InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Leren presenteren met PowerPoint

Leren presenteren met PowerPoint

Leren presenteren met PowerPoint Bij het presenteren wordt er vaak gebruik gemaakt van het computerprogramma Microsoft PowerPoint. Met PowerPoint kun je zorgen voor een prima visuele ondersteuning van iedere presentatie. Lees hier meer over PowerPoint en het volgen van een cursus PowerPoint.

Presenteren met ondersteuning van PowerPoint

PowerPoint is dus een computerprogramma dat deel uitmaakt van Microsoft Office en dat ontwikkeld is om te dienen als visuele ondersteuning voor presentaties. De presentatie moet je natuurlijk nog altijd zelf geven, maar met behulp van PowerPoint kun je wat je zegt ondersteunen met visuele beelden die je presentatie verlevendigen en verrijken. Deze visuele beelden kunnen bestaan uit tekst, diagrammen, grafieken, filmpjes, foto’s en andere afbeeldingen.

Inhoud van een cursus PowerPoint

De inhoud van een cursus PowerPoint is gericht op het leren omgaan met de mogelijkheden die dit professionele programma je biedt. Je leert dus om een presentatie in PowerPoint op te bouwen die aansluit bij de presentatie die je gaat geven. Filmpjes en foto’s integreren in de PowerPoint presentatie is daarna een fluitje van een cent, en ook maak je razendsnel grafieken of diagrammen op basis van een tabel met cijfers. Bij de meeste cursussen moet je ook huiswerk of opdrachten maken dat beoordeeld wordt, zodat je weet of je de bestudeerde lesstof goed beheerst. Normaliter bestaat de lesstof uit een handleiding en Cd-roms, waarin je alle theorie, voorbeelden en opdrachten vindt.

Vereisten om een cursus PowerPoint te volgen

Om een cursus PowerPoint te volgen heb je in principe geen vooropleiding nodig. Het is uiteraard wel gemakkelijk wanneer je over enige basiskennis van de Microsoft Office materie beschikt, zodat je onder meer al weet hoe je bestanden moet openen en opslaan. Natuurlijk heb je wel een computer nodig met Windows als besturingsprogramma en een legale versie van Microsoft PowerPoint. Je computer moet om PowerPoint te kunnen gebruiken vaak ook nog aan enkele aanvullende eisen voldoen; deze kun je opvragen bij de cursusaanbieder waarmee je in zee gaat.

Waar kun je een cursus PowerPoint volgen

Een cursus PowerPoint kun je volgen bij nagenoeg alle opleidingsinstituten zoals Studieplan, NTI, LOI en NHA die cursussen en opleidingen in de vorm van thuisstudie aanbieden. Wanneer je kiest voor deze vorm van afstand, dan studeer je in je eigen tempo vanuit huis, je opdrachten worden nagekeken en je ontvangt feedback en je kunt meestal ook contact opnemen met medestudenten of docenten wanneer je vragen hebt. Daarnaast zijn er ook diverse cursusaanbieders die een cursus PowerPoint van een dag aanbieden op locatie. Vaak zijn deze cursussen ook op speciale doelgroepen gericht, zoals op accountmanagers of secretaresses.

Vergelijken van cursusaanbod PowerPoint

Wanneer je een cursus PowerPoint wilt gaan volgen, bekijk dan het aanbod en vergelijk de inhoud van de cursus, het lespakket, de kosten en of je de cursus kunt afsluiten met een officieel diploma, getuigschrift of certificaat. Wanneer je de cursus PowerPoint op deze manier kunt afsluiten, kun je deze namelijk ook met recht op je CV bij de gevolgde opleidingen zetten.

Een cursus PowerPoint voor kinderen

Het LOI biedt een cursus werken met PowerPoint speciaal voor kinderen aan. Ook kinderen kunnen op veel basisscholen al met behulp van PowerPoint hun presentatie geven, en wat is dan leuker dan wanneer je kind PowerPoint goed beheerst. Jong geleerd is immers oud gedaan. De cursus wordt aangeboden door LOI Kidzz. Het kind leert ook alle mogelijkheden die PowerPoint biedt als hulpmiddel bij presentaties, waarbij de inhoud van de cursus speciaal op kinderen is afgestemd. Er wordt ook speciale aandacht gegeven aan het maken van presentaties voor het digitale schoolbord, zoals het SmartBoard en ActiveBoard. Uiteraard wordt deze speciale opleiding voor de kids afgesloten met een diploma!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenTutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenSinds het pakket office 2007 van Windows is uitgekomen is er een nieuw probleem bij gekomen. De bestanden .docx zijn nie…
Een cursus Word volgenEen cursus Word volgenWord is software van Microsoft die deel uitmaakt van het Microsoft Office pakket en draait onder het besturingsprogramma…
Een cursus Excel volgenEen cursus Excel volgenExcel is een spreadsheetprogramma dat onderdeel uitmaakt van het pakket Windows MS Office. Excel wordt ook wel MS Excel…

Reageer op het artikel "Leren presenteren met PowerPoint"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Opleidingen en cursussen
Schrijf mee!