Studiefinanciering, hoe zit dat nou precies?

Studiefinanciering, hoe zit dat nou precies? Bij het aanvragen van studiefinanciering komt best nog wel veel kijken. Als je een mbo, hbo of universitaire opleiding volgt, kun je studiefinanciering aanvragen bij DUO en krijg je een studenten ov-chipkaart. Studenten van het hbo en de universiteit kunnen gebruik maken van het studievoorschot. Een studielening kan een goede investering zijn, maar je moet het geleende bedrag plus rente wel in de toekomst terugbetalen.

Veranderingen studiefinanciering afgelopen jaren

Op 20 januari 2015 stemde de Eerste Kamer in met het wetsvoorstel van minister Bussemaker om het stelsel van de studiefinanciering te veranderen. De kwaliteit van het onderwijs moet hoog blijven en verbeterd worden, maar hiervoor is geld nodig. Het kabinet vindt het daarom ook redelijk dat hogeropgeleiden een eigen bijdrage gaan betalen. In de toekomst krijgen ze waarschijnlijk toch door hun opleiding een hoger salaris dan anderen. Hierdoor komt er geld vrij dat het kabinet wil gebruiken voor de verbetering van het onderwijs. Dit bedrag loopt op tot maximaal 1 miljard. Studenten krijgen hierbij wel instemmingsrecht. Zij mogen meebeslissen over de begroting van hun onderwijsinstelling, zodat het geld dat zij hebben geïnvesteerd ook daadwerkelijk naar de kwaliteitsverbetering gaat.

Bron: Unsplash, PexelsBron: Unsplash, Pexels

Studiefinanciering voor hogeropgeleiden

Alle studenten op een hogeschool of een universiteit, jonger dan 30 jaar, hebben recht op studiefinanciering. De basisbeurs en de basislening zijn samengevoegd tot een studievoorschot. Dit betekent dat de basisbeurs helemaal is verdwenen, maar dat je wel meer geld kunt lenen. Per maand kunnen studenten maximaal 1.056,05, gaan lenen. Je bepaalt zelf hoeveel je leent voor je collegegeld en levensonderhoud. Het aanvragen van een lening doe je bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Aflossen

Het studievoorschot bestaat uit een leenstelsel, dit betekent dat wat je leent je moet terugbetalen. Je mag 35 jaar doen over de aflossing, maar je mag natuurlijk de lening ook sneller terugbetalen. Twee jaar na de afronding van je studie begin je met aflossen. Meer aflossen per maand, scheelt je flink wat rente. Hoeveel je per maand moet aflossen, hangt af van hoeveel je hebt geleend en wat je inkomen is. Je betaalt nooit meer dan 4% van je inkomen. Het rentepercentage voor een studielening bij DUO wordt elke vijf jaar opnieuw vastgesteld. Je kunt er ook voor kiezen om je schuld tijdelijk stop te zetten, dit mag maximaal vijf keer voor één jaar.

Aanvullende beurs

Voor alle studenten uit een gezin met een laag inkomen kun je een extra bedrag per maand krijgen, dit is een aanvullende beurs.
De aanvullende beurs wordt binnen tien jaar omgezet in een gift als studenten binnen deze periode hun diploma hebben gehaald.

Goed om te weten

  • Je mag onder het stelsel van het studievoorschot zoveel bijverdienen als je zelf wilt.
  • Er is geen verschil tussen uitwonend en thuiswonend, iedereen krijgt hetzelfde budget.
  • Lever je ov-kaart meteen in als je stopt met school of studie, anders betaal je een forse boete.
  • Breng je inkomsten in kaart en stel voor jezelf een begroting op. Zo zie je wat je ongeveer per maand nodig hebt om rond te komen. Je leent zo niet meer dan nodig is

Mbo studiefinanciering

Studiefinanciering in het mbo (BOL) bestaat nog steeds uit een basisbeurs, een aanvullende beurs en een reisproduct voor de ov-chipkaart. Voor mbo 3 en 4 is de basisbeurs onderdeel van een prestatiebeurs, dit betekent dat de basisbeurs omgezet wordt in een gift als je binnen 10 jaar een diploma haalt. Als je langer dan 10 jaar over je opleiding doet dan moet je alles terugbetalen. Voor mbo 1 en 2 zijn de basisbeurs, aanvullende beurs en het reisproduct een gift.

