InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Literatuurlijst voor het jongerenwerk

Literatuurlijst voor het jongerenwerk

Literatuurlijst voor het jongerenwerk Voor het jongerenwerk in de christelijke gemeente is ruim voldoende literatuur te verkrijgen. Om een goed beeld te krijgen wat er zoal verkrijgbaar is hebben we een overzicht samengesteld welke literatuur voor het jongerenpastoraat relevant is. Bent u op zoek naar een uitgave dan kunt u misschien in deze lijst uw artikel vinden met een korte recensie erbij. Ook heeft dit overzicht tot doel om mensen in het jongerenpastoraat toe te rusten en te motiveren om aan zelfstudie te doen.

Overzicht literatuur jongerenpastoraat

De titels staan zoveel mogelijk op alfabet. Dat maakt het zoeken makkelijker. Het overzicht zal regelmatig worden bijgewerkt. Als u zelf goede literatuur of tijdschriften voor het jongerenpastoraat kent nodigen wij u van harte uit om de lijst aan te vullen door bijvoorbeeld het plaatsen van een reactie.

Artikel indeling

Doelgericht jongerenwerk

Auteur: Doug Fields
Recensie: Dit boek kan als het ware als een handboek in het kerkelijk jongerenwerk worden gebruikt. Doug Fields is zelf jongerenwerker in een gemeente in Amerika. Soms is de visie van Fields te 'Amerikaans' maar het boek is praktisch en heeft bijzondere eyeopeners . Voor wie het jongerenwerk in de kerk serieus neemt is dit ‘handboek’ een waardevolle aanvulling.
Aantal pagina’s: 405
Uitgever: Medema 2005
ISBN: 90-6353-442-6

Mooie mensen. Investeren in sterk jeugdwerk

Auteur: Sabine van der Heijden
Recensie: Dit boekje geeft inspiratie doordat er verschillende mensen uit de praktijk hun ervaring beschrijven. Vervolgens geven professionals hun visie op het christelijk jeugdwerk in Nederland. Het boekje sluit af met een overzicht van materiaal en werkvormen.
Aantal pagina’s: 224
Uitgever: Coconut, Almere, 2006
ISBN: 10 90 807586 8x

Pastorale zorg voor jonge mensen

Auteur: Mark Vernon
Recensie: Dit boekje is al meer gericht op specifiek jongerenpastoraat. Hier wordt niet ingegaan op activiteiten maar op het gesprek. In het boekje beschrijven verschillende auteurs en jongerenwerkers hun visie. Ook wordt ingegaan op thema’s als verslaving, geld, rouw etc. Dit heeft er toe geleid dat het boekje een waardevolle toerusting is voor de mensen in het jongerenpastoraat.
Aantal pagina’s : 190
Uitgever: Voorhoeve Kampen 1993
ISBN: 90 297 1521

REV:VISIE. Het geheim van succesvol missionair jeugdwerk vanuit de kerk

Auteur: Sabine van der Heijden
Recensie: De auteur van dit boekje heeft jarenlange ervaring in het jongerenwerk binnen de kerk. In deze uitgave worden verschillende programma’s beschreven die helpen om het jeugdwerk te structureren.
Aantal pagina’s : 269
Uitgever: Kok, Kampen, 2003
ISBN: 90 435 0717 2

Samen sterker. Jeugdverslaving voorkomen

Auteur: Aalt van den Berg, Fred Beekers
Recensie: De auteurs beschrijven niet alleen het begrip verslaving maar ook een methode hoe men ermee om kan gaan. De werkwijze reikt handvaten aan die aansporen om zelf in actie te komen. Dit boekje is voor zowel ouders, scholen en het jongerenpastoraat geschikt om inzicht te krijgen om jeugdverslaving te signaleren of te voorkomen.
Aantal pagina’s : 151
Uitgever: Christofoor Zeist, , 2003
ISBN: 90 6238 560 5

Psychologie van de adolescentie

Auteur(s): J. de Wit, G. van der Veer, N.W. Slot N.W
Recensie: Dit boek is ten eerste bedoeld voor studenten maar is voor de ‘gewone’ mensen in het jongerenpastoraat zeker een waardevol boek. Het geeft een overzicht van de ontwikkeling en eventuele problemen van jongeren in de leeftijd van 12- 22 jaar. Het boek gaat in op psychologische theorieën en processen. In het jongerenpastoraat heeft men te maken met jongeren die psychisch en lichamelijk volop in ontwikkeling zijn. Het boek mag daarom niet aan je verzameling ontbreken.
Aantal pagina’s: 378
Uitgever: Baarn, HB uitgevers, 2004
ISBN: 905574032-2
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Literatuurlijst voor het jongerenwerk"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 30-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!