Propedeuse WO Psychologie in Leiden

Propedeuse WO Psychologie in Leiden De Universiteit van Leiden heeft diverse opleidingen waarvan de opleiding Psychologie er één van is. Deze opleiding gaat over het gedrag van mensen en wat daaraan ten grondslag ligt. Het is een zeer brede opleiding die zich op allerlei aspecten van de mens richt, zoals de neurologie, de pedagogie, de sociologie en de psychopathologie. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.

Eerste jaar (Propedeuse)

In het eerste jaar wordt gewerkt aan een stevige basis om op voort te bouwen tijdens de rest van de opleiding. Onderwerpen als Statistiek, Psychopathologie, Ontwikkelingspsychologie en Biopsychologie worden behandeld. De stof wordt behandeld in hoorcolleges, werkgroepen en practica. Sommige werkgroepen zijn verplicht, andere vrijwillig. In de werkgroepen wordt geoefend met de stof uit de boeken. Zo wordt er voor het vak Toetsende Statistiek (een onderdeel van Statistiek) geoefend met verschillende formules om bijvoorbeeld uit te rekenen wat het betrouwbaarheidsinterval van een set gegevens is. In de practica oefen je deze formules ook op de computer. Er wordt ook veel aandacht besteed aan communicatie.

Naast deze vakken heb je nog het vak Tutoraat. Met dit vak ontwikkel je de benodigde academische vaardigheden. Zo moet je een artikel schrijven, een voordracht houden en een experiment opzetten. Tenslotte moet iedere 1ejaars 16 proefpersooncredits behalen om de punten van Tutoraat toegekend te krijgen. Deze verwerf je door mee te doen aan de onderzoeken van hogerejaars studenten.

Tweede jaar

In het tweede jaar wordt er vrij veel aandacht besteed aan verschillende vaardigheden die een psycholoog moet bezitten. De statistiek-vakken uit het eerste jaar worden verder uitgediept. Daarnaast zijn er bijeenkomsten waarin je leiding leert geven, gesprekstechnieken oefent en je feedbackvaardigheden verbetert. Het tweede jaar wordt afgesloten met keuzevakken die je zowel aan de universiteit zelf als extern kan volgen.

Derde jaar

In het derde jaar kan je je kennis verder verdiepen met diverse keuzevakken. Daarnaast rond je je derde jaar af met het Bachelorproject. Dit is een zelfstandig vervaardigd wetenschappelijk werkstuk. Hierin doe je verslag van de bevindingen die door middel van experimenten over je onderwerp gevonden hebt.

Master en Postmaster

Na afronding van je Bacheloropleiding kan je ervoor kiezen verder te studeren door een Master of Postmaster te gaan volgen. Dit zijn specialisaties in de Psychologie die je carrièremogelijkheden en kans op werk vergroten.

Rooster

  • Het universitaire jaar is opgedeeld in twee semesters met elk twee perioden.
  • In ieder periode heb je ongeveer 2 à 3 vakken met hoorcolleges die soms aangevuld worden door een werkgroep of een practicum.
  • De hoorcolleges duren gemiddeld 1.5 uur en je hebt voor ieder vak circa 2 hoorcolleges per week.
  • Het vak Tutoraat heb je niet wekelijks, maar gemiddeld om de vijf weken.

Iedere periode duurt 7 à 8 weken en wordt afgesloten met een tentamenweek. De tentamens bestaan over het algemeen uit Multiple Choice vragen en duren tussen de 2 à 3 uur. Voor de statistiekvakken moet je daarnaast een voldoende halen voor de practica-toetsen. Voor sommige vakken moet je tevens een werkstuk of paper maken.

Het is ook mogelijk in deeltijd psychologie te studeren.

BSA

BSA betekent Bindend Studie Advies. Je kan gedurende het schooljaar totaal 60 studiepunten (ECTS) halen. Om een positief BSA te krijgen is het van belang dat je minstens 40 van de 60 ECTS gehaald hebt. Daarnaast moet je minstens één van de drie Statistiekvakken gehaald hebben. Aan het eind van het Tweede jaar moet je je Propedeuse afgerond hebben.

Faculteit

De hoorcolleges worden meestal gegeven in een gebouw dat op ongeveer 10 minuten lopen van het centraal station van Leiden ligt. Hier lopen ook busroutes langs. De werkgroepen en de practica worden in het FSW- (Faculteit Sociale Wetenschappen) gebouw gehouden, dat op slechts enkele minuten lopen van het centraal station van Leiden ligt.

Taal

De taal die gesproken wordt tijdens de hoorcolleges, werkgroepen en practica is Nederlands. Er zijn echter wel mogelijkheden om de werkgroepen en de practica in het Engels te volgen. De studieboeken zijn op een enkele uitzondering na Engelstalig.

Handicap

Wanneer je een handicap (bijvoorbeeld Dyslexie) hebt of er andere factoren die je schoolprestaties kunnen beïnvloeden wordt hier over het algemeen rekening mee gehouden. Je kan bijvoorbeeld extra tijd voor tentamens krijgen of minder vakken per periode doen.
Gerelateerde artikelen
Psychologie studeren: wat word je eigenlijk?Psychologie studeren: wat word je eigenlijk?Tja? Wat is dat eigenlijk, een psycholoog? Op een stoel zitten, je cliënt voor je op een lang rood gestoffeerde sofa waa…
Hoe word je sportpsycholoog?Hoe word je sportpsycholoog?Het beroep sportpsycholoog wordt steeds bekender. In de media worden, met name tijdens grote kampioenschappen, vaker int…
Wat is psychologie?Psychologie is een veel besproken onderwerp de laatste jaren, maar wat houdt het nou eigenlijk in? Definitie: Psychologi…

Conformeren en overtuigenConformeren en overtuigenWe conformeren ons dagelijks aan andere mensen en situaties, soms zelfs zonder dat wij dit ons bewust zijn. Wat is confo…
Macht en conflicten op de werkplek en de rol van mediatorsMacht en conflicten op de werkplek en de rol van mediatorsIeder dag fluitend naar je werk, dat doet vrijwel niemand. Een mogelijke oorzaak hiervan zijn de (macht)conflicten die z…
Bronnen en referenties
  • http://www.leidenuniv.nl/

Reageer op het artikel "Propedeuse WO Psychologie in Leiden"

Reactie

Janneke, 13-04-2011 19:55 #1
Mij lijkt deze studie heel erg interessant, maar ik heb alleen een Havo diploma. Zou ik met een propedeuse ook aangenomen worden? En maakt het dan uit waarin ik mijn propedeuse heb behaald? Reactie infoteur, 21-04-2011
Een HBO en WO propedeuse geven beide toegang tot deze studie
Het maakt niet uit van welke opleiding je de propedeuse behaald heb
Wanneer je 21 jaar of ouders bent kan je eventueel ook een toelatingstest doen, ook wanneer je niet over de benodigde diploma's beschikt

Infoteur: Melod
Laatste update: Februari 2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 1
Schrijf mee!