InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Hoe weet je wat je sterke punten zijn?

Hoe weet je wat je sterke punten zijn?

Hoe weet je wat je sterke punten zijn? In sollicitatiegesprekken wordt er vaak naar gevraagd: je sterke en je zwakke punten. Het is goed om voorbereid te zijn op deze vraag. Minder goede eigenschappen kunnen mensen vaak wel van zichzelf noemen: ze staan altijd te laat op, willen altijd hun zin hebben of luisteren slecht. Wat je goede kanten zijn, dus de eigenschappen waar je toekomstige werkgever echt iets aan heeft, dat is lastiger te bepalen.

Wat zijn sterke punten

Je hebt een sterk punt als je een talent hebt dat je optimaal weet te benutten door het te combineren met de juiste kennis en vaardigheden. Een talent is aangeboren. Een talent kan bijvoorbeeld zijn dat je goed kunt luisteren, goed kunt netwerken of goed in staat bent de risico’s van projecten in te schatten. Als je dit van nature niet kunt, is het wel mogelijk jezelf te verbeteren door gerichte cursussen te volgen en veel te oefenen. Je zult er echter nooit in uitblinken.

Kennis en vaardigheden zijn aangeleerd. Als je goed in het openbaar kunt spreken, word je nog beter als je leert een goed betoog op te bouwen. Heb je eenmaal de kennis en vaardigheden geleerd die je nodig hebt om voor een grote zaal een goed verhaal te houden, dan zal je het vrijwel altijd uitstekend doen. Dit is dan een echt sterk punt geworden.

Vind je sterke kanten met een online test

Om je sterke punten te vinden, kun je een online test doen. In het boek ‘Ontdek je sterke punten’ van Marcus Buckingham en Donald O. Clifton staat een code waarmee je je aan kunt melden op de website gallupstrengthscenter.com. De test op deze website geeft als resultaat je vijf karakteristieke thema’s. Dit zijn de onderwerpen die bij jou de grootste kans maken om ontwikkeld te worden tot sterk punt. In het boek kun je vervolgens lezen wat jouw thema’s betekenen.

Op internet zijn meer tests te vinden. Op de website van Psychologie Magazine staat er bijvoorbeeld een. De gratis tests op internet zijn echter vaak wel beperktere tests: je wordt veel minder uitgebreid ondervraagd om tot een conclusie te komen. Dat ze gratis zijn, is wel een voordeel.

Hoe vind je je sterke punten door zelfreflectie

Ontdek je je sterke punten liever zonder tests, dan kun je ook proberen de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden. Je talenten hebben zich namelijk waarschijnlijk allang geopenbaard, zonder dat je het misschien bewust hebt gemerkt. Door na te denken over wat je tot nu toe gedaan hebt en wat je daarvan vond, kun je veel over jezelf en je sterke punten te weten komen.

Waar verlangde je altijd al naar?

De eerste vraag heeft betrekking op wat je altijd al aangetrokken heeft. Ga in gedachten eens terug naar je jeugd. Waar was je toen graag mee bezig? Was je altijd buiten, op zoek naar kleine beestjes en bijzondere planten? Zat je altijd rustig in een hoekje met een boek of een schrijfblok? Of was jij steeds degene die speelafspraken en later uitstapjes met vrienden regelde? Ga dan voor jezelf eens na of dit ook is wat je in je huidige werk doet.

Iets wat we echt leuk vinden en waar onze talenten liggen, gaan we vaak vanzelf al doen. Kinderen worden nog niet geremd door de mening van anderen en de vraag of ze wel een baan zullen vinden in het vakgebied dat hun interesse heeft. Daarom zijn het vaak de dingen die je op jonge leeftijd deed, die je ware talenten onthullen.

Kost het veel moeite om het te leren?

