InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Studentenleven in Tilburg

Studentenleven in Tilburg

Voor een aankomend student is het allemaal nog lastig te bevatten hoe je leven eruit gaat zien de komende jaren. Voor een aankomend student in Tilburg, is hier al een klein kijkje in het studentenleven en de mogelijkheden.

Introductiekampen

Voor je ook maar een dag in de collegebanken zit, vinden al de introductiekampen plaats. Per studie is er een kamp, wat dus per studie een verschillend programma volgt, maar waar je sowieso kennis maakt met je studiegenootjes op een leuke manier. Dan volgt de TIK-week, samen met je mentoren (papa’s of mama’s) en je mede tikkindjes ga je de stad ontdekken. Zinvolle dingen ontdekken op de tikmarkt, waar je alle informatie kunt vinden over de universiteit en haar studieverenigingen. Om vervolgens ’s avonds los te gaan bij een van de drie grote studentenverenigingen die Tilburg rijk is.

Studie

Dus jij gaat naar de universiteit? De UvT heeft veel te bieden: een grote bibliotheek waar je komende jaren nog veel zult doorbrengen, een kantine waar je voor veel uiteenlopende gerechten/broodjes terecht kunt.. maar bijvoorbeeld ook dus de studieverenigingen en sportverenigingen. Elke studie heeft zijn eigen vereniging, zo is er Magister voor de rechtenstudie en Complex voor psychologie. Een studievereniging geeft je meestal korting op je boeken, interessante excursies, samenvattingen en eventueel studiebegeleiding. Ook is er de mogelijkheid om via de universiteit een sportkaart te kopen, zo kun je relatief goedkoop het hele jaar gebruik maken van vele sportfaciliteiten en je aanmelden bij bijvoorbeeld een studenten voetbal- of tennisvereniging.

Studentenverenigingen

Naast studieverenigingen kent Tilburg ook studentengezelligheidsverenigingen. De voornaamste verenigingen in Tilburg zijn Olof, Vidar en Plato. In de sociëteit aan de spoorlaan vind je Olof, de oudste traditionele vereniging in Tilburg. Aan de schouwburgring vind je Plato, een relatief jonge en vrijblijvende vereniging. Een stukje buiten Tilburg kun je Vidar vinden, de studentenroeivereniging voor de sportievelingen. Bij deze verenigingen draait het allemaal wat minder om de studie, maar om het hebben van een leuke en gezellige studententijd. Naast de vele feestjes organiseren zij vaak ook sporttoernooien.

Kamers

Op kamers in Tilburg? Kamers in Tilburg zijn in vergelijking tot andere steden vaak goedkoop en redelijk makkelijk te vinden. Via WonenBreburg en Kamernet.nl zul je al snel een kamer vinden naar jou zin, op de locatie die jou het meest geschikt lijkt. Voor de studiebollen wat dichter in Tilburg-West (bij de universiteit) en voor de feestbeesten in Tilburg-Centrum, vlakbij de kroegen.

Uitgaansleven

Tilburg heeft een bruisend uitgaansleven, elke dag van de week kun je terecht in de stad. Dinsdag en donderdag zijn de echte studentenavonden, de kroegen blijven open tot vier uur en in elke kroeg vind je studenten. Naast de grote kroegen als Brandpunt, Bolle, Phillip.. zijn ook kroegen als de Boekanier, de Paris en Babbus leuk om te bezoeken. Of wat dacht je van livemuziek op woensdagavond in de Polly?

Er blijft uiteraard altijd nog veel meer te ontdekken als aankomend Tilburger!
© 2011 - 2017 Rocknrollhigh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studentenleven in Tilburg"

Infoteur: Rocknrollhigh
Gepubliceerd: 10-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!