InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Salaris postbezorger bij TNT

Salaris postbezorger bij TNT

Je ziet ze dagelijks fietsen: de postbezorgers van TNT met hun oranje jasjes. Ze trotseren kou en regen en leveren de post keurig op tijd af. Of toch niet? Wat gaat er mis bij de TNT? En is het aan te raden om als postbezorger te werken, of krijg je een beul van een baas die iedereen de laan uitstuurt?

Ontslagen bij TNT

De TNT schrapt naar schatting 11.000 arbeidsplaatsen (8.600 fulltime functies). Het zijn de postbodes die het werkveld moeten ruimen. De oorzaak van de gedwongen ontslagen heeft te maken met het sorteren, dat nu automatisch gaat in plaats van handmatig. Daarom zijn postbodes “overbodig”geworden. Ze zijn te duur. Dit komt doordat de postmarkt is vrijgegeven. Daardoor kreeg TNT concurrentie van bedrijven zoals SelektMail. Zij zetten goedkope arbeidskrachten in. Het postvolume loopt steeds verder terug. TNT kan niet genoeg werk bieden aan postbodes. Bovendien moeten zij kunnen concurreren tegen andere postbedrijven.

Postbezorgers daarentegen, goedkope parttimers, voornamelijk 50+ ers en huismoeders, worden met open armen ontvangen.

Verschil tussen postbode en postbezorger

De termen “postbode” en “postbezorger” worden ten onrechte door elkaar gebruikt. Toch zit er een groot verschil in beide beroepen. Postbezorgers hebben de toekomst. Zij vervangen postbodes, mensen die er vaak tientallen trouwe dienstjaren op hebben zitten. Postbezorgers zijn uitzendkrachten, die niet doorbetaald worden met ziekte en niet sparen voor hun pensioen.

Qua salaris is er een groot verschil. Een postbode verdient gemiddeld €2.200 euro, terwijl een postbezorger voor rond de €8,- per uur werkt: het minimumloon. De werkzaamheden verschillen ook. Postbodes bereiden de wijk voor en lopen de wijk.

Het werk van een postbezorger

Als postbezorger loop je één of twee wijken met een gemiddelde duur van 2 uur. De wijk is al voorgesorteerd – machinaal of handmatig. De volgorde staat dus van tevoren vast. Per huis krijg je zo’n 1,5 minuut. Er is namelijk een vooraf vastgestelde tijd voor een bepaalde wijk. Soms zijn er omstandigheden waardoor je langer over een wijk doet. Die moet je dan noteren in het zogenaamde “bezorgrapport” en als je geluk hebt, krijg je die uitbetaald.

Het bezorgen van post is lichamelijk zwaar en vermoeiend werk, dat niet zo goed betaald wordt. Maar als je houdt van buitenlucht en sportief bent, kan dit zeker een aanrader zijn. Je bent er per dag zo’n 2,3 uur mee kwijt, dus dat valt mee. Er worden contracten gegeven van 15 uur per week. Verder krijg je als postbezorger ook vakantietoeslag. Maar je bouwt geen pensioen op. Het is een leuke bijverdienste, maar er bestaan geen fulltime banen als postbezorger.

Daarnaast ben je als postbezorger ook voortdurend alleen aan het werk. Als je dus van andere mensen om je heen houdt, zul je je misschien wat eenzaam en aan je lot overgelaten voelen. Het kan echter ook weer een voordeel zijn, omdat er minder op je gelet wordt.
Gerelateerde artikelen
Wat verdient een postbezorger?Wat verdient een postbezorger?In het verleden werd de post bezorgd door postbodes, tegenwoordig zetten ze daar postbezorgers voor in. De wijziging is…
PostNL vacatures: werken bij PostNLPostNL vacatures: werken bij PostNLPostNL is het grootste postbedrijf van Nederland en bezorgt elke dag miljoenen folders, brieven en kaarten bij de mensen…
Postbezorgen, iets voor jou?Wanneer je eens goed om je heen kijkt, zie je overal advertenties waarin postbezorgers gevraagd worden. De advertenties…
Post bezorgen als bijbaantje: bij welk bedrijf?Post bezorgen als bijbaantje: bij welk bedrijf?Netwerk SVP, Post NL (de nieuwe TNT post), Selektmail, Sandd... Allemaal bedrijven waar je als postbezorger aan de slag…
Sandd postbezorger worden, wat zijn de werkzaamheden?Sandd postbezorger worden, wat zijn de werkzaamheden?Postbezorger worden bij een postbedrijf als Sandd is eenvoudig. Postbezorgers krijgen weinig betaald dus er is altijd we…

Reageer op het artikel "Salaris postbezorger bij TNT"

Reacties

Erik, 15-12-2015 17:18 #10
Inkomen is nu gezakt onder de 4 euro bruto/uur.
Veel plezier!

