InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Hoe bestrijd je een middagdip?

Hoe bestrijd je een middagdip?

Hoe bestrijd je een middagdip? Je kent het wel. Je zit na de middagpauze achter je computer en je ogen vallen steeds maar toe. Wat je ook doet, je blijft maar knikkebollen. Het befaamde en gevreesde middagdipje. De man met de houten hamer. Remedies en tips om geen middagdipje te krijgen of om er snel weer bovenop te zijn indien je 's middags toch slaperig zou worden.

Wat is een middagdipje?

Een middagdipje of een slag van de hamer is een toestand waarin je je bijzonder suf en slaperig voelt. Wat je ook doet, je ogen vallen steeds weer dicht en je zit constant te knikkebollen. Niet echt een ideale toestand op je werk en nefast voor de productiviteit. Een middagdipje is meestal het gevolg van te weinig zuurstof in de ruimte of van te veel en te vet gegeten te hebben.

Wat kan je doen tegen een middagdipje?

Eens je last hebt van een middagdipje, kan je best in actie schieten om er zo snel mogelijk van verlost te raken.

Zet de ramen wijd open

Aangezien we vaak een middagdipje krijgen door een gebrek aan zuurstof, is het vaak al voldoende om de ramen wijd open te zetten. Vooral bij koud weer zal de toevoer van verse zuurstof een boost geven, zodanig dat je meteen weer klaarwakker bent.

Trek iets uit

Wanneer je het behaaglijk warm hebt, zakt je concentratie ook flink. Trek dus die dikke trui uit, zodanig dat je net op de grens zit van kou hebben. Dat houdt je wakker!

Ga een wandelingetje maken

Een beetje beweging is ook goed om de middagdip te verdrijven. Maar aangezien je middagpauze er op zit, kan je niet meer naar buiten. Geen nood, ook in het bedrijf kan je een wandelingetje maken. Moet je niet ergens een dossier gaan halen of gaan afgeven? Maaltijdcheques gaan ophalen? Een bestelling gaan doorgeven? Dossiers klasseren? Iets gaan bespreken met je collega? Doe het dan nu even. Neem zeker de lift niet, maar spurt even de trap op of af.

Trakteer jezelf op een koffie of een thee

Ok, een hele dag koffie zitten slurpen is niet echt gezond. Maar één tasje koffie 's middags na de maaltijd zet je terug op scherp en doet je terug op dreef komen. Thee daarentegen helpt je verteren, dus wanneer je te zwaar hebt gegeten kan een tasje munt- of camillethee soelaas brengen.

Plan interessante werkjes in de namiddag

Meestal wordt je slaperig wanneer je eentonig of saai werk moet doen. Plan daarom meer actieve taken in de namiddag. Een vergadering bijvoorbeeld. Je zal niet zo snel in slaap dommelen als er vier of vijf man naar je zit te luisteren en je constant alert moet blijven. Het is dan wel jouw taak om de vergadering boeiend te maken, anders hebben je luisteraars plots allemaal last van een middagdipje! Of stort je op dat ene moeilijke dossier waar je baas nu eens eindelijk een oplossing voor wil. Geen tijd om te suffen! Ga de stock natellen of plan een opleiding. Let er op dat je iets moet doen waar je geconcentreerd voor moet zijn of dat je boeit. Je zal zo vergeten in slaap te vallen.

Drink water

Drink geregeld water. Water houdt de geest scherp.

Doe enkele stretchoefeningen

Beweeg! Doe enkele stretchoefeningen achter je bureau. Concentreer je op je bewegingen. Aandacht afleiden is ook al een uitstekende manier om van die vervelende slaperigheid af te raken.

Doe een middagdutje

Het is niet altijd mogelijk, maar een middagdutje of een hazenslaapje helpt natuurlijk ook tegen de man met de houten hamer. Twintig à dertig minuten zijn meestal voldoende om er terug bovenop te geraken. In sommige landen is een middagdutje heel gewoon. In Spanje bijvoorbeeld doet iedereen een siësta.

Hoe kan je een middagdipje voorkomen?

Natuurlijk is voorkomen altijd beter dan genezen. Dus kan je maar beter je gewoonten veranderen, zodanig dat je geen middagdipje meer krijgt.

Slaap genoeg

Vaak krijgen mensen last van een middagdipje omdat ze 's nachts te weinig hebben geslapen. Tracht dus 's avonds vroeger in bed te kruipen en er gezonde slaaprituelen op na te houden. Geen televisie of computer dus voor het slapen gaan, geen grote inspanningen, geen gepieker. Probeer toch minimaal acht uur slaap per nacht te hebben.

Eet licht

Vaak krijg je een middagdipje na een zware maaltijd met of zonder alcohol. Probeer dus steeds licht te eten 's middags. Neem eens een slaatje mee naar het werk. Ben je verplicht om op zakenlunch te gaan, neem dan ook het lichtste menu van de kaart. Tracht zo weinig mogelijk alcohol, bier en wijn te drinken.

Ga wandelen

Tracht je middagpauze zo actief mogelijk door te brengen. Maak een wandeling of ga even boodschappen doen. Ga naar buiten! Heb je veel tijd of is er een sportruimte op het werk, ga dan een halfuurtje of een uurtje fitnessen. Daarna een verfrissende douche en je kan er weer tegenaan. Natuurlijk moet je ook niet zo veel plannen dat je heel je middagpauze zit te jakkeren, want dan kom je ook doodmoe terug op je werk aan en krijg je ook weer slaap. En dat kan niet de bedoeling zijn!

Licht!

Het is heel belangrijk om in het licht te komen. Ga dus zeker even buiten tijdens de middagpauze en als dat niet kan, tracht dan zo dicht mogelijk tegen het raam te gaan zitten in de refter. Van de ene muffe en donkere ruimte naar de andere gaan, is niet echt bevorderlijk voor een goede concentratie.
Gerelateerde artikelen
Last van een middagdipje? Tips om een middagdip te voorkomenLast van een middagdipje? Tips om een middagdip te voorkomenOgen die bijna dichtvallen, een zware maag en een slaperig gevoel: het zijn de typische symptomen van een middagdipje. V…
Hoe voorkom je de middagdip op het werkHoe voorkom je de middagdip op het werkZelfs al heb je je de hele ochtend fit en vol energie gevoeld, na de middagpauze slaat het toe: de middagdip. Je voelt j…
Moe in de middag: hoe kun je dit het beste aanpakken?Moe in de middag: hoe kun je dit het beste aanpakken?Je zit op je werk, het is in de middag na de lunch en je hebt een ontzettende dip. Het liefst zou je een siësta houden,…
Snacks op ieder tijdstipSnacks op ieder tijdstipOmdat we steeds dikker worden en langzaam vervetten, worden we doodgegooid met allerlei informatie over gezond leven, ge…
Rust leidt tot sneller herstel en betere sportprestatiesRust leidt tot sneller herstel en betere sportprestatiesTijdens de slaap vindt herstel plaats van lichaam en geest. De meeste specialisten op het gebied van slaapstoornissen zi…

Reageer op het artikel "Hoe bestrijd je een middagdip?"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 11-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!