InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Langeafstandsrelatie: hoe contact houden met je partner?

Langeafstandsrelatie: hoe contact houden met je partner?

Langeafstandsrelatie: hoe contact houden met je partner? Soms kunnen twee mensen die verliefd zijn gedwongen worden om mekaar een tijdje niet te zien. Dit kan om familieredenen, professionele redenen of andere. Contact houden kan dan via internet zoals bijvoorbeeld via Skype, waar je mekaar kan spreken én zien in een videogesprek. Toch kan internetcontact het fysieke aspect van liefde niet doen vergeten. Dit blijft dan ook een groot gemis in een langeafstandsrelatie en is een factor die voor heelwat moeilijkheden en twijfel zorgt. Of een langeafstandsrelatie kan standhouden hangt uiteindelijk vooral af van de sterkte van de liefde tussen de twee partners.

Langeafstandsrelatie: als je partner veraf is

In een liefdesrelatie is het niet altijd zo dat de twee partners samenwonen of mekaar elke dag zien. In heelwat relaties zijn de twee geliefden gedwongen om zich niet op dezelfde plek te bevinden. Soms kan je partner van buitenlandse afkomst zijn en moet deze een deel van zijn tijd in zijn geboorteland doorbrengen. Soms liggen er andere redenen aan de oorsprong van een relatie op afstand, zoals bijvoorbeeld:
  • Je partner moet naar het buitenland voor zijn of haar werk
  • Je partner moet voor een legeropdracht naar een oorlogsgebied
  • Je hebt een buitenlandse partner die wacht op toekenning van een visum om naar jou te kunnen komen

Hoe contact houden met je geliefde?

Als het contact met je geliefde gescheiden is door een grote afstand, dan zijn er praktische bezwaren om die afstand op te heffen. Het vervoer en de reis naar de plek waar je partner is, kost veel geld en tijd. Waar vroeger de klassieke liefdesbrief het middel bij uitstek was, zijn er nu andere, modernere manieren om met mekaar in contact te treden. Zo zijn er sms, email, en sociale netwerken als Facebook en Twitter. Je kunt mekaar berichten en posts zenden op elk moment van de dag als je maar een internetverbinding hebt.

Contact houden via Skype

Maar het meest geschikte middel om met je geliefde vanop een afstand te communiceren is de internetsite Skype. Skype maakt het mogelijk om gratis met mekaar te praten in een videogesprek en ook chatberichten te sturen. Je kan dus met je partner spreken en je kan hem ook zien: dit is erg leuk als je verliefd bent. Bovendien kan je via Skype ook foto’s nemen van het beeld van het videogesprek en de foto’s bewaren in een fotogalerij. Behalve Skype zijn er momenteel tal van andere apps ter beschikking waarmee je snel en handig vanop afstand kan communiceren met mekaar.

Gemis aan fysiek contact

Contact bewaren met je geliefde partner is wel handig via Skype, maar heeft ook zijn minpuntjes. Want het is wel leuk om je partner te zien en ermee te kunnen praten, toch is het niet hetzelfde als echt contact. Je kan je geliefde niet omhelzen, knuffelen, of lieve woordjes in het oor fluisteren. Het fysieke aspect, wat uiteraard heel belangrijk is in een liefdesrelatie, blijft een enorm gemis in een langeafstandsrelatie. Bovendien ben je voortdurend gebonden aan de kwaliteit van de internetverbindingen om op een degelijke manier te kunnen communiceren. En deze kwaliteit is niet in alle landen even degelijk als in West-Europa.

"Uit het oog, uit het hart?"

Lichamelijk aspect

Soms hoor je wel eens de pessimistische uitdrukking: “Uit het oog, uit het hart.” Of deze uitspraak geldt voor alle langeafstandsrelaties, hangt af van de partners zelf. Soms kan het inderdaad zo zijn, dat met het afwezig zijn van de fysieke liefde ook de liefde in zijn geheel vermindert. In dat geval is het triest om een liefde traag te zien verwateren of zelfs uitdoven omwille van de afstand.

Spiritueel aspect

Maar in sommige gevallen is de liefde tussen twee mensen zo sterk dat ze elke afstand en tijdsbeperking overwint en blijft standhouden. In dat geval zijn twee mensen zo verliefd dat ze na maanden of jaren wachten de kracht van hun liefde hebben weten te bewaren en van mekaar blijven houden. Het gaat dan met andere woorden om een heel sterke geestelijke of spirituele liefde van twee partners die elkaar zelfs vanop afstand blijven aanvoelen en diepe gevoelens voor mekaar blijven koesteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Langeafstandsrelatie: hoe contact houden met je partner?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatiemoeilijkheden
Schrijf mee!