InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Regels bij ontslag na 1 juli 2015

Regels bij ontslag na 1 juli 2015

Regels bij ontslag na 1 juli 2015 Vanaf 1 juli 2015 gelden er nieuwe regels bij ontslag. De aloude kantonrechtersformule heeft na jaren van snijden en versoberen dan toch definitief afgedaan en voor werkgevers wordt het goedkoper en gemakkelijker om personeel te ontslaan. Ontslagvergoedingen van meerdere tonnen zijn niet meer aan de orde. In het nieuwe ontslagrecht kan de werknemer hooguit aanspraak maken op 75.000 euro ontslagvergoeding of één jaarsalaris als dat in zijn geval hoger uitpakt.

Verzorgd personeelsdossier cruciaal in het nieuwe ontslagrecht

De gewijzigde ontslagregels maken onderdeel uit van de nieuwe “Wet werk en zekerheid”. Hoewel er bij de totstandkoming van de nieuwe wet vooral is gestreefd naar vereenvoudiging van het ontslagrecht, bevatten de nieuwe ontslagregels ook een nieuw element dat werkgevers toch de nodige kopzorgen kan baren: wie vanaf 1 juli 2015 van zijn medewerkers af wil, moet een goed onderbouwd personeelsdossier van de betrokkenen kunnen overleggen. Waar zo’n dossier voorheen wel eens wilde ontbreken, kon een hogere ontslagvergoeding soms compensatie bieden. Maar het nieuwe ontslagrecht is onverbiddelijk: een onvolledig of ondeugdelijk personeelsdossier zal in de nieuwe opzet leiden tot afwijzing van het ontslag. In HR-kringen kan je zelfs de opmerking horen dat personeel ontslaan eerder moeilijker dan makkelijker wordt.

De nieuwe Wet werk en zekerheid

Diverse onderdelen van de nieuwe Wet werk en zekerheid traden al op 1 januari 2015 in werking. Op 1 juli 2015 wordt daar een aantal nieuwe elementen aan toegevoegd, onder meer geldend voor tijdelijke arbeidsovereenkomsten. Ook de maximale WW-duur wordt teruggebracht. Waar die in 2015 nog maximaal 38 maanden bedroeg, zal vanaf 2016 een geleidelijke afbouw plaatsvinden om uiteindelijk in 2019 op 24 maanden uit te komen.

Ontslagvergoeding aan banden

Zoals hiervoor al aangegeven is de tijd van riante ontslagvergoedingen voorbij. Veel tijd om zich eens rustig en zonder financiële zorgen te oriënteren op de arbeidsmarkt, is er niet meer. Ontslagen werknemers zullen het voortaan moeten doen met een transitievergoeding van ten hoogste 75.000 euro. Voor velen schiet dat in ieder geval te kort om een eigen bestaan als ZZP’er op te bouwen of om de tijd tot aan het pensioen te overbruggen.

Fiscale behandeling van de ontslagvergoeding

De ontslagvergoeding nieuwe stijl (transitievergoeding) wordt bruto toegekend. De vergoeding kan onbelast worden genoten als die wordt aangewend voor het zoeken naar een nieuwe baan (outplacement) of wordt geïnvesteerd in omscholing en opleiding. Wordt de transitievergoeding echter zonder verdere restricties op de bankrekening van betrokkene overgeboekt, dan mag die een aanslag van de belastingdienst tegemoet zien. De vergoeding verhoogt diens belastbaar inkomen, wat er bovendien toe kan leiden dat men in een hogere belastingschijf belandt.

Extra tegemoetkoming 50-plussers

Voor 50-plussers overigens, valt in financieel opzicht nog te noteren dat ze een extra tegemoetkoming ontvangen van een maand voor elk jaar dat ze na hun 50e in dienst zijn. Maar alleen dan, als ze ten minste tien jaar bij een werkgever in dienst waren. Al met al een schrale troost voor oudere werknemers: zij hebben met lede ogen toegezien hoe hun enkele jaren oudere collega’s met 55 jaar de dienst konden verlaten, hoe de vut verdween en hoe de pensioenleeftijd uiteindelijk opschoof. En als klap op de vuurpijl na een aanvankelijke versobering, nu dan de algehele afschaffing van de ontslagvergoeding. Frustrerend voor veel oudere werknemers.
Gerelateerde artikelen
Kantonrechtersformule 2018 en 2019Kantonrechtersformule 2018 en 2019Hoe luidt in 2018 en 2019 de kantonrechtersformule en hoeveel bedraagt uw ontslagvergoeding in 2018 en 2019? De kantonre…
Transitievergoeding bij ontslagTransitievergoeding bij ontslagTot 2015 geldt de ontslagvergoeding oftewel de gouden handdruk bij onvrijwillig ontslag. Vanaf 2015 geldt alleen nog maa…
Kantonrechtersformule 2019 en 2020 bij ontslagKantonrechtersformule 2019 en 2020 bij ontslagHoe groot is in 2019 en 2020 uw ontslagvergoeding op basis van de nieuwe kantonrechtersformule 2015? Het ontslagrecht, d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Bijdrage Dagblad De Limburger van 23 maart 2015: "Vier vragen over ontslagrecht" door Lilian Domenicus.

Reageer op het artikel "Regels bij ontslag na 1 juli 2015"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 06-04-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!