InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Buurtzorg de beste werkgever van Nederland in 2011

Buurtzorg de beste werkgever van Nederland in 2011

Buurtzorg de beste werkgever van Nederland in 2011 De in Almelo gevestigde thuiszorginstelling Buurtzorg Nederland is op 28 september 2011 gekozen tot beste werkgever van Nederland in de categorie grote organisaties. Het onderzoeksbureau voor medewerkers- en klantenonderzoek Effectory kende Buurtzorg de prijs toe vanwege de grote tevredenheid van medewerkers over de vrijheid en zelfstandigheid van werken.

Out of the box

De Stichting Buurtzorg Nederland werd in 2006 in Almelo opgericht door de bezielde en out of te box denkende Jos de Blok. De Blok was onder meer directeur bij een andere thuiszorginstelling geweest. Hij vond dat de thuiszorg veel te bureaucratisch was geworden en signaleerde dat dit nadelig was voor patiënten, maar dat dit ook het werkplezier van medewerkers ondermijnde. Patiënten kregen voor alle mogelijke behandelingen verschillende medewerkers over de vloer, en de medewerkers vonden dat het vak waarvoor zij hadden gestudeerd werd uitgekleed, waardoor hun werk minder inhoudsvol was geworden. Bovendien vond De Blok dat er veel teveel geld werd opgeslokt door de overhead in de instellingen.

Geen leiding

Het concept waarmee De Blok het welzijn van patiënten op een hoger peil bracht en het werkplezier van medewerkers terugbracht was simpel en doeltreffend. Er werden teams van wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgende geformeerd die zelfstandig de zorg in een gebied van zon 10.000 inwoners organiseerden. De zelfsturende teams werken nauw samen met huisartsen, ziekenhuizen, mantelzorgers, fysio- en ergotherapeuten. Er wordt vanuit gegaan dat de teams voldoende vakkennis en ervaring bezitten om zonder aansturende managers te functioneren. Wanneer teams echter problemen hebben die ze zelf moeilijk kunnen oplossen, dan kunnen ze een ervaren coach inschakelen, die met hen meekijkt, en waar nodig adviezen geeft. De patiënten zien zoveel mogelijk dezelfde gezichten bij hen over de vloer komen, en de medewerkers bouwen zo een vetrouwensrelatie met hun cliënten op die hun werk meer bevrediging geeft.

Werving en selectie door de teams zelf

In de beginperiode trok Jos de Blok zelf in zijn kenmerkende spijkerbroek en zwarte T-shirt door heel Nederland om enthousiasmerende presentaties te geven op informatiebijeenkomsten voor geïnteresseerde potentiële medewerkers. Intussen heeft Buurtzorg 3700 medewerkers die 360 teams vormen, van Maastricht tot de Waddenzee, en van Lonneker tot aan Scheveningen. De werving en selectie wordt door de teams zelf gedaan.

Vette scores

De missie van De Blok is om van thuiszorg weer een leuk vak te maken is uitermate goed geslaagd. In 2010 werd Buurtzorg tot beste werkgever van Twente gekozen, en nu behaalde Buurtzorg net als twee jaar geleden de voetbalclub die twintig kilometer verderop gevestigd is, de landstitel. En de scores logen er niet om. De medewerkers van Buurtzorg beloonden hun werkgever met maar liefst een vette 8.7 voor de algemene tevredenheid. De KLM werd overigens tweede met ook een prachtige score van 8.5. Buurtzorg scoorde ook op de organisatie een klinkende 8.7 en voor werkzaamheden en arbeidsomstandigheden respectievelijk een 8.4 en een 7.8.

Werk verzekerd

Voor jongeren die nog niet weten wat zij willen gaan studeren, en later graag een leuke werkgever willen, kan dit enorm helpen om voor de studie verpleging te kiezen. Niet alleen vanwege de het goede werkgeverschap van De Blok. Maar ook omdat door de vergrijzing en de snelle groei van Buurtzorg, werk in de toekomst verzekerd lijkt.
© 2011 - 2018 Machosofty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Buurtzorg de beste werkgever van Nederland in 2011"

Infoteur: Machosofty
Gepubliceerd: 28-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!