InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Kinderdagverblijf, wel of geen goed idee?

Kinderdagverblijf, wel of geen goed idee?

Kinderdagverblijf, wel of geen goed idee? Kinderdagverblijf wel of geen goed idee? Veel mensen kunnen er door een druk bestaan niet onderuit: “mijn kind moet naar een kinderdagverblijf.” Voor veel ouders voelt het tegen hun natuur in om de zorg van hun kind uit handen te geven. Toch zitten er ook zeker voordelen aan.

Samen spelen, samen delen

Een veel gehoorde zin als het gaat om kinderen opvoeden, maar hoe leert u een kind om iets samen te delen als het niet in contact komt met leeftijds genootjes? Op een kinderdagverblijf zal een kind leren dat niet alles wat hij ziet meteen tot zijn beschikking is. Wachten en geduld hebben maar ook overleggen en dus communiceren komt hier bij aan bod. Communicatie is belangrijk als het gaat om sociale contacten, sociale contacten zijn belangrijk de rest van het leven.

Groepen

Als ouder kunt u uit veel verschillende kinderdagverblijven kiezen. Een afspraak maken om eens ergens langs te gaan is zeker aan te raden. Tijden zo’n rondleiding kunt u natuurlijk bekijken welke groepssamenstellingen het kinderdagverblijf hanteerd zo heb je:
  • Horizontale groepen, dit zijn groepen waar de kinderen allemaal ongeveer dezelfde leeftijd hebben zoals peuters of dreumesen.
  • Verticale groepen, hier zitten de allerkleinste dus van ongeveer 12 weken tot 4 jaar op 1 groep.

Na een rondleiding zal u snel ontdekken of het “goed” voelt. Ieder dagverblijf hanteert een ander beleid. Zo krijgt uw kindje op het ene kinderdagverblijf wel, en op het andere kinderdagverblijf geen snoep. Het is daarom verstandig om daarom wat vragen klaar te hebben die u belangrijk vindt voordat u het gesprek in gaat.

Tijdbesteding

De leidsters of pedagogish medewerksters hebben het vaak erg druk maar toch zijn er vaak veel leerzame activiteiten die de hele dag door worden aangeboden. Zo kunt u denken aan muziek maken met instrumentjes, dansen op muziek, voorlezen over verschillende onderwerpen maar natuurlijk ook knutselen komt aan bod. Activiteiten zijn vaak gericht op het verbeteren van spraak/taalontwikkeling of sociale ontwikkeling en de fijne/grove motoriek.

Natuurlijk komt er ook veel persoonlijke verzorging kijken op het dagverblijf. De kinderen worden gevoed, verschoont en op bed gelegd.

Speciale activiteiten

Kinderdagverblijven besteden ook veel aandacht aan bijvoorbeeld de feestdagen, voorleesweken, sportweken en noem maar op. het moet namelijk voor al leuk zijn voor uw kind om naar het kinderdagverblijf te gaan!

Communicatie met elkaar

Het is ook belangrijk dat het kinderdagverblijf weet wat u belangrijk vindt, daarom is communicatie natuurlijk onmisbaar.
Zodra u heeft gekozen voor een kinderdagverblijf vult u vaak een gegevensformulier in, samen met een van de leidsters op de groep. Hier kunt u alle bijzonderheden aangeven. heeft u kind bijvoorbeeld een speen of knuffel in bed? of is u kindje allergisch voor bepaalde producten? Alles kan bespreekbaar worden gemaakt. Maar na zo'n gesprek houd het natuurlijk niet op. als u uw kind komt brengen of ophalen is er altijd tijd voor een gesprekje. Hoe is de dag verlopen? zijn er nog bijzonderheden? ook communicatie middels een schriftje is niet ongebruikelijk. In dit schrift kunt u zelf opschrijven wat u graag kwijt wilt maar ook de leidsters gebruiken dit om de belevenissen van uw kind in op te schrijven.

Een kinderdagverblijf is vaak een verlengde van uw huiskamer.
© 2011 - 2017 Niilo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De eisen om een kinderdagverblijf te beginnenDe eisen om een kinderdagverblijf te beginnenBij het oprichten van een kinderdagverblijf of creche komt veel kijken. Lees hier alles over alle eisen en vergunningen…
Kinderdagopvang: een kinderdagverblijf beginnenKinderdagopvang: een kinderdagverblijf beginnenEr zijn veel mensen die een eigen kinderdagverblijf willen beginnen. Er komt wel behoorlijk wat bij kijken. Er zijn wach…
Kinderopvang; Horizontale en verticale groepenKinderopvang; Horizontale en verticale groepenIn de kinderopvang wordt gewerkt met horizontale en/of verticale groepen. Met deze termen maak je als ouder kennis als j…
Hoe vind ik een goed kinderdagverblijf voor mijn kind?Hoe vind ik een goed kinderdagverblijf voor mijn kind?Daar staat u dan als kersverse ouder: de zorg voor het meest dierbare wat u heeft wilt of moet u uit handen geven. Omdat…
Kind naar een gastouder of een kinderdagverblijf?Kind naar een gastouder of een kinderdagverblijf?Werkende ouders moeten maandelijks veel geld betalen om de kinderen op te laten vangen. Vooral voor jonge kinderen tot v…

Reageer op het artikel "Kinderdagverblijf, wel of geen goed idee?"

Infoteur: Niilo
Gepubliceerd: 04-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!