Dick, 17-12-2012 10:15 #9
Het verhaal van VdBij klopt ook voor mij. Al 3 jaar postbezorger, vast contract (3 uur per week, eerder 8 uur per week). Het is mijn hobby: postbezorger. Ik heb jaren (28) bij een groot oliebedrijf gewerkt en fietste altijd mijn woon werk verkeer. Nu ik zelfstandige ben, heb ik die beweging niet meer. Naar de fitness is niets voor mij. Je binnen in het zweet werken, terwijl het buiten ook kan. Dus ik breng de post rond, dat "kost" me alleen tijd maar GEEN geld. Dus mensen, als je wel fit wilt blijven en geen geld wilt uitgeven om sportief te blijven fietsen/lopen/rennen, moet je gewoon zo'n baantje nemen. Niet dat het salaris zo denderend is, maar het is hoe je het bekijkt: Ik krijg mijn fitness betaald. Elk ander betaald er voor. (16-60 euro in de maand?). En de "sportkleding " heb je er gratis bij, zelfs voor de winter. Het enige minpuntje zijn de reclame folders. Postnl moet hun groene imago opvoeren en geen reclamefolders rond laten brengen. Uiteraard snap ik dat dit hun concurentiepositie verzwakt.

Kees, 06-12-2012 21:11 #8
Beste Hans,

Ik ben 20 en krijg ongeveer 7, 70 een uur als postBODE. Dat is 308 per week. Ongeveer 1232 per maand (28 dagen). Daar komen nog wat extra's bij ivm vakantiegeld en extra maand. Ik mag aannemen dat een gemiddelde postBODE van 40 toch wel wat meer als mij verdient? Daarbij opgeteld bouw je ook nog vrije dagen op. Zo slecht is de post nog niet :)

Eric, 30-08-2012 11:26 #7
Tja, niet voor niets kun je DIRECT aan de slag bij postNL. Op basis van een 2 uren contract. Inleren/opleiding wordt toegezegd meegenomen te worden maar uitbetalen… Van reiskostenvergoeding hebben ze wel gehoord en beloofd maar op je salarisstrookje is daar niets meer van terug te vinden. Voor mij kortom alleen maar ellende, en dus ben ik er maar snel mee gestopt. Kan ook aan de teamleider liggen, die moet namelijk e.e.a. doorgeven aan slarisadmin. en heeft zo zijn eigen opvattingen.

Hans, 06-03-2012 18:48 #6
Een postbode verdiend 2200 euro per maand?
welk sprookje hebben jullie gelezen?
40 uur per week is ongeveer 320 euro dus 160 uur is dan 1280 euro.
krijg je die andere 1100 euro cadeau?

Kees, 28-12-2011 13:58 #5
" Postbezorgers zijn uitzendkrachten, die niet doorbetaald worden met ziekte".
Dit bovenstaande uit de tekst klopt niet, postbezorgers krijgen tenminste een kontract van 3 maanden maar meestal van een jaar en krijgen bij ziekte gewoon doorbetaald.

Stoop Mm, 30-01-2011 11:24 #4
Ik lees, dat er ongeveer 1,5 min per huis zou worden berekend?
ik doe ruim 350 huizen, krijg 2,5 uur uitbetaald en doe er een uur langer over
"hard lopen", redt ik het in 3uur: zei een ander
nog een ander, die het al 25 jr doet, heeft vier uur nodig… en bekend met de wijk, dus
"je moet het ruim zien",of niet aan beginnen!

Vd Bij, 15-12-2010 08:27 #3
Dit stukje over postbezorgers klopt toch niet helemaal. Ik heb als postbeorger net een contract voor onbepalde tijd gekregen en heb tevens pensoenopbouw. Weliswaar op parttime basis maar toch. Verder ontvang ik iedere maand ruim 2 tientje fietsvergoeding en dat is toch lekker meegenomen. De postbezorgers van TNT Post leveren beter werk af als de concurrentie. Dit is te zien aan de hand van cijfers maar hoe vaak ik ook niet poststukken van de onurrentie op de grond zie liggen. TNT Post houdt momenteel met die stakingen de gemoederen bezig. De vrije marktwerking had nooit toegepast mogen worden. Zie ook maar in het openbaar vervoer. Ook niks beter geworden.
verder krijg je niet 1,5 minuut per woonhuis. Dan zou ik wel 10 uren beig zijn met mijn wijk terwijl er voor mijn wijk met reclame iets meer dan 3 uren wordt berekend n dat voor bijna 500 adressen en dat is zelfs te doen binnen die tijd maar ja even lekker ergens een bakkie drinken of praten hoort niet bij de tijd die ervoor staat. Dat was vroeger wel zo dat is waar.
Verder krijg je bedrijfskleding van TNT Post. Wij zijn herkenbaar en dat kun je vak van de conurentie niet zeggen.

Jens, 25-10-2010 21:54 #2
Postbezorgers van Sandd, Netwerk VSP en DHL Global Mail (Selekt Mail) sorteren hun post wel zelf thuis op straatnaam, huisnummer en op looproute. De vergoeding die zij hiervoor ontvangen maakt deel uit van hun beloning. Overigens werken zij niet als uitzendkrachten, maar in de meeste gevallen volgens een OvO, Overeenkomst van Opdracht.

Voor postbezorgers van TNT gelden inderdaad andere 'regels'; het is goed om het onderscheid tussen de verschillende postbedrijven in de gaten te houden om verwarring te voorkomen.

Petra, 25-10-2010 17:13 #1
De arbeidsvoorwaarden verschillen van bedrijf tot bedrijf. Zo krijg je bij de TNT een arbeidscontract en wel degelijk (na een paar maanden in dienst) pensioen, bij de Sandd niet. Bij Sandd word je per poststuk + wijk + straat betaald, bij DHL krijg je een vast bedrag voor je uren + een bedrag per poststuk. Dus als je postbezorger wilt worden, bekijk dan eerst de verschillende websites voor je een keus maakt.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 10
Schrijf mee!