InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Studiefinanciering, hoe zit dat nou precies?

Studiefinanciering, hoe zit dat nou precies?

Studiefinanciering, hoe zit dat nou precies? Als je een MBO, HBO of universitaire opleiding volgt, kun je lenen bij DUO en krijg je een studenten OV-chipkaart. Vanaf 1 september 2015 bestaat er een sociaal leenstelsel die de studiefinanciering vervangt. De basisbeurs is komen te vervallen en studenten van het HBO en de universiteit kunnen nu gebruik maken van het studievoorschot. Dit is een lening met, in principe, voordelige voorwaarden.

Waarom deze verandering?

Op 20 januari 2015 stemde de Eerste Kamer in met het wetsvoorstel van minister Bussemaker om het stelsel van de studiefinanciering te veranderen. De kwaliteit van het onderwijs moet hoog blijven en verbeterd worden, maar hiervoor is geld nodig. Het kabinet vindt het daarom ook redelijk dat hogeropgeleiden een eigen bijdrage gaan betalen. In de toekomst krijgen ze waarschijnlijk toch door hun opleiding een hoger salaris dan anderen. Hierdoor komt er geld vrij dat het kabinet wil gebruiken voor de verbetering van het onderwijs. Dit bedrag loopt op tot maximaal 1 miljard. Studenten krijgen hierbij wel instemmingsrecht. Zij mogen meebeslissen over de begroting van hun onderwijsinstelling, zodat het geld wat zij hebben geïnvesteerd ook daadwerkelijk naar de kwaliteitsverbetering gaat.

Bron: Unsplash, PexelsBron: Unsplash, Pexels

De veranderingen op een rij

Lenen

Alle studenten jongeren dan 30 jaar en met een Nederlandse nationaliteit kunnen studiefinanciering aanvragen. De basisbeurs en de basislening worden samengevoegd tot een studievoorschot. Dit betekent dat de basisbeurs helemaal verdwijnt, maar dat ze wel meer geld kunnen lenen per maand. Per maand kunnen studenten maximaal 1042,30,- gaan lenen. Je bepaalt zelf hoeveel je leent voor je collegegeld en levensonderhoud. Het aanvragen van een lening doe je bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

Aflossen

Vanaf 1 september 2015 kun je nu dus gaan lenen om je studie te kunnen betalen, mits je familie bijspringt of dat je met het geld van je bijbaan dit niet kunt bekostigen. De kans is groot dat je aan het einde van je studie met een grote studieschuld blijft zitten. Je mag daarentegen wel in plaats van 15 jaar, 35 jaar doen over de aflossing. Je hoeft pas te beginnen met aflossen als je het minimumloon verdient en je aflosbedrag nooit meer is dan 4% van je maandelijkse inkomen. Meer aflossen per maand, scheelt je alleen wel flink wat rente. Het rentepercentage voor een studielening bij DUO wordt elke vijf jaar opnieuw vastgesteld.
Je kunt er ook voor kiezen om je schuld tijdelijk stop te zetten.(jokerjaren)

Aanvullende beurs

De aanvullende beurs is er nog steeds. Studenten uit een gezin met een laag inkomen kunnen een extra bedrag per maand krijgen. Vanaf 1 september 2015 wordt de maandelijkse aanvullende beurs ruim 100,- hoger. De aanvullende beurs wordt binnen tien jaar omgezet in een gift als studenten binnen deze periode hun diploma hebben gehaald.

OV-chipkaart

Studenten hebben recht op een studenten OV-Chipkaart. Er bestaat een weekkaart en een weekendkaart. Met de weekkaart kun je van maandag tot en met vrijdag 'gratis' reizen met het openbaar vervoer, met de weekendkaart van vrijdag tot en met zondag. Op een ander moment krijg je dan korting. Een OV-chipkaart is wel een lening. Haal je binnen 10 jaar een diploma, dan wordt bedrag kwijtgescholden. Voor MBO 1 en 2 is de OV-Chipkaart altijd gratis.

Wat is er nog meer veranderd?

  • Je mag onder het stelsel van het nieuwe studievoorschot zoveel bijverdienen als je zelf wilt.
  • De basisbeurs verdwijnt. Je kunt je bedrag voortaan lenen bij DUO. Daarmee vervalt ook het verschil tussen uitwonend en thuiswonend, iedereen krijgt hetzelfde budget.

Wat blijft bestaan?

Studiefinanciering in het mbo bestaat nog steeds uit een basisbeurs, een aanvullende beurs en een reisproduct voor de ov-chipkaart. De basisbeurs is onderdeel van een prestatiebeurs, dit betekent dat de basisbeurs omgezet wordt in een gift als je binnen 10 jaar een diploma haalt.
© 2015 - 2019 Heleen86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedragen studiefinanciering studiejaar 2018-2019Bedragen studiefinanciering studiejaar 2018-2019Wat is de hoogte van de studiefinanciering 2018 en 2019 (tot en met december 2019)? Let ook op de betaaldata in 2019. Be…
Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Hoeveel studiefinanciering krijgt u in 2015, 2016 en hoeveel studievoorschot? Wie al studeert krijgt de studiefinancieri…
Uitkering en studiefinancieringUitkering en studiefinancieringStudiefinanciering is voor de inkomstenbelasting geen inkomen, maar de studiefinanciering kan wel als inkomen worden gez…
Studiefinanciering 2019: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2019: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er studiefi…
Studiefinanciering 2019 en 2020Studiefinanciering 2019 en 2020Een student met recht op studiefinanciering in 2019 of 2020 moet de studiefinanciering wel eerst aanvragen bij de DUO om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DariuszSankowski, Pixabay
  • Volkskrant, http://www.volkskrant.nl/dossier-onderwijs/sociaal-leenstelsel-wordt-ingevoerd-dit-gaat-er-veranderen~a3833968/, bezocht op 22-1-2015
  • Rijksoverheid, http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/studiefinanciering/vernieuwde-studiefinanciering, bezocht op 22-01-2015
  • IB-groep, http://www.ib-groep.nl/particulieren/studievoorschot/, bezocht op 22-01-2015
  • Afbeelding bron 1: Unsplash, Pexels

Reageer op het artikel "Studiefinanciering, hoe zit dat nou precies?"

Reactie

Angela, 27-05-2015 12:20 #1
Ik hoor van mensen die zeggen toch studiefinanciering te krijgen. Mijn dochter wordt in juli 18 en zit op het MBO. Komt ze dan toch nog in aanmerking voor de basisbeurs of is het sowieso een lening? Reactie infoteur, 03-06-2015
De studiefinanciering in 2015 voor mbo'ers verandert niet. De basisbeurs blijft in het mbo bestaan.

De studiefinanciering voor het MBO vanaf 18 jaar bestaat uit 4 onderdelen: een basisbeurs, een aanvullende beurs, een lening en een studentenreisproduct. De basisbeurs en het studentenreisproduct zijn er voor iedereen. Een aanvullende beurs en een lening moet je extra aanvragen.

Doe je een opleiding op niveau 3 of 4, dan wordt de beurs pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt. Dit noemen we ook wel 'prestatiebeurs'. Haal je geen diploma, dan moet je alles terugbetalen: je basisbeurs, je aanvullende beurs en je studentenreisproduct. Alleen je aanvullende beurs over de eerste 12 maanden mag je altijd houden.

Hopelijk heb ik hiermee aan u vraag voldaan.

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 05-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Reacties: 1
Schrijf mee!