Alternatief studeren

Alternatief studeren Misschien herken je het volgende probleem: al sinds het begin van de bovenbouw word je door je school gebombardeerd met informatie over vervolgopleidingen. Ondertussen heb jij eigenlijk wel een beetje genoeg van het schoolse leven: elke dag braaf zitten, opletten en aantekeningen maken, door weer en wind fietsen. Het vooruitzicht dat je na je examen een vervolgopleiding moet volgen, is niet aan jou besteed: wéér de schoolbanken in? Ik ga liever werken! Toch moet je, als je een leuke job wilt, nog even aan de bak: met alleen een middelbareschooldiploma kom je tegenwoordig niet zo ver meer. Gelukkig zijn er naast een breed aantal opleidingen, ook een breed aantal manieren om deze af te ronden. Of je nu gedoe met leraren en medeleerlingen, het de hele dag uit boeken werken of een te lange studieduur wilt vermijden: er is altijd een passende opleidingsvorm te vinden.

MBO

versneld

Voor MBO-opleidingen geldt dat je ze bij sommige scholen onder bepaalde voorwaarden versneld kunt doen. Zeker wanneer je al over een MBO-diploma beschikt of een havo/vwo-diploma op zak hebt, zijn hier goede mogelijkheden voor. Het betekent uiteraard wel dat je harder zal moeten werken, maar ook dat je sneller klaar bent om op zoek te gaan naar jouw droombaan. Ook kun je eventueel, mocht je toch overwegen om door te leren, op sommige scholen een aangepast programma doorlopen dat beter aansluit op het HBO. Informeer hiernaar bij de school van jouw keuze.

BBL

Ben je praktisch ingesteld en wil je eigenlijk liever werken dan stagelopen? Dat is mogelijk in een zogenaamde BBL-opleiding. BBL staat voor beroepsbegeleidende leerweg en is op alle MBO-niveaus te volgen. Werken doe je bij een erkend leerbedrijf dat jou in dienst neemt, je opleiding betaalt en ook je salaris uitkeert. Dit betekent wel dat je extra hard je best moet doen, omdat de kans groot is dat je anders ontslagen wordt. Met BBL zit je één of twee dagen in de klas, op de andere dagen ben je op je werkplek en draai je mee in de vaste routine daar. Ook een BBL-opleiding kun je versneld doen.

HBO

Associate Degree

De Associate Degree is een relatief nieuwe vorm in het HBO. Waar HBO Bachelor een programma van vier jaar heeft, kent de Associate Degree een tweejarig programma. Deze graad is eigenlijk bedoeld voor werkenden die zich net wat meer willen verdiepen, maar je zou het ook kunnen zien als een handige manier om minder te lang te hoeven studeren, maar wel een diploma te halen. Bovendien geeft de Associate Degree, wanneer je toch een volledige Bachelor wilt halen, vrijstelling voor de eerste twee jaar (die heb je immers al doorlopen). Op deze manier loop je dus geen studievertraging op.

Duaal

Het HBO kent een zelfde concept van werken en leren, alleen wordt dit geen BBL, maar duaal studeren genoemd. Ook hier word je in dienst genomen door een werkgever en krijg je betaald voor het werk dat je verricht in het kader van je opleiding. Duaal studeren kan zowel voor een Bachelor, als voor een Associate Degree.

MBO en HBO

Deeltijd

Wil je om wat voor reden dan ook liever geen hele dagen in de klas meer zitten? Grotendeels je eigen tijd indelen? Misschien deels werken naast je school? Wellicht is, als je tenminste over redelijk veel discipline en probleemoplossend vermogen beschikt, een deeltijdstudie iets voor jou. Veelal zijn dit volwassenen die zich willen om-of bijscholen, maar het kan net zo goed om jongeren gaan die bijvoorbeeld al een opleiding hebben gedaan, nu werkzaam zijn maar ook willen doorleren. Daarnaast zijn er ook altijd een paar die om persoonlijke redenen voor een deeltijdopleiding kiezen. Een deeltijdopleiding bestaat uit één of twee dagen stage in de week, gecombineerd met een aantal lesmomenten in de week. Veelal vallen deze momenten 's avonds.
© 2015 - 2020 Bo1995, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schooltypen middelbare schoolEr bestaan drie schooltypen op de middelbare school. Vmbo, havo en vwo. Wat is het verschil tussen deze schooltypen?

Bronnen en referenties
  • http://www.encyclo.nl/begrip/Beroepsbegeleidende%20leerweg%20(bbl)

Reageer op het artikel "Alternatief studeren"

Infoteur: Bo1995
Laatste update: Mei 2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!