffende studie ingeschreven staat. Je bepaalt echter zelf of en aan welke activiteiten je deelneemt. Lid zijn van een studievereniging heeft vaak vele voordelen. Zo blijf je op de hoogte van recente ontwikkelingen binnen je vakgebied, kun je deelnemen aan workshops en excursies en kun je je studieboeken vaak met een flinke korting aanschaffen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kitetails, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.studenten.leidenuniv.nl/voorzieningen-en-studentenleven/ontspanning/verenigingen.html

Reageer op het artikel "Studentenverenigingen en studieverenigingen in Leiden"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 12-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!