Leerprocessen in gesprekken en begeleiding van jongeren

Leerprocessen in gesprekken en begeleiding van jongeren In gesprekken en begeleiding van jongeren gaat het in eerste plaats om goed te luisteren. Vervolgens is het belangrijk dat tijdens gesprekken met jongeren een leerproces op gang komt. Dit kan op verschillende manieren tot stand komen. In het algemeen zijn jongeren niet spraakzaam en niet gemotiveerd of bereid om lastige gesprekken te voeren. Er valt dus eerst een hoop weerstand uit de weg te ruimen. Wat die weerstand is verschilt natuurlijk per jongere. Om die weerstand weg te nemen zijn er methodieken nodig om zinvolle gesprekken op te gang te brengen. Die methodieken zijn vooral gericht op het leerproces van jongeren. Verschillende leermethodes zijn ontwikkeld om aan te sluiten op het leervermogen van de jongere. Daarbij is het onmisbaar om hulpmiddelen te gebruiken.

Leren door ervaren

Leren is deelgenoot worden van de ervaring van anderen en is de anderen deelgenoot laten worden van jouw ervaring. Groepswerk oftewel sociaal leren is daar een goed voorbeeld van. In zo´n moment kan een vraagstuk in groepsverband opgelost worden zodat een positief eindproduct tot stand komt. Deze vorm van leren vraagt wel veel zelfdiscipline.

Leren door correleren

Leren verbinden van eigen levenservaringen met de geloofstraditie. Hierbij gaat het om het vertellen van verhalen. Vertellen en getuigen waar het affectieve aspect een grote rol in speelt. Bijvoorbeeld een Psalm waarin verdriet in het leven wordt ervaren. Een ander soort verhaal is een persoonlijke getuigenis waarbij iemand vertelt over een bijzondere ervaring in zijn of haar leven.

Leren door informeren

Het bijbrengen van de waarden van het geloof in de vorm van aanreiken, leren inzien.
Dit kan door instructie. Het overbrengen van belangrijke leefregels die bijvoorbeeld een veiliger en gezonder leven tot doel hebben. Een ander voorbeeld is het behandelen van een passage uit het Bijbelboek Spreuken en hoe we die op ons eigen leven kunnen toepassen. Hierbij is het wel belangrijk om aan te sluiten op het niveau van de ander. Het komt voor dat in deze vorm in de eerste plaats de groepen te groot zijn of dat de persoon die de informatie overbrengt te autoritair is.

Leren door inspireren

Leren als kennismaken. Je laten aanspreken, je hart openstellen naar buiten en daardoor enthousiast worden. Een gebeurtenis leren kennen en een gevoel daarbij krijgen. De persoon die in deze vorm de boodschap brengt moet enthousiast zijn over hetgeen hij vertelt. Hier kunnen we ook de term ´identificatiefiguur´ gebruiken. Jongeren ´lezen´ als het ware het geloof af van de houding van volwassen mensen.

Leren door problematiseren

Leren door problematiseren kan door onderlinge gesprekken, luisteren naar elkaar, problemen binnen het geloof oplossen, nieuwe situaties belichten, uitleggen; vooral niets opleggen of opdringen maar de jongeren zelf aan het denken zetten.

Leren door een leerhouding te leren

Niet het geloof leren, maar leren geloven. Hierbij kun je denken aan de leerlingen van Jezus die werden onderwezen in de leer. Jezus onderwees op eenvoudige wijze Zijn leerlingen en het volk door middel van gelijkenissen.

Hulpmiddelen

Voor alle leerprocessen is het altijd goed om hulpmiddelen te gebruiken. Hierbij kun je denken aan; TV, Beamer, Whiteboard, Powerpoint, voorwerpen etc. Soms wordt ook wel gebruik gemaakt van het kijken naar of het zelf maken van een schilderij. Vooral voor jongeren met een minder cognitief niveau zijn hulpmiddelen belangrijk. Wanneer iets visueel wordt gemaakt komt de boodschap beter over.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Begeleid (zelfstandig) wonenWat is begeleid (zelfstandig) wonen? Voor wie is begeleid wonen bedoeld? Wat zijn de voorwaarden? Wat zijn de kosten van…
Getuigen en enthousiasme als werkvorm voor catecheseGetuigen en enthousiasme als werkvorm voor catecheseGetuigen en enthousiasme worden vaak niet gezien als een werkvorm voor de catechese. Het is niet goed als we gaan leunen…
Licht verstandelijk beperktenLVB'ers, licht verstandelijk beperkten. Een brede doelgroep met veel onduidelijkheden, elke beperking is namelijk weer a…
Leerplicht in NederlandLeerplicht in NederlandIn Nederland is het verplicht dat alle kinderen goed worden opgeleid. Ze moeten worden voorbereid op de maatschappij en…

De leukste '2-5 minuten spelletjes' voor in de klasAls leerkracht kun je op bepaalde momenten van de dag in het lesschema een aantal minuten 'over' hebben. Zo vlak voor de…
Woordenschatonderwijs op de basisschoolWoordenschatonderwijs op de basisschoolHet hebben van een uitgebreide woordenschat is onontbeerlijk om goed onderwijs te kunnen volgen en mee te draaien in de…
Bronnen en referenties
  • Ploeger. Godsdienst pedagogiek.

Reageer op het artikel "Leerprocessen in gesprekken en begeleiding van jongeren"

Reactie

Hans Berkhout, 27-08-2009 16:20 #1
Kunt u mij eens uitleggen wat het proces van problematiseren (dus als techniek) inhoud, binnen het kader van 'leerproccessen'?

Bedankt Reactie infoteur, 28-08-2009
Dag Hans Berkhout,

Voor het antwoordt op je vraag heb ik het aspect ´problematiseren´ wat verder uitgewerkt. Zie het artikel ´Problematiseren als techniek binnen het jongerenpastoraat´ op mijn pagina onder het kopje Gesprekstechniek.

Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.

met vriendelijke groet

Hessel

Infoteur: Hessel
Laatste update: 14-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Special: Gesprekstechniek
Reacties: 1
Schrijf mee!