De tweede vraag heeft te maken met de vraag of je iets gemakkelijk onder de knie krijgt. Probeer je een taal te leren, maar lukt het je niet om je verstaanbaar te maken? Ook niet na vele lessen en vakanties in het land waar de taal gesproken wordt? Dan ligt jouw talent niet op het gebied van de vreemde talen. Een kenmerk van talenten is, dat ze het je gemakkelijk maken de bijbehorende kennis op te doen en vaardigheden te leren.

Denk nog eens terug aan je schooltijd. Welke vakken gingen je gemakkelijk af? Als je later cursussen hebt gevolgd, van welke heb je dan het meest opgestoken? Bij het onderwerp van deze schoolvakken of cursussen moet jij je talent zoeken.

Geeft het je een gevoel van voldoening?

De laatste vraag laat je op zoek gaan naar wat je echt leuk en bevredigend vindt. Als je het even niet meer ziet zitten op je werk, waar verlang je dan naar? Als je na werktijd naar huis gaat, sta je dan te popelen om aan een bepaalde activiteit te beginnen? Als je ergens echt voldoening uit haalt, ben je waarschijnlijk bezig je sterke punten in te zetten.

Probeer erachter te komen welke eigenschappen je gebruikt als je bezig bent met iets waar je energie van krijgt. Het feit dat het je energie geeft in plaats van dat je er moe van wordt, geeft aan dat het je goed ligt. Vaak zal het zo zijn dat je automatisch deze bezigheden opzoekt.

Neem jij altijd de leiding als je met je vrienden op stap gaat maar heb je een baan waarbij je vooral moet doen wat anderen zeggen? Misschien is een leidinggevende functie dan toch meer iets voor jou. Maak jij je regelmatig zorgen over alles wat mis kan gaan, zorg dan dat je in je werk een rol krijgt waarbij je erop toeziet dat alle mogelijke risico’s van een project in kaart gebracht worden.

Efficiënter werken als je weet wat je sterke punten zijn

Het is zowel voor je privéleven als in je werk goed om te weten wat je sterke punten zijn. Als je met behulp van de online tests of de vragen die je jezelf kunt stellen je sterke punten hebt gevonden, zal je zien dat je je werk leuker kunt maken. Praat er eens over met je leidinggevende en probeer je werk zoveel mogelijk zodanig in te richten dat je kunt doen waar je goed in bent. De dingen die je minder liggen, passen waarschijnlijk toch beter bij een van je collega’s. Zo maak je je werk leuker en efficiënter. En bovendien houd je ’s avonds ook nog energie over voor de echt leuke dingen in het leven!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Managementtool: SWOT-AnalyseManagementtool: SWOT-AnalyseDe SWOT-analyse is een managementtool, ontworpen in de jaren zestig door de Standford University. Het doel van de tool i…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
Persoonlijk ontwikkelplanPersoonlijk ontwikkelplanPOP staat voor persoonlijk ontwikkelplan. Tegenwoordig moeten haast alle studenten wel een keer een POP maken, maar ook…
Test - Verliefd of liefde?Test - Verliefd of liefde?Verliefd en liefde worden soms als synoniem gebruikt. Is er bij jou een wezenlijk onderscheid tussen verliefdheid en lie…
Bronnen en referenties
  • Ontdek je sterke punten, Marcus Buckingham & Donald O. Clifton

Reageer op het artikel "Hoe weet je wat je sterke punten zijn?"

Reactie

Drie (infoteur), 05-10-2014 11:41 #1
Goed artikel :-) je hebt me net geholpen om de vinger te leggen op de reden waarom ik tegen een klus erg opzie. Door jouw artikel kreeg ik daarover een heel helder inzicht. Thanks! Reactie infoteur, 06-10-2014
Fijn om te horen dat je iets aan het artikel hebt gehad. Toen ik zelf voor het eerst over dit onderwerp las, kreeg ik ook een aantal heldere inzichten, dat wilde ik graag delen.

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 01-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Effectiever werken
Reacties: 1
Schrijf mee!