InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Transseksualiteit en genitale aanpassing
mijn kijk op

Transseksualiteit en genitale aanpassing

Sommige mannen voelen zich vrouwelijk en willen dat door middel van castratie benadrukken. Dit wordt gender dysphoria genoemd. Er zijn vrouwen die hun geslacht willen omzetten naar een mannelijk geslachtsdeel. Dat wordt phalloplastie genoemd. Naast man en vrouw is er een derde sekse; de hermafrodiet. Mensen die een transseksuele operatie ondergaan zijn soms hermafrodieten, mensen met een dubbel geslacht. Hermafrodiet-zijn is niet geaccepteerd in de westerse maatschappij.

Inhoud:

Maatschappelijke uitzondering

Het bestaan van transseksualiteit heeft niets te maken met een verfijning van de wetenschap en gevorderde openheid van geesten. Mensen in andere culturen zijn al jarenlang open met betrekking tot de derde sekse, in tegenstelling tot de westerse maatschappij. De wetenschap is niet zo verfijnd dat men een penis of vagina kan repliceren. Men kan slechts iets produceren wat erop lijkt. Het argument ´openheid van geesten´ dat ik tegenkwam bij een Vlaamse politieke partij is misleidend. Het veroordeelt iemand die tegen transseksualiteit is als zijnde een gesloten geest. In een wetenschappelijk onderzoek las ik over transseksualiteit als sociale beweging. Dat is vertekend beeld van de werkelijkheid omdat volgens de meest positieve schattingen er in België per miljoen mensen nog geen 100 transgenders zijn die een geslachtsoperatie laten uitvoeren. Transseksueel-zijn is een grote uitzondering in de maatschappij.

Secundaire spijt

In zijn neiging om alles naar zijn hand te zetten heeft een klein deel van de moderne mens het sinds 35 jaar op zijn eigen lichaam gemunt. Vrouwen willen borsten weg laten halen omdat ze zich mannelijk voelen en mannen hun penis middels chirurgisch verwijderen omdat ze zich vrouw voelen. Deze praktijken worden mogelijk gemaakt door de medische industrie. Mensen die hun lichaam niet kunnen accepteren staan in onze maatschappij voor de keus; leren accepteren of medische aanpassing. Medici kunnen een lichaamsonderdeel met groot gemak verwijderen, maar het creëren van een lichaamsdeel is vrijwel onmogelijk. Met plastische chirurgie kan heel wat bereikt worden maar het resultaat is niet altijd even mooi. Onder transseksuelen bestaat het begrip secundaire spijt ten aanzien van hun geslachtsoperatie, wat wordt ingegeven door het tegenvallende uiterlijke resultaat. Primaire spijt voor het transseksueel-zijn komt minder voor. De site Transman meldt dat er maar 5 transseksuelen van de 3500 in Nederland bij het VU behandelde mensen, zijn met primaire spijt, ongeveer 0.15%. Dit getal wordt echter vermeld door een genderkliniek; een kliniek met commerciële doelstellingen. Statistische gegevens die niet tot stand kwamen door wetenschappelijk onderzoek zijn geen serieuze bron van informatie. De kliniek meldt niets over de secundaire spijt.

Wie wil er een transitie?

Er zijn verschillende groepen mensen die een transitie van man naar vrouw of van vrouw naar man willen ondergaan.
  • Transseksuelen,
  • Travestieten die door hun seksuele voorkeur geleefd worden,
  • Hermafrodieten.

Transseksuelen

Transseksuelen zijn mensen die zich oprecht in het verkeerde lichaam voelen. Hun geest is van de tegenovergestelde sekse van hun lichaam. Dat kan allerlei nare sociale en psychische gevolgen met zich meebrengen. Zonder meer moet er voor deze mensen een oplossing komen. Voor velen is een geslachtsveranderende operatie het enige houvast. Maar deze zeer ingrijpende maatregel kan nooit de eerste optie zijn. Volgens Swaab, de bekende hersenonderzoeker, kan de oorzaak van transseksualiteit soms gevonden worden in ongewenste bijwerkingen van medicijnen die een moeder tijdens de zwangerschap neemt.

