InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > De cursus Copywriter van Laudius

De cursus Copywriter van Laudius

De cursus Copywriter van Laudius Werken als zelfstandige is voor veel mensen een droom. Een van de beroepen die goed als ZZP'er te doen zijn, is het beroep van copywriter. Een copywriter schrijft teksten voor onder andere advertenties, brochures en internet. Hij of zij is sterk gericht op overtuigen en verkopen. Om jezelf copywriter te mogen noemen, hoef je niet aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Iedereen mag zich copywriter noemen. Toch is het wel handig om te weten waar je aan begint en wat je moet kunnen. Daarom is de online cursus Copywriter van Laudius een goede start voor de beginnende copywriter.

Wat is copywriting?

Iemand die zich bezighoudt met copywriting schrijft teksten. Vaak zullen dat wervende teksten zijn, bijvoorbeeld voor advertenties. Ook schrijven copywriters teksten voor bijvoorbeeld persberichten of artikelen in kranten of tijdschriften. Ook hier gaat het vaak om wervende teksten. Een copywriter moet dus goed weten over te brengen waarom een bepaald product of een bepaalde dienst interessant is voor de lezer. Hij moet niet alleen goed kunnen schrijven, maar ook in de huid van de lezer kunnen kruipen. Dat maakt het beroep van copywriter veelzijdig en interessant.

Waarom een online cursus Copywriting volgen?

Misschien denk je, ik kan wel leuk schrijven, dus ik kan zo zelfstandig copywriter worden. Copywriting is echter meer dan alleen schrijven. Je moet ook weten hoe je een tekst opbouwt, welke elementen een advertentie moet bevatten, hoe je wervend schrijft en welke middelen je in moet zetten voor een reclamecampagne, om maar een paar onderwerpen te noemen. Een cursus geeft je een goed beeld van wat er allemaal bij het werk komt kijken.

Een van de vele opties is de cursus Copywriter van Laudius. Deze cursus is volledig online en dus gemakkelijk te volgen naast een baan of andere studie. Als je deze cursus hebt afgerond, heb je een goed beeld van het werk van de copywriter en heb je inzicht gekregen in de vraag of het iets voor jou is.

Wat leer je in de cursus Copywriter van Laudius?

Copywriting in de praktijk

De eerste van de zeven modules van deze cursus gaat in op de praktijk van de copywriter. Waar vind je het resultaat van het werk van een copywriter? Waar vind je de copywriters zelf? Ze werken immers niet allemaal als zelfstandige maar ook bij reclamebureaus en grote bedrijven. Deze vragen worden beantwoord in de eerste module. Daarnaast maak je kennis met belangrijke begrippen uit het vak.

Schrijven voor de verkoop

Twee modules behandelen het schrijven voor de verkoop. In deze modules leer je hoe je aandacht trekt, uit welke elementen een advertentie kan bestaan en oefen je met het herkennen van de verschillende elementen in bestaande advertenties. Verder krijg je een overzicht van de verschillende media waarin geadverteerd kan worden en leer je wanneer je welke toepast.

Schrijven voor internet

Een ander belangrijk werkveld van de copywriter is het internet. Websites hebben regelmatig nieuwe inhoud nodig en de copywriter is een geschikte kandidaat om die te verzorgen. Ook adverteren via internet komt aan de orde in de twee modules waarin het internet behandeld wordt. Het internet biedt veel mogelijkheden, maar dan moet je er wel gevonden worden. Daarom wordt ook besproken waar je op moet letten als je wilt dat zoekmachines jouw teksten vinden.

Werken als zelfstandig copywriter

Een module is volledig gewijd aan het werken als zelfstandig copywriter. Wat komt er allemaal kijken bij het starten van een eigen bedrijf? Als je voor jezelf werkt, zul je je eigen tijd moeten inplannen en goed op je financiën moeten letten. Je zult niet meteen veel klanten hebben, dus vooral in het begin is het belangrijk een financieel buffertje te hebben. En je moet in staat zijn jezelf aan het werk te zetten: als je steeds het werk uitstelt omdat je allerlei andere dingen eerst nog even wilt doen, dan wordt het niets.

Marketing, werven van klanten

De laatste module gaat over het krijgen van opdrachten. Dat is natuurlijk niet onbelangrijk als je zelfstandig ondernemer bent. Er worden voorbeelden gegeven van hoe je het werven van klanten aan kunt pakken. Overigens verschilt het per persoon welke manier het beste bij je past. Dat zul je in de praktijk moeten ervaren.

Het is niet altijd makkelijk te bepalen hoeveel je een klant in rekening moet brengen. Aan dit onderwerp wordt ook aandacht besteed. Je zult er geen kant-en-klaar antwoord vinden op de vraag hoe hoog jouw uurtarief moet zijn, maar je vindt er wel handreikingen om te bepalen wat redelijk is.

Praktische informatie

De cursus Copywriter van Laudius kun je bestellen via internet. Je kunt daardoor starten wanneer je maar wilt. De cursus duurt negen maanden bij een gemiddeld studietempo, maar je hebt drie jaar de tijd om huiswerkopgaven in te sturen.

Als je de cursus bestelt, heb je keuze uit drie mogelijkheden:
  • Je ontvangt het lesmateriaal digitaal en kiest voor zelfstudie (prijs: alleen 29,50 inschrijfgeld in 2017).
  • Je ontvangt het lesmateriaal digitaal en maakt gebruik van de ondersteuning van een docent (prijs: 45 en 29,50 inschrijfgeld in 2017).
  • Je ontvangt het lesmateriaal digitaal en maakt gebruik van de ondersteuning van een docent. Daarnaast krijg je extra's zoals de mogelijkheid examen te doen en een diploma te krijgen (prijs: 70 en 29,50 inschrijfgeld in 2017).
Als je het lesmateriaal op papier wilt ontvangen, betaal je 50 meer. Je kunt dus behoorlijk besparen door de cursus digitaal (in pdf-formaat) te ontvangen. Je kunt het materiaal eventueel zelf printen als je het toch liever op papier hebt.

Elke module bestaat uit theorie, oefenopgaven en huiswerkopgaven. De huiswerkopgaven kun je via de digitale leeromgeving naar de docent sturen, als je bij je inschrijving gekozen hebt voor ondersteuning van een docent. Via diezelfde omgeving krijg je feedback en een cijfer voor je huiswerk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Copywriter; salaris & opleidingEen copywriter schrijft zakelijke en commerciële teksten. Hij werkt als freelancer of is in dienst van een reclamebureau…
Cursus beleggenCursus beleggenVeel mensen die gaan beleggen weten niet goed waar ze aan beginnen. Daarom is het aan te raden op een cursus beleggen te…
Een cursus Word volgenEen cursus Word volgenWord is software van Microsoft die deel uitmaakt van het Microsoft Office pakket en draait onder het besturingsprogramma…
Freelance tekstschrijverFreelance tekstschrijverTekstschrijver is een gewild beroep. Veel tekstschrijvers werken op freelance basis. Het is namelijk moeilijk om een vas…
Cursus: het aanbod van Excel-cursussenCursus: het aanbod van Excel-cursussenExcel is een programma dat veel gebruikt wordt. Het programma heeft veel mogelijkheden voor iemand die "iets" met cijfer…
Bronnen en referenties
  • Bron: http://www.laudius.nl/eigen-zaak/creativiteit/singleview/cursussen/copywriter.html geraadpleegd op 25-01-2016

Reageer op het artikel "De cursus Copywriter van Laudius"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 27-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Schrijfcursussen
Schrijf mee!