InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Werken als eigen baas, de ideale thuiswerkbaan

Werken als eigen baas, de ideale thuiswerkbaan

De ideale baan vind je wanneer je weet waar je sterke kanten liggen, datzelfde geldt ook voor het vinden van de ideale thuiswerkbaan. Je kunt je blind staren op de mogelijkheid dat een thuiswerkcentrale jou nodig heeft, de kans is dan groot dat je hetzij nooit thuiswerk zult vinden, of dat je op een wachtlijst wordt geplaatst met heel misschien de kans op thuiswerk in de toekomst. Bepaal zelf je toekomst en onderzoek de mogelijkheden van werken als eigen baas of zzp-er

Hoe maak je goed gebruik van jouw sterke kanten in een (thuiswerk) baan?

Maak eerst een lijst van jouw sterke kanten en positieve eigenschappen. Breng in kaart waar jij handig in bent. Je zult merken dat je veel meer in je hebt dan je zo in eerste instantie denkt.

Natuurlijk kijk je niet alleen naar je sterkte maar ben je je ook bewust van je beperkingen. Door te weten waar je minder sterke kanten liggen versterk je jouw basis. Realiseer je je dat je deze sterke kanten ten dienste kunt stellen van een werkgever of kunt gebruiken als basis en investering om als eigen baas te werken.

Starten als eigen baas, is dat wel een optie?

Veel mensen denken bij werken als eigen baas direct aan grote ondernemingen en zware financiële druk. Laat dat beeld los, doel is dat jij je bewust wordt van de mogelijkheden om als kleine zelfstandige te gaan werken en daarin te voorzien in jouw eigen inkomsten. Waarbij je niet langer afhankelijk bent van een werkgever maar zelf bepaalt wanneer je werkt, hoe lang je werkt, hoeveel uur je werkt.

Starten als eigen baas wanneer je een ww of wao uitkering hebt

Het is lang niet bij iedereen bekend dat je ook wanneer je een ww wao uitkering hebt je toch kunt werken aan het opzetten van je eigen onderneming. Vaak kan dit in beginsel nog met behoud van je uitkering zodat je geen financiële risico’s loopt. Wil je meer hierover weten regel een gesprek met jouw persoonlijke coach bij het UWV.

Investeren in een goede basis

Misschien vind je dat je nog te weinig basis hebt om als zelfstandige te beginnen in het werk van jouw voorkeur. Het NHA en de NTI bieden diverse thuisstudies die je een uitstekende voorbereiding geven. Bij het NHA is het zelfs mogelijk om na afronden van je studie begeleiding te krijgen van een personal coach die jou op weg helpt met alles waarmee je te maken krijgt tijdens de opstartfase.

Met zo min mogelijk kosten starten

Tenzij je van plan bent een eigen bedrijf op te zetten waarbij je bijvoorbeeld bedrijfsruimte en/of machines nodig hebt, hoeven je kosten absoluut niet hoog te zijn. Wanneer je als zelfstandige wilt thuiswerken dan is het mogelijk om met minimale kosten te starten. Een gezonde onderneming begint bij gezond denken, beperk je financiële risico's. Denk niet direct aan een lening om de start van je bedrijf te realiseren, maar ga uit van low budget ondernemen waarbij je met minimale kosten begint. De eerste inkomsten investeert in wat je nodig hebt, en zo alle touwtjes in handen hebt zonder afhankelijk te zijn van anderen.
© 2011 - 2017 Karen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.thuiswerkvacaturesite.nl

Reageer op het artikel "Werken als eigen baas, de ideale thuiswerkbaan"

Infoteur: Karen
Laatste update: 07-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!