Travestieten

Er is een negatief beeld omtstaan rond transitie doordat vele mensen met een seksuele fetish zich ook wilden laten opereren. Dat is van een bedenkelijk kaliber omdat de medische wetenschap zich dan inzet om een seksuele fantasie mogelijk te maken; dat heeft niets meer van doen met iemand helpen of genezen. Veel transseksuelen hekelen het feit dat sommige travestieten ook een operatie willen.

Hermafrodieten

Hermafrodieten zijn een ander verhaal omdat ze in Nederland niet eens geaacepteerd worden. De medici zeggen gewoon dat je tot dit of dat geslacht behoort terwijl in andere landen, zoals Duitsland het fenomeen hermafrodiet wel serieus wordt genomen. Veel mensen in Nederland die een transitie willen ondergaan zijn hermafrodiet maar hoeveel is nog nooit onderzocht om de simpele reden dat het hermafrodiet zijn niet erkend wordt.

Hermafrodiet; heel gewoon

In India en Indonesië wordt de derde sekse gewoon geaccepteerd. Indonesiërs zijn heel open over hun seksualiteit. Sommige westerse mensen worden geboren met een dubbel geslachtsdeel en hebben daar een probleem mee omdat de sociale omgeving het niet als normaal accepteert. In India en Indonesië wordt het als een gewoon natuurverschijnsel beschouwd. Voor Thailand geldt hetzelfde.

Hermafrodieten, een medisch probleem

In het westen wordt er heel anders met deze mensen omgegaan. Het probleem zit niet in hermafrodieten maar in hoe alle andere mensen daarmee omgaan. Eigenlijk worden hermafrodieten vanaf hun geboorte als medisch probleem beschouwd; het zou om een ´afwijking´ in de genen gaan die tot een ziekte leidt, in plaats van een derde sekse. Deze visie van de medische autoriteit maakt een geslachtsverandering tot een logische noodzaak en zorgt ervoor dat mensen in het ongewisse blijven over hermafrodieten. Op scholen wordt er nauwelijks iets onderwezen over het feit dat er hermafrodieten onder de mensen rond lopen. Dit tekort aan kennis uit zich in onbegrip. Ook van de kant van de hermafrodieten zelf is onbegrip. Hermafrodieten zien niet in dat ze uniek zijn maar ze balen ervan dat ze niet tot de grote groep niet-hermafrodieten behoren. Wanneer een hermafrodiet een psychisch probleem heeft dan komt deze soms tot de conclusie dat de oorzaak in zijn dubbele geslachtsdeel zit. Het bestaan van hermafrodieten is voor de meeste mensen onbekend want er wordt weinig aandacht aan besteed, in tegenstelling tot aandacht voor de eerste twee sekses. De samenleving van vandaag is compleet oversext. Het schijnt enorm belangrijk te zijn om een seksueel actief leven te hebben. Hermafrodieten voelen zich achter gesteld omdat ze bij deelname aan een seksueel actief leven altijd van alles moeten uitleggen. Dit komt door het gebrek aan maatschappelijke kennis. Het westen kent meer sexuele taboes dan de landen India en Indonesië. Wanneer de taboes opgeheven worden en hermafrodieten worden geaccepteerd in de maatschappij zullen er minder mensen een transseksuele, medische, genitale aanpassing laten plegen.

Zelfmoord of transitie

Een vaak gehoorde noodkreet van een transseksueel is: het is zelfmoord of een transitie middels een operatie. Ik kreeg zelf dit meerdere malen te horen toen ik research deed voor dit artikel. Wat iemand met gender dysphoria niet beseft is dat dit chantage is. De persoon chanteert met zelfmoord om zijn zin te krijgen. Daarnaast is gender dysphoria een ingebeelde ziekte, die tot een paar jaar geleden niet als ziekte gold. De omgeving legt de ziekte op aan een persoon omdat het hermafrodiet-zijn niet geaccepteerd wordt, of omdat iemand moeite heeft met de acceptatie van zijn eigen lichaamsverschijning. Transseksuelen, zo zegt de medische hoek, hebben geen psychisch probleem maar een lichamelijk probleem. De oorzaak zou in de genen zitten. De medische autoriteit maakt hier echter een fout. Mensen die anderen chanteren met zelfmoord hebben overduidelijk wél een psychisch probleem. Mensen die de noodkreet ¨ik pleeg zelfmoord!¨ uiten, hebben liefde, aandacht en respect nodig, geen uiterlijke verandering. Maar uiterlijke verandering kan wel bijdragen aan een innerlijk beter voelen. Dat is een laatste redmiddel.

