Het bekritiseren van leraren volgens Joodse wijsheden

Het bekritiseren van leraren volgens Joodse wijsheden Het is niet goed alles voor zoete koek aan te nemen. Wanneer een leraar een bepaalde theorie onderwijst dien je deze theorie kritisch te benaderen. Kan deze in de praktijk worden gebracht? Ook als de leraar de waarheid vertelt zal hij dankbaar zijn dat je kritisch bent. Door jouw kritiek wordt hij scherper. De Joodse wijzen zeggen dat leraren het meeste leren van hun leerlingen.

Wees geen zombie

Van Talmoed geleerden is bekend dat ze soms opzettelijk fouten maakten om te kijken of hun leerlingen opletten. De leraren vroegen dan aan hun leerlingen of ze het begrepen hadden. Je kon dan als leerling beter niet zeggen dat je het wel begrepen had.

Daag een leraar of ouder uit maar doe het met respect. Beschouw hem als een wijs persoon. Maak hem niet belachelijk maar geef hem een nieuwe kans het uit te leggen en denk er nog een keer goed over na. Ga bij jezelf na waarom je denkt dat hij een fout heeft gemaakt. Hoewel het er misschien toe leidt dat je het niet met elkaar eens wordt dan nog zal het resulteren in geestelijke groei.

Emoties

Emoties kunnen grote obstakels zijn om wijsheid te vergaren. Analyseer wat je dwars zit en waar de leraar op je vooroordelen trapt. Het is belangrijk naar een ander te luisteren wanneer je van mening verschilt. Misschien ben je kapitalistische georiënteerd terwijl de ander juist socialistisch is. In dat geval lijkt alles wat een socialist zegt belachelijk.

Graaf dieper en dieper

Zelfs wanneer je het eens bent met de leraar dan nog is het verstandig de zaken vanuit een ander perspectief te bekijken. Wijsheid gaat erg diep. Hoe dieper je op de materie ingaat des te meer lagen je ontdekt. Volgens Joodse wijzen kost het 40 jaar om een idee helemaal te begrijpen.

Kijk vanuit het standpunt van de leraar

Het is goed uit te zoeken vanuit welk standpunt de leraar redeneert. Speel voor advocaat van de duivel en geef tien redenen op voor het andere standpunt zelfs al ben je ervan overtuigd dat hij fout zit. Het slechtste wat je kan overkomen is dat je het nog steeds oneens bent met elkaar. Maar je probeert in ieder geval zo elkaar te begrijpen en respect voor de ander te tonen. Bovendien kan je misschien zelf ook inzien dat je fout zit.

Pak ook grote vraagstukken aan

Het kijken naar een ander standpunt kan ook op grote kwesties worden toegepast. Voorbeelden voor Joden zijn bijvoorbeeld: waarom is het Jodendom belangrijk voor me en waarom is het onverstandig om christen te worden? Verder kan je kijken waarom je je relatie met G'd belangrijk vindt (G'd als leraar). Uiteraard kan je ook vragen stellen over onrecht en lijden. Bekijk het vanuit G'ds standpunt.

Een manier van wijsheid leraren onderrichten

  • Onderwijzen betekent dat twee personen leren: leraar en leerling.
  • Stel vragen om een idee te begrijpen.
  • Kijk naar de waarde van een idee zelfs als je het niet begrijpt.
  • Respecteer de leraar.
  • Accepteer dat jezelf ook fouten maakt.
  • Denken over ideeën leidt tot geestelijke groei.
  • Het neemt veel tijd in beslag wijsheid te vergaren.
  • Leren duurt een leven lang.
  • Hoe slimmer de leraar des te slimmer de student.

Lees verder

© 2012 - 2020 Jehoeda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rabbijacobs, Pixabay
  • Artikelen Etsel op de InfoNu-site

Reageer op het artikel "Het bekritiseren van leraren volgens Joodse wijsheden"

Infoteur: Jehoeda
Laatste update: 20-02-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!