InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Het werk van Katie Fforde

Het werk van Katie Fforde

Het werk van Katie Fforde Katie Fforde is geboren als Catherine Rose Gordon-Cumming op 27 September 1952 in Wimbledon, Londen. Haar ouders zijn Shirley Barbara Laub en Michael Willoughby Gordon-Cumming. Ze heeft een zus, Jane Gordon-Cumming, die ook schrijfster is. In 1972 trouwde ze met Desmond Fforde. Ze kregen drie kinderen samen: Gur, Francis en Briony. Katie schrijft onder haar trouwnaam en is bekend van haar chicklits. Ze begon met schrijven na de geboorte van haar jongste kind. Zij en haar gezin waren in de tussentijd, in 1984, verhuisd naar Stroud. Enkele van haar hobby’s zijn huishoudelijk werk, tuinieren en winkelen.

Stroud, UK

Inhoud

Het leven van een schrijver

Katie was eind twintig toen ze met schrijven begon. Daarvoor had ze een eigen bedrijf met haar man. Toen er kinderen kwamen, stopte zij hiermee. Het beste van schrijver zijn, vindt Katie, is dat ze via haar personages een hoop banen kan uitproberen die zij in het dagelijks leven nooit zou kunnen doen.

Haar boeken beginnen altijd met een thema. Er zijn altijd wel een paar ideeën aanwezig en als ze hiervan één heeft uitgekozen, begint ze over haar personages na te denken, gevolgd door de plot. Het eind van het verhaal ontwikkelt zich tijdens het schrijfproces.

Als belangrijkste elementen van een romantisch verhaal noemt Fforde drie dingen:
  • Goede held
  • Heldin die herkenbaar is voor de lezers
  • Plot is belangrijk - zorg voor een paar erg romantische scenes: onverwachte romantiek op verrassende plekken.

Onderzoek is erg belangrijk voor Katie Fforde. Haar eerste boeken gingen over dingen die ze zelf had meegemaakt, zoals werken in een café of als schoonmaakster. Na verloop van tijd had ze geen ervaringen meer waaruit ze kon putten en ging ze op onderzoek uit. Het is een noodzakelijk onderdeel geworden van haar schrijfwerk, waarbij ze zoveel mogelijk dingen zelf ervaart. Ze vindt het heerlijk om fascinerende dingen uit te vinden over dingen die haar interesseren.

Routine

Tijdens haar werk houdt Katie een vaste routine aan. Haar schrijfdagen beginnen vaak vroeg, in de zomer vaak tussen 5:30 en 6:00. Dan wankelt ze in haar kamerjas naar haar bureau en zet haar computer en radio aan. Het duurt even voordat ze haar ogen goed open heeft, dus ze begint altijd met een computerspelletje en het bekijken van Twitter. Nadat ze haar mail heeft gecheckt, zet ze alles uit en begint ze met schrijven. Op een goede dag heeft ze dan duizend woorden geschreven voor half tien, maar soms duurt het ook langer. Het hangt heel erg af van hoe goed haar werk van de vorige dag was. Om in de stemming te komen, begint ze meestal met het editen van dat werk.

Na het schrijven gaat ze op onderzoek uit. Vaak bestaat dit uit tv kijken, maar het kan ook een wandeling zijn. Vooral de wandelingen zorgen voor goede ideeën, maar dan moet ze geen andere mensen tegenkomen – daardoor raakt ze de ideeën vaak weer kwijt.

Tips van Katie Fforde

Katie heeft verschillende tips voor haar lezers. Sommigen gaan over (beginnen met) schrijven, anderen gaan over het leven.

Schrijftips

  • Veel lezen: Van lezen leer je het meeste over schrijven. Je leert bijvoorbeeld verschillende schrijfstijlen en genres kennen en daar leer je meer van dan alleen maar schrijven. Lees wat je maar tegenkomt en lees veel.
  • Volharden: Het duurde acht jaar voordat Katies eerste boek werd gepubliceerd. Dit heeft ze bereikt, omdat ze nooit opgaf. Met vastberadenheid en motivatie kun je komen waar je wilt, maar je moet het meer willen dan andere dingen. Katie heeft andere dingen in haar leven niet bereikt, omdat ze die niet graag genoeg wilde. Wat ze wel wilde was een schrijfster worden, en dat heeft ze bereikt door vast te houden aan die droom.
  • Luister naar kritiek: Leer het verschil te herkennen tussen goede en slechte kritiek. Wees het niet oneens met iemand die zegt: “Ik kan niet in dit boek komen, omdat het begin saai is.” Vraag om verbeterpunten, want hier leer je van. Daarnaast zijn er ook mensen die zeggen dat er voor bepaalde boeken geen markt is. Trek je hier niets van aan: overal is een markt voor. De ene markt is alleen iets groter dan de andere.

Volharden is volgens Katie echter het belangrijkste: als je echt iets wilt, dan zul je dat uiteindelijk bereiken.