PR-gehalte

Transseksualiteit heeft een hoog PR-gehalte voor de medische industrie. Het ´kijk eens wat we allemaal kunnen´ straalt er van af. In de praktijk kan men echter vrij weinig doen om een geslacht te creëren. De genitaliën van transseksuelen zijn verminkt en missen veel gevoel. Voor een hermafrodiet geldt dit niet. Die laat slechts één genitaal onderdeel verwijderen. Transseksuele operaties bieden een instrument om de medisch-ethische grenzen steeds verder op te rekken. De volgende medische, logische stap is het opkweken van geslachtssdelen en deze transplanteren. Daar wordt in medische kringen onderzoek naar verricht. Onder het mom van, ´kijk ons eens mensen helpen´ wordt onderzoeksgeld besteed aan het verhelpen van allerlei cosmetische problemen. Ehtici stellen terecht de vraag of financiële middelen niet aan onderzoek naar dodelijke ziektes kan worden besteed.

Transseksualiteit, lichamelijk of geestelijke aandoening?

Overigens is er in de medische wetenschap onduidelijkheid of transsexualiteit een mentale stoornis is. Volgens de DSM, een officieel handboek waar alle ziekten beschreven staan, is het een psychische aandoening. Transseksuele lobbygroepen zijn op dit moment hard bezig om het uit de volgende versie van de DSM te krijgen en er een lichamelijke aandoening van te maken. Er is algemene kritiek vanuit de maatschappij op de DSM omdat de medische industrie, die de DSM samenstelt, er belang bij heeft om individuele, sociale non-conformiteiten tot een ziekte te bombarderen waardoor mensen geneigd zijn geld uit te geven voor medicijn en therapieën. In principe zou een goed onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar transseksualiteit nooit mogen worden uitgevoerd of gefinancierd door instellingen of personen die belangenverstrengeling hebben met de doelgroep.

Legale genitale verminking

Genitale verminking wordt over het algemeen als maatschappelijk ongewenst verschijnsel beschouwd. In sommige culturen worden door besnijdenis meisjes en jongens genitaal verminkt zonder dat de verminkte slachtoffers inspraak hebben. Anderen laten zich vrijwillig verminken op volwassen leeftijd. Voor vrouwen blijft genitale verminking in de meeste landen verboden. Genitale verminking bij transseksuelen is echter niet verboden. Medische bedrijven zien het als een wetenschappelijke verworvenheid om van sekse te kunnen veranderen. Deze verworvenheid staat echter praktisch gezien nog in de kinderschoenen. De genitaliën hebben een functie voor het lichaam die verder reikt dan alleen voor het nageslacht zorgen. De wetenschappelijke kennis mag dan wel zijn gegroeid maar is incompleet. Totdat de kennis over de menselijke geest en het menselijke lichaam volledig is blijft een geslachtsveranderende operatie een onomkeerbaar experiment.
Gerelateerde artikelen
De oorzaak van transseksualiteitNog tot het heden rust er een taboe op transseksualiteit. Bij de meeste mensen staan de vooroordelen al klaar wanneer he…
Spijt van geslachtsverandering, wat nu?Spijt van geslachtsverandering, wat nu?Bij genderdysforie of transseksualiteit heeft een persoon het gevoel geboren te zijn in het verkeerde lichaam. Een biolo…
Transseksualiteit: gesprekken met genderteamIndien iemand denkt transseksueel te zijn, kan er een intake-gesprek met het genderteam aangevraagd worden. Mocht bij he…
Joods medische ethiek: transseksuele chirurgieJoods medische ethiek: transseksuele chirurgieTransseksuelen zijn mensen die het gevoel hebben in een verkeerd lichaam te zitten. Het schijnt bij mannen vaker voor te…
Vrouwenbesnijdenis in NederlandVrouwenbesnijdernis: alleen al in een provincie als Friesland lopen een dikke 660 meisjes kans op vrouwenbesnijdenis als…
Bronnen en referenties
  • Boek: Dick Swaab, wij zijn ons brein
  • http://spuitenenslikken.bnn.nl/optv/24
  • http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Phalloplasty
  • http://wtps.cogiati.info/mirror/Papers/niet_gek.htm
  • http://www.dokter.nl/index.php/Psychiatrie-overigen/106739-transsexualiteit.html
  • PDF: leven als transgender in Belgie
  • http://www.tsroadmap.com/notes/index.php/site/comments/more_pr_on_gender_identity_disorder_at_upcoming_apa_meeting/

