InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Onderwijs: de basisschool

Onderwijs: de basisschool

De basisschool is als de naam doet vermoeden de basis. Een kind leert er in eerste instantie de meest basale dingen als communicatie en praten, maar vormt ook een eigen persoonlijkheid. Voor de ouders is het ontzettend belangrijk om betrokken te zijn bij dit proces door altijd te luisteren naar het belang van het kind, maar ook het proces (naast de docenten) te bevorderen. Onderneem leuke dingen, maar bemoei u ook met het gedachtegoed van de leraar. Want de leraar kan ook naast zitten!

Eerste schooldag

Een kind is pas leerplichtig wanneer het vijf jaar is geworden. Een kind kan al naar de basisschool gaan zodra het vier jaar is geworden. Zodoende zal het kind op jongere leeftijd (een jaar eerder) het onderwijs doorlopen. Voor het vierde jaar kunnen ouders ervoor kiezen om hun kind naar voorschool te sturen. Op de voorschool leert een kind omgaan met leeftijdsgenoten en leert het kind de taal. Dit bevordert het leerproces van het kind.

Sommige scholen hanteren een bepaald beleid voor te "late" kinderen, kinderen die later in het jaar geboren zijn waardoor ze niet vanaf het begin van het schooljaar mee participeren. Wordt het kind vier jaar in februari en gaat het dan naar school, dan is het niet zo opmerkelijk dat het kind de eerste groep "opnieuw" moet doen (aangezien het kind de eerste groep slechts enkele maanden heeft meegemaakt). Een verhaal apart is, wanneer het kind jarig is in oktober. Een dergelijk kind mist slechts een maand, maar kunnen op sommige scholen gedwongen worden om het hele jaar opnieuw te doen. Zoals eerder gezegd, dit is afhankelijk van het beleid van de school.

In de eerste twee groepen worden kinderen de meeste simpele dingen bijgebracht. Kinderen leren spelen en leren omgaan met kleuren en vormen. Daarnaast leren ze zingen en hoe ze hun tanden moeten poetsen. Na de eerste en tweede groep begint een kind vaardigheden als lezen en schrijven te leren (groep 3). Met de jaren leert een kind knutselen, rekenen en presenteren. De basisschool kent acht groepen. Begint een kind op zijn vierde, dan zal hij klaar zijn op zijn twaalfde. Gedurende jaren krijgt het kind rapporten mee waarin ouders en leraren kunnen zien hoe het kind zich verder ontwikkeld. Het is mogelijk dat een kind moet blijven zitten, hij of zij moet dan het hele jaar opnieuw doen. De spiegelvariant is dat het kind een klas mag overslaan.

Verantwoordelijkheid leraren én ouders

Niet alleen de leraren zijn verantwoordelijk voor een goed leerproces van kinderen door het aanbieden van goede, diepgaande en variërende onderwijsstof. Ook ouders zijn hier verantwoordelijk voor. Zij dienen zich voldoende te bemoeien met de ontwikkeling van het kind. De ouders dienen rekening te houden met het belang van het kind. Een kind een richting opduwen waar het niet naar toe wilt, kan nadelig uitwerken. Bent u van mening dat het kind niet weet wat hij of zij wilt, dan dient u het kind de diversiteit van de wereld, de maatschappij te laten zien. Hiermee doel ik op het feit dat de maatschappij zoveel verschillende dingen te bieden heeft, van banen tot gebouwen: musea, treinstations, vlieghavens, dierentuin, kantorencomplex. Zodoende leert een kind dat er naast de beroepen als leraar of piloot, ook beroepen bestaan als auto ontwerper of dierenverzorger.
Wilt u dat de school activiteiten onderneemt, dan kunt dit aankaarten bij de leraren en andere ouders. Een activiteit organiseren voor de kinderen is heel belangrijk. Het is goed voor de ontwikkeling maar ook leuk. Bij activiteiten kan men denken aan sportactiviteiten (zwemmen, volleybal, hockey), maar ook aan leeractiviteiten (musea, toneel).

De Cito-toets

In groep 8 maakt een kind een cito-toets. De cito-toets is een toets die allerlei gebieden van taal tot rekenen toetst. De uitkomst van de toets laat een puntenaantal zien. Dit puntenaantal wijst een bepaalde leerrichting aan. Dient het kind naar de mavo te gaan of naar de havo?
Wees bedacht op deze toets! Behaalt uw kind altijd goede resultaten en is het een goede en harde werker, dan kan de aanwijzing voor de mavo een te lage uitkomst zijn. Kent u uw kind en erkent u het belang van uw kind, dan dient u niet al te snel genoegen te nemen met de uitkomst van de toets. Een kind dat niet een hoger niveau dan de mavo aankan, moet u niet de vwo induwen! Dat werkt niet goed uit voor onder meer het zelfvertrouwen van het kind. Let erop of de docenten u kind niet proberen achter te stellen.

Waar dien je rekening mee te houden?

  • Houd rekening met het belang van het kind
  • Bevorder het leerproces en de ontwikkeling van het kind door activiteiten te ondernemen
  • Welke activiteiten is afhankelijk van de leeftijd van het en het soort kind
    • Een dagje knutselen
    • Zwemmen
    • Boekjes lezen
    • Een boswandeling
    • Schaatsen
    • Koken
    • Musea bezoeken
    • Etc.
  • Zorg ervoor dat het kind niet in een te hoge of te lage niveau (middelbare school) terecht komt
  • Geniet van het proces (en neem foto's)
© 2009 - 2019 Servanda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Cito-toets oefenenDe Cito-toets oefenenDe Cito-toets in groep 8 bepaalt voor een groot deel naar welk niveau de kinderen zullen gaan op het voortgezet onderwij…
De CITO-EindtoetsIn groep 8 van het basisonderwijs maken de meeste kinderen de CITO-Eindtoets. Deze toets wordt gebruikt om inzicht te kr…
De Cito-toets 2014: Data en informatieDe Cito-toets 2014: Data en informatieIn februari 2014 is het weer zover. Op zo'n 85% van de basisscholen buigen de leerlingen uit groep 8 zich over de Cito-t…
Een middelbare school kiezenJe zit in groep acht en je moet een middelbare school kiezen. Het is een belangrijke keuze. Waar moet je op letten om ee…
Onverwacht slechte Cito-score? Overdoen? De NIO-toetsOnverwacht slechte Cito-score? Overdoen? De NIO-toetsDe score voor de Cito-toets is in belangrijke mate bepalend voor de keuze van een vervolgopleiding van een kind. Is de s…

Reageer op het artikel "Onderwijs: de basisschool"

Infoteur: Servanda
Gepubliceerd: 11-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!