Opleidingsbudget via je werkgever: cijfers, feiten en tips

Opleidingsbudget via je werkgever: cijfers, feiten en tips Een opleiding of cursus die je werkgever deels of helemaal vergoedt. Lange tijd was dat een haalbare kaart. Maar uit onderzoek blijkt dat budgetten krimpen. Dat terwijl continu bijspijkeren van je kennis en vaardigheden anno nu een must is. Waar vallen de grootste klappen, en zijn er ook nog bedrijven waar je je leergierige ei nog kwijtkunt? En wat is de beste strategie om een aanlokkelijk aanbod op de arbeidsmarkt te blijven? Feiten, tips en cijfers. Een opleiding volgen vanuit je bedrijf, geheel of minstens deels gefinancierd door je werkgever. Lange tijd was het een vanzelfsprekend onderdeel van je baan, of een extraatje dat je relatief gemakkelijk kon bedingen bij het in dienst treden bij een nieuwe werkgever. Maar die tijden zijn voorbij, helaas. Uit onderzoek blijkt dat werkgevers sinds het begin van de economische teruggang zijn gaan snijden in opleidingsuitgaven voor medewerkers. Een gemiddelde van 5% jaarlijkse teruggang in budget is gangbaar. Dit is een van de conclusies uit het onderzoek ‘Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement’ dat wordt uitgegeven door HR Strategie, een imprint van WEKA Uitgeverij.

Recessie? Weg opleidingsbudget

Het onderzoek is voor HR Strategie/WEKA Uitgeverij uitgevoerd door organisatieadviesbureau Berenschot. De onderzoekers zien in de recessie dé boosdoener. Toch zijn de begrotingen van bedrijven vaak iets ruimer, dan wat er in realiteit aan opleidingskosten wordt vergoed voor werknemers. Zo gaven onderzochte organisaties in 2010 gemiddeld € 794 per werknemer uit aan opleidingsactiviteiten, maar stond er € 934 per werknemer op het budget. In 2008 was dat nog heel wat meer: per werknemer werd € 988 uitgegeven aan opleidingen, terwijl er € 1030 aan budget ingepland was.

Blijvend dalende lijn

Soortgelijk is de dalende lijn van het opleidingsbudget vanaf 2011, zij het dat het gemiddelde geplande opleidingsbudget per medewerker een tikje langzamer daalt dan gemiddeld in vorige jaren (3 procent lager, ofwel € 906). Maar bedrijven geven aan dat de recessie roet in het eten blijft gooien. Zeker geldt dit voor organisaties die het extra moeilijk hebben door een krimpende markt voor hun producten of diensten: bij hen is de geplande daling van het opleidingsbudget voor de komende tijd bijna 10 procent. Als organisaties in een groeimarkt zitten, kan er daarentegen wel iets meer af dan voorheen. Alleen is dat een magere toename: bij deze bedrijven is er 2% meer budget voor opleidingen.

Ook Management Development: een daling

Voor Management Development (MD)is het budget standaard hoger. Maar toch was dat budget per deelnemer in 2010 € 4.759, en dat is meer dan 12 procent minder dan in 2008. Het ligt ook honderd euro onder de begroting. Opvallend is wel dat het geplande MD-budget per medewerker voor 2011 met € 4.887 iets hoger ligt dan in 2010 het geval was.

Hoe kom je nu aan opleiding of cursus?

Wie een periodiek gesprek bij de eigen werkgever voor de boeg heeft waarin opleidingsbudget een gespreksonderdeel is, moet dus bedacht zijn op krapte in mogelijkheden. Ook bij verandering van baan zijn de mogelijkheden niet vanzelfsprekend. Des te meer is het noodzaak het heft in eigen hand te nemen. Ten eerste door te bepalen welke opleidingen en cursussen de komende jaren een eventuele must vormen, en dus met de werkgever uitonderhandeld moeten worden. Ten tweede door zelf budget opzij te zetten. Vooral via online en schriftelijke opleiders zijn er volop kansen om je op een betaalbare manier te laten bijspijkeren. Een slecht idee is om passief betere tijden af te wachten. Haaks op dalende budgetten bij werkgevers, staat de trend van de continue educatie. Wie niet bijblijft, wordt al snel ingehaald door een beter gekwalificeerde werknemer.

Het onderzoek: wat en hoe

Het onderzoeksrapport ‘Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement 2011-2012’, waaraan meer dan 230 HR-professionals hebben deelgenomen, meet prestaties op het gebied van in- en uitstroom van personeel, verzuimmanagement, opleidingen, personeelsbezetting en budgetten. Het in boekvorm gegoten onderzoek bevat 60 tabellen en grafieken met de belangrijkste HR ken- en stuurgetallen, analyses en interviews met gerenommeerde HR-managers. Meer informatie: www.ken-stuurgetallen.nl/boek.html. Uitvoerder van het onderzoek is Berenschot, een onafhankelijk organisatieadviesbureau met ruim 500 medewerkers in de Benelux alsmede vestigingen in Nederland, België en op Curaçao. Daarnaast is Berenschot partner in de E-I Consulting Group, een Europees samenwerkingsverband van toonaangevende adviesbureaus.

Over WEKA Uitgeverij en HR Strategie

WEKA Uitgeverij in Amsterdam (www.weka.nl) maakt deel uit van het internationale uitgeefconcern WEKA Group, dat met 16 uitgeverijen in 5 Europese landen en circa 1.300 medewerkers tot de grootste uitgeverijen van Europa behoort. WEKA Uitgeverij biedt een compleet assortiment van uitgaven zoals tijdschriften, boeken, seminars en online producten voor een aantal vakgebieden, met de nadruk op HRM, facility management, finance en bouw. Onder het merk HR Strategie publiceert WEKA Uitgeverij het tijdschrift HR Strategie. Daarnaast zijn er de website www.hrstrategie.nl, online producten en andere uitgaven zoals het onderzoeksrapport ‘Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement’. HR Strategie maakt onderdeel uit van HRpraktijk (www.hrpraktijk.nl), het paraplumerk voor het HRM-portfolio. Hiertoe behoort ook HR Academy, het merk voor leergangen en masterclasses voor HR-professionals.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Persbericht WEKA Uitgeverij / HR Strategie

Reageer op het artikel "Opleidingsbudget via je werkgever: cijfers, feiten en tips"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: Augustus 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!