Levenstips

Naast schrijftips geeft Katie ook enkele praktische levenstips. Geen levenswijsheden, maar dingen die ze zelf op de harde manier heeft geleerd, zoals:
  • Als je een ontspannend bad neemt voordat je gaat slapen, poets dan eerst je tanden. Dan kun je daarna gewoon naar bed gaan en in slaap vallen.
  • Prober niet om je nagels te lakken als je zou moeten schrijven. Het maakt je leven heel moeilijk als je nog niet aangekleed bent. Daarnaast zorgt het gebruik van nagellijm en een muis op hetzelfde moment tot lichtelijke paniek.
  • Bewaar een meetlint en een bankpas in je bureaulade voor online winkelen. Controleer alles zorgvuldig. Die dure ketel waarvan je dacht dat het een koopje was? Hij is niet goedkoop, maar klein.

Bibliografie

Katie Fforde heeft inmiddels al aardig wat titels op haar naam staan, waarvan velen ook vertaald zijn in andere talen. De meeste van haar werken zijn ook verschenen in het Nederlands.

TitelVertalingJaar van uitgave
Living DangerouslyHalsbrekende toeren1995
The Rose Revived1995
Wild Designs Wilde tuinen1996
Stately Pursuits1997
Life SkillsLevenslessen1999
Thyme Around aka Second Thyme AroundKeukengeheimen2000
Artistic LicenceDe kunstminnaar2001
Highland FlingReddende engel2002
Paradise FieldsStoute schoenen2003
Restoring GraceKunst en vliegwerk2004
Flora's Lot aka Bidding for LoveFlora's Lot2005
Practically PerfectPraktisch perfect2006
Going DutchSchoon schip2007
Wedding SeasonTrouwplannen2008
Love LettersLiefdesbrieven2009
A Perfect ProposalEen verleidelijk voorstel2010
Summer of LoveZomerliefde2011
The Undercover Cook2012
Recipe for LoveDe kers op de taart2012
A French AffairMet de Franse slag2013
The Perfect MatchVrij spel2014
A Vintage WeddingIets ouds en iets blauws2015
A Summer at SeaEen zomer aan zee2016
A Secret Garden2017

Over haar boeken

Fforde schrijft chicklits over allerlei onderwerpen. Om hiervan een beeld te geven, wordt hier van drie boeken een samenvatting gegeven: Trouwplannen, Liefdesbrieven en Reddende engel.

Trouwplannen

‘Trouwplannen’ gaat over Sarah (een weddingplanner), Elsa (een ontwerpster) en Bron (een kapper) die vaak samenwerken bij bruiloften. Ze hebben zelf weinig geluk in de liefde, maar tijdens dit boek komt daar eindelijk verandering in.

Liefdesbrieven

Laura werkt in een boekenwinkel die de deuren sluit. Omdat ze niets te verliezen heeft, belooft ze te helpen bij het organiseren van een literair festival. Hiervoor krijgt ze de opdracht om haar favoriete schrijver, Dermot Flynn, ervan te overtuigen om hieraan mee te doen. Dit is echter niet zo makkelijk als het lijkt, want door zijn writer's block doet hij dit soort dingen al jaren niet meer. Laura doet wat ze kan om hem over te halen, maar is dat genoeg om hem op het festival te krijgen?

Reddende engel

Jenny heeft een eigen bedrijfje en wordt door haar opdrachtgever naar Schotland gestuurd om onderzoek te doen. Hoewel haar vriend hier niet blij mee is, gaat ze toch. Jenny neemt zich voor om zich zo zakelijk mogelijk op te stellen, maar gaat dit wel samen met haar impulsieve en gevoelige aard? Haar ontmoeting met Ross Grant brengt haar aan het twijfelen over haar relatie met haar vriend. Jenny staat voor de onmogelijke taak om niet alleen de fabriek te redden, maar ook om haar eigen leven weer onder controle te krijgen.
© 2017 Tamina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag: Wedding Season (Katie Fforde)Boekverslag: Wedding Season (Katie Fforde)Wedding season is een roman die geschreven is door Katie Fforde. Fforde is geboren op 27 september 1952 in Wimbledon, ma…
Boeken: de chicklit, een onderdeel van het romangenreBoeken: de chicklit, een onderdeel van het romangenreAl bestaat het genre nog niet zo lang (in 1988 werd deze term voor het eerst op papier gezet), veel vrouwen lezen graag…
Filmrecensie: Mockingbird don't singMockingbird don't sing is een drama gebaseerd op waargebeurde feiten uit 2001 en werd geregisseerd door Harry Bromley Da…
Vier chicklit-noir boeken van The House Of BooksVier chicklit-noir boeken van The House Of BooksDe vier boeken uit dit artikel vormen samen een serie. Het zijn los van elkaar staande verhalen, maar ze zijn alle vier…
Filmrecensie: Paranormal ActivityParanormal Activity is een horrorfilm over paranormale verschijnselen van Oren Peli, met in de hoofdrollen Katie Feather…
Bronnen en referenties
  • http://www.katiefforde.com/katie/qanda.asp, geraadpleegd op 12 juni 2016
  • http://www.chicklit.nl/auteurs/30069/katie_fforde, geraadpleegd op 12 juni 2016
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Katie_Fforde, geraadpleegd op 12 juni 2016
  • http://www.katiefforde.com/katie/about.asp, geraadpleegd op 13 juni 2016

Reageer op het artikel "Het werk van Katie Fforde"

Infoteur: Tamina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!