InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Leeftijdsindeling in het jongerenpastoraat

Leeftijdsindeling in het jongerenpastoraat

Leeftijdsindeling in het jongerenpastoraat Over de leeftijdsindeling in het jongerenpastoraat wordt in de praktijk heel verschillend gedacht. Op welke leeftijd kan jongerenpastoraat nu eigenlijk toegepast worden? Ook in de literatuur wordt verschillend gedacht. Tot welke leeftijd kun je praten over jongeren? Uit verschillende literatuur vallen een aantal zaken op.

Mark Vernon

In een boekje van Mark Vernon, Pastorale zorg voor jonge mensen, wordt hoofdzakelijk gesproken over de zorg aan tieners in de leeftijd van veertien tot zestien jaar. In de verschillende hoofdstukken is niet echt op te maken welke visie Vernon heeft op andere leeftijden. De genoemde leeftijden zijn overigens leeftijden waarop jongeren al eigen keuzes maken. Pastoraat aan deze leeftijdsgroep vraagt tijd, aandacht, creativiteit, inspiratie en geduld.

Psychologie van de adolescentie

In het boek, Psychologie van de adolescentie, wordt een leeftijdsperiode (adolescentie) afgebakend van twaalf tot 22 jaar. Volgens de auteurs in dit boek staat in deze periode het proces van het zelfstandig worden centraal. Het gaat gepaard met een turbulente geestelijke en lichamelijke groei. De auteurs van dit boek nemen als ijkpunt de adolescentie periode. In het belang van preventie en voorlichting is het vermeldenswaardig dat de auteurs van mening zijn dat jongeren in de leeftijd van twaalf tot 22 jaar een verhoogd risico hebben op verslaving. Dit boek is uiterst waardevol voor het jongerenpastoraat. Er moet wel affiniteit met psychologie zijn.

Ploeger

Volgens het boek ´Inleiding in de godsdienstpedagogiek´ van dr. A. K. Ploeger is een afbakening van verschillende leeftijden in de geloofsopvoeding niet weg te denken. Ploeger onderscheidt in zijn boek twee leeftijdscategorieën; nul tot twaalf jaar en twaalf tot 20 jaar. Het valt bij Ploeger op dat de geloofsopvoeding al vanaf de geboorte begint.

Else Vlug

Else Vlug, pedagoog en ervaren werkster in de kinderevangelisatie, onderscheidt in haar boek ´weid mijn lammeren´ vijf (leeftijd)categorieën;
  • peuters (0-4)
  • kleuters (4-6)
  • jonge schoolkinderen (6-9 jaar)
  • schoolkinderen(10-12, 13 jaar)
  • tieners (13-15 jaar)

Opgroeien en openbloeien

In het boek ‘Opgroeien en openbloeien’ beschrijven verschillende auteurs zes leeftijdscategorieën;
  • de baby van 0-1 ½ jaar
  • de peuter van 1 ½ - 4 jaar
  • de kleuter van 4-6 jaar
  • het jonge schoolkind van 6-9 jaar
  • de jongere van 9 – 12 jaar
  • de jongere van 12 -18 jaar

Geloofsbeleving per leeftijd verschillend

Het valt dus op dat de bovengenoemde auteurs het er over eens zijn dat de geloofsbeleving en de geloofsontwikkeling per leeftijd en per kind verschillend is. Vervolgens vindt men het van fundamenteel belang om in de geloofsopvoeding rekening te houden met de leeftijd, interesses en het cognitieve niveau van een kind of jongere. De auteurs zijn er van overtuigd dat de geloofsopvoeding tot aan de leeftijd van twaalf jaar bepalend is voor de verdere psycho-sociale ontwikkeling van het kind. Het gaat hierbij natuurlijk niet om of de jongere voor het twaalfde levensjaar een heilige moet zijn. Het gaat erom hoe men het geloof beleeft. Tenslotte zijn identificatiefiguren in de geloofsopvoeding voor alle leeftijdscategorieën belangrijk.
Gerelateerde artikelen
Doelstelling en visie in het jongerenpastoraatnieuws uitgelichtDoelstelling en visie in het jongerenpastoraatIn het jongerenpastoraat zijn regelmatig ontwikkelingen als het gaat om activiteiten, beleidsvorming en hulpverlening. V…
Jongerenpastoraat is waardevol mentale zorg voor jongerenJongerenpastoraat is waardevol mentale zorg voor jongerenJongerenpastoraat wordt in verschillende kerkelijke gemeenten toegepast. Daarmee is er tevens een diversiteit aan method…
Jongerenpastoraat volgens Martin BucerJongerenpastoraat volgens Martin BucerDe kerk moet meer aandacht geven aan bijbels onderwijs aan jongeren. Tijdens de Reformatie (15e en 16e eeuw) is het Mart…
Straatpastoraat en diaconaat van kerken in NederlandStraatpastoraat en diaconaat van kerken in NederlandStraatpastoraat is niet zo’n veel voorkomende term. Het is eigenlijk een mix van staathoekwerk en evangelisatie maar de…
Bijbels pastoraat en counseling volgens Lawrence J. Crabb jrBijbels pastoraat en counseling volgens Lawrence J. Crabb jrLawrence J. Crabb Jr. is hoogleraar in de klinische psychologie aan de Atlantic Universiteit van Florida. In 1975 betoog…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mz-Alph, Pixabay (bewerkt)
  • Mark Vernon, Pastorale zorg voor jonge mensen (Kampen, Voorhoeve, 1993).
  • Ploeger, A.K., Inleiding in de godsdienstpedagogiek (Kampen, Uitgeverij Kok, 1993).
  • Vrijmoeth- de Jong, M. e.a., Opgroeien en openbloeien. Over opvoeden tot gelovig mens-zijn
  • (Kampen, Voorhoeve, 2000).
  • Wit, De J., e.a., Psychologie van de adolescentie (Baarn, HB uitgevers, 2004).
  • Else Vlug, weid mijn lammeren

Reageer op het artikel "Leeftijdsindeling in het jongerenpastoraat"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 01-01-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!