InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Straatwaarde: boek over zestien jaar heroïneverslaving

Straatwaarde: boek over zestien jaar heroïneverslaving

Straatwaarde: boek over zestien jaar heroïneverslaving ‘Straatwaarde’ is het boek van Esther Schenk. Esther Schenk is een pseudoniem voor de vrouw die haar verhaal na ruim zeventien jaar heroïneverslaving en prostitutie in een boek heeft durven te beschrijven. Haar verhaal is kortweg ontnuchterend, ontstellend en hoopvol. Het doel van het boek is om gebruikers te inspireren om in behandeling te gaan. Voor ex-verslaafden is het een bemoediging om vol te houden. Het boek werkt ontnuchterend en doet de lezer beseffen nooit (meer) verslaafd te willen zijn.

Voorlichting over verslaving

Het verhaal begint op de dag dat Esther voor het eerst zelfstandig naar een voorlichtingsles gaat op een VMBO school. Esther is daarvoor al verschillende keren met iemand anders mee geweest om ervaring op te doen om een voorlichtingsles te verzorgen. Deze inleiding geeft de strijd weer waarmee ex-gebruikers kampen wat anderen normaal gesproken niet beseffen. Tijdens het vertellen van het verhaal komen allerlei herinneringen boven. Esther proeft de dope als het ware weer in haar mond en traumatische ervaringen worden door haar opnieuw beleefd.

Verkeerde vrienden

Esther is bevriend met een jongen die in de drugscene actief is. Binnen de kortste keren raakt Esther in contact met vrienden en vriendinnen die blowen en heroïne gebruiken. Haar vriend waarmee ze samenwoont raakt steeds verder in het criminele circuit. Esther komt door een vriendin in aanraking met cocaïne en heroïne. Hierdoor raakt ze in rap tempo ernstig verslaafd.

Heroïne en vakantiegevoel

Esther leidt een leven vol spanning en stres. Zij beschrijft dat ze een onzeker type is. Anderen kunnen haar heel gemakkelijk beïnvloeden. Dat is een enorme valkuil voor jonge meiden. Esther krijgt door haar levensstijl en heroïnegebruik geen rust in haar hoofd. Esther typeert haar drang naar de heroïne als volgt: Rust heb ik nodig. Eventjes vakantie van mijn gevoel, weg van die angst, dat verlangen. Even niks.’

Prostitutie en heroine

Door het steeds toenemende gebruik van heroïne komt Esther in geldnood. Een vriendin beloofd gouden bergen door wekelijks maar een paar uurtjes te ‘werken’. Esther raakt aan het tippelen in Utrecht.

Meisje met de koffiebruine huid

Tijdens de voorlichtingsles valt Esther een meisje met een koffiebruine huid op in de klas. Aan het eind van het boek blijkt dat Esther haar gevoel uit ervaring juist was. Het verhaal van Esther zou zo weer opnieuw kunnen beginnen. Dit geeft ten diepste weer dat de problematiek die Esther beschrijft een slepende waarmee we in ons land te maken hebben.

Hulp en advies bij verslaving

Het boek heeft een hoopvolle boodschap voor meiden net als Esther. Het is mogelijk om uit de wereld van prostitutie en verslaving te stappen. Op de laatste bladzijde van het boek staat informatie over hulpverleningsinstanties. Het zijn vooral de instanties waar Esther is geholpen. Het boek is een aanrader om te lezen. Het geeft tenslotte voor mensen net als Esther een aanknopingspunt om uit de scene te stappen. Ik spreek de hoop uit dat het boek ertoe zal bijdragen om mensen net als Esther aan te sporen om de stap naar de hulpverlening te maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Straatwaarde. Esther Schenk. 2009. Uitgeverij Sijthof.

Reageer op het artikel "Straatwaarde: boek over zestien jaar heroïneverslaving"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 27-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!