InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Werken bij de politie; Vrijwillige politie

Werken bij de politie; Vrijwillige politie

Een niet zo bekende tak van de politie, is de vrijwillige politie. Vrijwillige ambtenaren van politie, zijn mensen die naast hun dagelijkse bezigheden ook de taak van politieagent op zich nemen. Het zijn dus politieagenten, maar dit is niet hun beroep. Allerlei mensen zijn vrijwilliger bij politie. Denk hierbij aan leraren, onderzoekers, moeders en huisvrouwen. Maar wat houdt het werk van een vrijwilliger nou precies in? Wat kan en mag als vrijwilliger?

Inhoudsopgave

Wat is een vrijwilliger van politie

Vrijwillige politie ambtenaren zijn politieagenten die naast hun dagelijkse bezigheden, ook de taak van politieagent op zich nemen. Hierbij kan gedacht worden aan leraren, zakenlui en moeders. Een vrijwilliger van politie is een volwaardig politieman of vrouw, maar dit is niet zijn of haar beroep. Zijn doen dit 'er dus bij'.
Vanaf de buitenkant is het verschil tussen een beroepsagent en een vrijwilliger niet te zien. Een vrijwilliger heeft dan ook alle bevoegdheden die een beroepsagent ook heeft. Momenteel worden vrijwilligers, na hun opleiding, aangesteld als surveillant. In de meeste korpsen is het (nog) niet mogelijk om te promoveren naar een hogere rang. Er zijn echter wel vrijwilligers met een hogere rang. Dit zijn oudere vrijwilligers, uit de tijd van het oude vrijwilligers systeem.
(Zie: Rangen van de Nederlandse politie) Een surveillant is niet vuurwapen dragend. Over het algemeen zal een vrijwilliger dus ook geen vuurwapen bezitten. Wel bezit de surveillant over pepperspray, handboeien en een wapenstok. Het grootste wapen is en blijft natuurlijk de mond.

Opleiding

Let op! Sinds Januari 2012 is de opleidingsvorm tot politievrijwilliger veranderd. Het traject duurt nu zo'n 1,5 jaar!
Vrijwilliger van politie word je niet zomaar. De selectieprocedure is voor vrijwilligers hetzelfde als voor beroepsagenten. Dezelfde tests, dezelfde gesprekken, hetzelfde traject. Als men aangenomen wordt bij een korps, gaat de aspirant naar de politieacademie. De opleiding tot vrijwilliger van politie duurt drie jaar. Omdat de kandidaten naast het politiebestaan ook nog andere verplichtingen hebben, wordt deze opleiding in deeltijd gegeven. Dit betekent in de praktijk dat de aspiranten ongeveer één avond per week op de politieacademie te vinden zijn. Daarnaast is de opleiding gesplitst in werk- en schoolkwartielen. Ieder kwartiel van 12 weken, wordt er gewisseld. Dit betekent dat de aspiranten in 12 weken tijd allerlei bekwaamheden geleerd krijgen. De volgende 12 weken zullen zij op straat zijn om het geleerde toe te passen. Zonder het behalen van de toets, aan het eind van een schoolkwartiel, is een aspirant niet bevoegd om het geleerde in de praktijk te brengen. Dus wanneer men niet slaagt voor het examen verkeershandhaving, mag men geen handelingen m.b.t. verkeershandhaving in de praktijk uitvoeren. De locatie van de opleiding hangt af van waar je gaat werken. Op de volgende locaties wordt de opleiding voor politievrijwilliger gegeven. Politieacademie: Apeldoorn, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Drachten.

Welke taken voeren politie vrijwilligers uit?

Zoals al eerder genoemd, hebben de meeste vrijwilligers de rang van surveillant. De taken zullen dus ook gericht zijn op de bevoegdheden en bekwaamheden van een surveillant. Er zijn uitzonderingen, wanneer een vrijwilliger een hogere rang heeft. Als vrijwilliger ben je de sleutel tussen de burger en de politie. Je kijkt natuurlijk toch nét iets anders tegen dingen aan dan je beroepscollega's. De vrijwilligers maken deel uit van hét blauw op straat. Zij maken het contact met de burgers. Wanneer er zich iets voordoet weet je welke collega's je moet inschakelen. Eenvoudige problemen handel je zelf af. Vrijwilligers kunnen bijvoorbeeld ingezet worden voor/als;

  • Toezicht bij grote evenementen; Toezicht houden en zorgen voor de veiligheid van het publiek is een belangrijke taak van de vrijwillige politie.
  • Verkeerscontroles; Controles op het dragen van de gordel, of nachtelijke controles op alcohol behoren ook tot het pakket.
  • Arrestantenzorg; Op het bureau zorg je voor het welzijn en de veiligheid van de arrestanten.
  • Inzet in een wijkteam; Afgaan op meldingen van geluidsoverlast e.d.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Waar vrijwilligers precies worden ingezet hangt ook sterk af van het korps. Neem hiervoor contact op met een lokaal politiebureau.