Goed om te weten:

  • Om studiefinanciering aan te vragen moet je een voltijds beroepsopleiding volgen die ten minste 1 jaar duurt.
  • Er geldt een grens aan wat studenten in het mbo mogen bijverdienen. Als je over de deze grens heen gaat dan moet je het teveel verdiende bedrag terugbetalen aan DUO.

Ov-chipkaart

Studenten hebben recht op een studenten ov-chipkaart. Er bestaat een weekkaart en een weekendkaart. Met de weekkaart kun je van maandag tot en met vrijdag 'gratis' reizen met het openbaar vervoer, met de weekendkaart van vrijdag tot en met zondag. Op een ander moment krijg je dan korting. Een ov-chipkaart is wel een lening. Als je binnen 10 jaar een diploma haalt, dan wordt dit bedrag kwijtgescholden.

Studenten van het mbo op niveau 1 en 2 hebben recht op een reisproduct zolang ze staan ingeschreven op dit niveau. Studenten op niveau 3 en 4 hebben dit recht voor de officiële duur van hun opleiding +3 jaar.
© 2015 - 2020 Heleen86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedragen studiefinanciering studiejaar 2020Bedragen studiefinanciering studiejaar 2020Ook In het studiejaar 2020 leent u voor uw studie in het hbo en wo volgens het leenstelsel met studievoorschot. Wat is d…
Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Hoeveel studiefinanciering krijgt u in 2015, 2016 en hoeveel studievoorschot? Wie al studeert krijgt de studiefinancieri…
Bedragen studiefinanciering studiejaar 2018-2019Bedragen studiefinanciering studiejaar 2018-2019Wat is de hoogte van de studiefinanciering 2018 en 2019 (tot en met december 2019)? Let ook op de betaaldata in 2019. Be…
Studiefinanciering 2019: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2019: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er studiefi…

Ontstaan van het onderwijsbestel- de rol van de overheidOntstaan van het onderwijsbestel- de rol van de overheidNederland heeft een vrij uniek onderwijsbestel: waar in de meeste landen de staat alleen voor openbaar onderwijs betaalt…
Democratisch onderwijsDemocratisch onderwijsStel je voor: een school waar kinderen en jongeren van vier tot en met achttien jaar door elkaar lopen, er geen verplich…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DariuszSankowski, Pixabay (bewerkt)
  • Rijksoverheid, http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/studiefinanciering/, bezocht op 02-02-2020
  • DUO, https://duo.nl/particulier/studiefinanciering-aanvragen/mbo-hbo-of-universiteit.sjp, bezocht op 02-02-2020
  • Afbeelding bron 1: Unsplash, Pexels

Reageer op het artikel "Studiefinanciering, hoe zit dat nou precies?"

Reactie

Angela, 27-05-2015 12:20 #1
Ik hoor van mensen die zeggen toch studiefinanciering te krijgen. Mijn dochter wordt in juli 18 en zit op het MBO. Komt ze dan toch nog in aanmerking voor de basisbeurs of is het sowieso een lening? Reactie infoteur, 03-06-2015
De studiefinanciering in 2015 voor mbo'ers verandert niet. De basisbeurs blijft in het mbo bestaan.

De studiefinanciering voor het MBO vanaf 18 jaar bestaat uit 4 onderdelen: een basisbeurs, een aanvullende beurs, een lening en een studentenreisproduct. De basisbeurs en het studentenreisproduct zijn er voor iedereen. Een aanvullende beurs en een lening moet je extra aanvragen.

Doe je een opleiding op niveau 3 of 4, dan wordt de beurs pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt. Dit noemen we ook wel 'prestatiebeurs'. Haal je geen diploma, dan moet je alles terugbetalen: je basisbeurs, je aanvullende beurs en je studentenreisproduct. Alleen je aanvullende beurs over de eerste 12 maanden mag je altijd houden.

Hopelijk heb ik hiermee aan u vraag voldaan.

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 13-02-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Reacties: 1
Schrijf mee!