InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Begeleid Werken WSW

Begeleid Werken WSW

De Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) kent de regeling Begeleid Werken. Dat is geregeld in artikel 7 van deze wet. Wat betekent dit eigenlijk?

Begeleid Werken

Begeleid Werken vanuit de WSW betekent dat een medewerker met een SW-indicatie in dienst treedt bij een reguliere werkgever. De medewerker heeft het voordeel dat men een salaris ontvangt conform de van toepassing zijn de arbeidsvoorwaarden. De WSW-subsidies zijn beschikbaar om aan de werkgever een loonkostensubsidie en begeleiding in de vorm van jobcoaching te vergoeden. Daarnaast is ook de no-risk polis van toepassing.

SW-indicatie en BW-indicatie

Het UWV Werkbedrijf beoordeelt of iemand in aanmerking komt voor werk binnen de WSW. Daarnaast beoordeelt men of de aanvrager ook geschikt kan zijn voor begeleid werken. Als dit zo is, wordt ook een BW-indicatie afgegeven. Het is overigens niet zo dat deze indicatie verplicht is om in een begeleid werken baan aan de slag te gaan. Een SW-indicatie is wel verplicht. Als het UWV Werkbedrijf een BW-indicatie afgeeft, geeft het daarmee aan het SW-bedrijf de opdracht om hier serieus werk van te maken.

Loonkostensubsidie

Op basis van de loonwaarde die de medewerker voor de werkgever genereert, wordt een loonkostensubsidie vergoed. Stel dat de medewerker een loonwaarde heeft van 60%, dan wordt aan de werkgever 40% van alle loonkosten als subsidie uitbetaald. Voor de loonkosten tellen alle kosten die de werkgever heeft mee.

Jobcoaching

Als een SW'er binnen de regeling Begeleid Werken geplaatst wordt bij een werkgever op de reguliere arbeidsmarkt, dan wordt ook begeleiding geboden vanuit de WSW. Een gemeente is verplicht om tenminste twee jobcoachorganisaties aan te bieden bij een medewerker, zodat deze een keuze heeft. De jobcoach begeleidt de medewerker en de werkgever.Tevens zorgt de jobcoach voor de financiële afhandeling rondom de subsidieaanvraag.

No-risk polis

De no-risk polis betekent dat de werkgever de kosten van loondoorbetaling bij ziekte terug kan ontvangen van het UWV. Het UWV volgt hierbij de cao of individuele arbeidsovereenkomst bij het bedrijf. Deze regeling heeft een duur zolang het dienstverband voortduurt en is dus niet gemaximeerd op vijf jaar.

Voorrangsgarantie

Als de medewerker wordt ontslagen uit de begeleid werken baan en als dat niet verwijtbaar is, heeft de medewerker recht op de voorrangsgarantie van de WSW. Dit betekent dat het SW-bedrijf de verplichting heeft om voor deze medewerker op zoek te gaan naar een andere werkplek; bij voorkeur weer in begeleid werken, maar als het niet anders kan (tijdelijk) gedetacheerd of intern bij het SW-bedrijf.

Ervaringen

Werkgevers die van deze constructie gebruik maken, zijn over het algemeen tevreden over dit product. Veel WSW-bedrijven besteden hier echter nog te weinig aandacht aan. SW-medewerkers die deze stap gemaakt hebben, zijn daar meestal blij mee. Zij maken echt onderdeel uit van het bedrijf waar ze werken en zijn in hun beleving van een SW-stempel verlost.
© 2011 - 2019 Dubbelu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sociale WerkvoorzieningSociale WerkvoorzieningSoms is een reguliere baan door een arbeidshandicap niet haalbaar. Het ‘vangnet’ in onze samenleving is dan de Wet Socia…
Begeleid (zelfstandig) wonenWat is begeleid (zelfstandig) wonen? Voor wie is begeleid wonen bedoeld? Wat zijn de voorwaarden? Wat zijn de kosten van…
Wat doet een jobcoach?Wat doet een jobcoach?Als jobcoach help jij mensen aan het werk. De cliënten staan ver van de arbeidsmarkt en het is aan jou om ze over de dre…
Wajongers in dienst nemen: voordelen werkgeverDe overheid stimuleert middels diverse middelen werkgevers om Wajongers in dienst te nemen. Voor werkgevers zijn er voor…
Wat is jobcarving?In de re-integratiewereld blijkt het vaak lastig om vacatures te vinden die binnen de belastbaarheid van degene met een…

Reageer op het artikel "Begeleid Werken WSW"

Reacties

L. Bosman, 21-08-2018 10:49 #2
In bovengenoemd verband stelt de werkgever begeleid werk dat wij als sociale dienst (die voor de gemeente uitvoert) een verwerkersovereenkomst met de werkgever moet opstellen zodat de werkgever loonstroken (t.b.v. uitbetaling subsidie) kan overleggen. M.i. is dat een onjuiste stellingname van de werkgever en moet de werkgever o.g.v. zijn wettelijke verplichtingen de loonstrook (beveiligd) overleggen.

Oever M., 04-06-2016 21:15 #1
Tijdelijke terug keer naar sw bedrijf gaat ten koste van de gezondheid van medewerkers die eerder gedetacheerd waren.
Wegens drastische verschil met vaste medewerkers van sw bedrijf.

Infoteur: Dubbelu
Gepubliceerd: 08-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 2
Schrijf mee!