Wat is de vergoeding voor een vrijwilliger van politie?

De opleiding die je gaat volgen wordt geheel betaald. Daarnaast ontvangen vrijwillige politie ambtenaren ook een uurvergoeding (ook tijdens de opleiding). Daarnaast wordt er elk jaar een klein bedrag uitgereikt aan elke politievrijwilliger. De vergoeding is minimaal, en genoeg om de kosten te dekken. Van een echt salaris is dus geen spraken.

Hoe wordt ik politie vrijwilliger?

Solliciteren voor deze functie kan online op kombijdepolitie.nl. Zoek op deze site naar de openstaande vacatures voor politievrijwilliger in het korps bij jou in de buurt. Niet elk korps is op zoek naar vrijwilligers. Als je je aanmeldt op de site, zul je een selectie ondergaan. Hierin wordt gekeken of je geschikt bent voor de functie en wat de mogelijkheden zijn. Houd wel in je achterhoofd dat een groot gedeelte van de kandidaten de selectie niet doorkomt. Solliciteren is dus absoluut geen vrijbrief voor een functie bij de Nederlandse politie!

Lees verder

© 2011 - 2017 Timkraai, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werken bij de politieVelen dromen van een baan bij de politie. Het is erg afwisselend werk, maar het kan soms ook erg heftig zijn. Hoe kun je…
Politieagent worden. Hoe wordt u politieagent?Politieagent worden. Hoe wordt u politieagent?Politieagent worden? Veel mannen en vrouwen hebben de wens om politieagent te worden. Om politieagent te worden heeft u…
Spreekbeurt & werkstuk informatie: De Nederlandse politieSpreekbeurt & werkstuk informatie: De Nederlandse politieWanneer je een spreekbeurt gaat geven, dien je informatie op te zoeken. Dit kun je doen in boeken, of op internet. Een l…
De bereden politie: de selectie voor de mensDe bereden politie: de selectie voor de mensHeel veel mensen op straat vinden de politie te paard maar wat stoer. In sommige situaties aaien ze het liefst de paarde…
Wie is Pieter-Jaap Aalbersberg?Wie is Pieter-Jaap Aalbersberg?Pieter-Jaap Aalbersberg leidde de repatriëringsmissie in de Oekraïne die stoffelijke resten en persoonlijke eigendommen…
Bronnen en referenties
  • www.kombijdepolitie.nl

Reageer op het artikel "Werken bij de politie; Vrijwillige politie"

Reactie

Kenny van Ommen, 19-10-2011 19:43 #1
In de tekst dat een ambtenaar van de vrijwillige politie niet kan promoveren is niet waar. Eind 2006 heeft de toenmalige minister een besluit genomen dat alle rangen van de politie werden opengesteld voor de vrijwillige politie. Met uitzonding van de rang van hoofdcommissaris. Zo zijn er bij ons in de regio enkel maanden geleden vrijwillige surveillanten bevorderd tot agent van vrijwillige politie inclusief het vuurwapen. Men is momenteel ook landelijk bezig om de doorgroei en verdere ontwikkeling van de ambtenaar van vrijwillige politie te ontwikkelen.

Voor meer info zie ook www.lopv.nl ( landelijke organisatie politie vrijwilliger )

Met vriendelijke groet,

Kenny van Ommen
Brigadier vrijwillige politie
Regio MWB, distr. Breda Reactie infoteur, 19-10-2011
Beste Kenny van Ommen,

Dank voor de reactie. Zo blijkt maar weer dat de doorgroeimogelijkheden verschillen. In Regio Brabant Zuid-Oost is doorgroeien op dit moment niet mogelijk. Deze regio geeft aan dit wel graag te willen, maar niet te mogen. Ik zal hier nog eens navraag naar doen. De vrijwilligers met rang agent en hoger zijn in regio Brabant Zuid-Oost uitsluitend afkomstig uit het oude vrijwilligers systeem.
Ik zal de tekst aanpassen naar uw bevindingen. Nogmaals dank voor de bijdrage.

Mvg,
Tim Kraai

Infoteur: Timkraai
Laatste update: 13-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 1
Schrijf mee!