InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > De nieuwe trend in thuiswerken

De nieuwe trend in thuiswerken

De nieuwe trend in thuiswerken Het woord thuiswerken roept een beeld op van traditioneel thuiswerk, weinig is bekend over de vele mogelijkheden van thuiswerken. Dit artikel geeft inzicht in de invloed en rol van thuiswerken op de arbeidsmarkt en verschaft inzicht over mogelijkheden om als zelfstandig thuiswerker te starten.

Het beeld van thuiswerken

Bij de meeste mensen roept thuiswerk het beeld op van een woonkamer vol dozen en hard geploeter aan een keukentafel. Een beeld van gezinnen die gezamenlijk voor de tv onderdelen in elkaar zetten, een beeld van vaders urenlang bezig in de schuur, of een beeld van moeders die tussen het huishouden door garnalen pellen.

Dit beeld is echter reeds lange tijd achterhaald, thuiswerk kent tegenwoordig vele varianten en zal in de maatschappij meer en meer een geaccepteerde plaats gaan innemen. Er zijn al diverse vormen en mogelijkheden van thuiswerken die lang niet allemaal even bekend zijn, nog altijd lijkt er een soort schaamte mee te spelen om te vertellen dat men thuiswerker is, of gedeeltelijk thuiswerk. Ook de reacties vanuit de maatschappij zelf spelen hier een rol in, er worden grapjes gemaakt over lekker lang uitslapen, uitgebreid koffie drinken met de buurvrouw. Het gegeven thuiswerken wordt jammer genoeg vaak nog weinig serieus benaderd. Zolang deze denkwijze niet verandert zal de potentie van thuiswerken en thuiswerkers onvolledig kunnen worden benut.

Invloed van het nieuwe werken

Ook het nieuwe werken zal van invloed kunnen zijn op het beeld van thuiswerken, en het beeld over thuiswerkers. Het zal nog wat tijd nodig hebben voor werkgevers gaan inzien dat er diverse banen zijn waarin medewerkers aanzienlijk meer productief kunnen zijn wanneer zij ook ruimte krijgen tot thuis werken. Het grootste struikelblok hierin blijkt tot nu toe te worden gevormd door een gebrek aan vertrouwen. Werkgevers twijfelen aan de werkhouding van hun werknemers wanneer deze thuiswerken. Er is door de jaren heen door verschillende bureaus onderzoek naar verricht, hieruit blijkt dat de medewerkers die (ook) thuiswerken effectief en productief zijn wanneer zij thuiswerken. Het verantwoordelijkheidsbesef bij thuiswerkende medewerkers is groot, men is bereid nog even een stapje langer door te werken om die ene opdracht af te maken. Tijd die eerder op de dag besteed werd aan sociale activiteiten met het gezin wordt in de avonduren ingehaald. Deze werk mentaliteit wordt tot nu toe slechts door een kleine groep werkgevers beloond, maar denk eens in wat de invloed kan zijn wanneer meer mensen mogelijkheden krijgen om thuis te werken. Wanneer er meer ruimte ontstaat om flexibel in te spelen op veranderingen, een winterdag met sneeuw en ellenlange files bijvoorbeeld. Door op dit soort dagen in te spelen op de ruimte die er is om werknemers in de gelegenheid te stellen vanuit huis te werken, of op een locatie die dichter bij huis ligt (want ook dat is het nieuwe werken), ontstaat een wisselwerking tussen werknemers en werkgevers die leidt tot optimale prestaties onder alle omstandigheden.

Werkdruk

In een tijd waarin we worden geacht steeds langer deel uit te blijven maken van de arbeidsmarkt zal de druk op werknemers alsmaar groter worden. Door ruimte te geven aan mogelijkheden tot flexibel werken kan deze druk worden verlaagd, en kan er een andere mentaliteit ten aanzien van werken ontstaan. Met meer mogelijkheden tot zelf invullen van werktijden, thuiswerken, op locaties dichtbij huis werken en reistijden verkorten, ontstaat meer ruimte voor het sociale leven. Dit is nodig om in balans te blijven, het helpt burn-outs voorkomen, het maakt dat mensen met plezier langer doorwerken. Iets waar onze overheid een enorme druk op zal gaan leggen in de komende jaren. Het is de taak van overheden en werkgevers om in te zien dat langere werkweken en langer doorwerken op de lange termijn zullen leiden tot meer ziekte, langere ziekteperiodes en ontevreden werknemers. We leven in een maatschappij die grote eisen stelt ten aanzien van ons sociale leven, plaats daar een eis van werkgevers tegenover die stelt dat we meer moeten werken, en het probleem dat hierdoor kan gaan ontstaan wordt vanzelf zichtbaar.

Zelfstandig werken

Door zelf het heft in handen te nemen stelt de groep freelancers, zzp-ers en kleine ondernemers zich minder afhankelijk op van de willekeur van werkgevers. Zij verschaffen zichzelf de luxe van keuzemogelijkheden in opdrachtgevers, en vrijheid om zelf te bepalen waar, wanneer en hoelang men werken wil. Voor sommigen lijkt er een (te) hoge drempel te liggen om te starten als zzp-er, gedachten die hierin meespelen is het idee dat er veel bij komt kijken om als zelfstandige te starten. Ook de financiële risico’s vormen nogal eens een belemmering. Natuurlijk zijn deze risico’s er, het is dan ook belangrijk wanneer u overweegt om als zelfstandige te starten om te kijken waar de grootste risico’s voor u liggen, en deze te minimaliseren. Door een maandelijks bedrag te investeren in een arbeidsongeschiktheidsverzekering verzekerd u zichzelf van een inkomen wanneer u door langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid niet meer kunt werken.
© 2012 - 2017 Karen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.thuiswerkvacaturesite.nl

Reageer op het artikel "De nieuwe trend in thuiswerken"

Infoteur: Karen
Gepubliceerd: 26-09-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!