Reageer op het artikel "Transseksualiteit en genitale aanpassing"

Reacties

Ramona, 21-12-2014 00:13 #19
Het is wel degelijk zo dat je heel veel gevoel verliest. Tweederde van je eikel wordt immers verwijdert (inclusief zenuwen). En het is gewoon castratie en amputatie. Ik ben ook voorgelogen. Ik ken een post-op die 8 jaar geleden voor mij de SRS heeft ondergaan. Tijdje voor mijn SRS vroeg ik haar, heb jij nu nog weleens last in dat gebied. Nee hoor zei ze. Een jaar na mijn SRS zeg ik tegen haar, ik heb elke dag prikken en steken in dat gebied. Maar dat heb ik ook zei ze. Ik dacht wat? Waarom niet direct openheid van zaken geven. En nu 6 jaar later zegt dat ze geen spijt van de GAB heeft, maar het tussenbeense wel als een verminking ziet.

Mensen die ermee zitten en ook over een GAB denken: pas op wat post-ops op internetfora schrijven en irl vertellen. Heel veel ervan spreken niet de waarheid. Dat weet ik uit eigen ervaring. Heel veel houden hun lippen stijf op elkaar.

En er mogen best weleens kritische noten geplaatst worden over dit onderwerp, zonder dat heel trans Nederland over die persoon heenvalt. Want ze kunnen bar slecht tegen kritiek.

Volgens "professor" Dick Swaab is d.m.v. een hersenscan aan te tonen of iemand transseksueel is. Maar hij maakt er wel gelijk een aantekening bij. Het gaat ook over het gevoel wat de persoon zelf heeft. Mooie clown dus.

Exacte cijfers over spijtoptanten zullen er nooit komen. En die mogen ook zeker niet te hoog uitvallen, want dan gaat de kraan bij de zorgverzekeraars voor die fabrieken dicht. En post-ops die zelfmoord gepleegd hebben dan omdat ze spijt hadden? Daar kan het VU van maken wat ze willen. Ze krijgen van de huisarts ws door zelfmoord, maar ze kunnen er bij het VU gemakkelijk natuurlijke dood vermelden.

Het VU genderteam is zeker niet verliesgevend, want anders was die tent allang gesloten. Reactie infoteur, 23-12-2014
Beste Ramona, Ik leef met je mee en hoop dat iedereen die in de toekomst over dergelijke ingrepen door het VU genderteam nadenkt, dit artikel en vooral jouw reactie leest.
Hartelijke groet, Thomas Dijkman

Anna Magdalena Boswinkel, 21-11-2014 09:16 #18
Volkomen achterhaald, abject en levensgevaarlijk. Deze meneer heeft nooit echt met transseksuelen e/of deskundigen gesproken. Reactie infoteur, 21-11-2014
Beste Anna Magdalena,
Ik heb wel met transseksuelen gesproken. Wat is er gevaarlijk en abject aan het artikel? Het is nu eenmaal een feit dat mensen die hermafrodiet zijn niet worden geaccepteerd en dat de maatschappij de foutieve gedachte oplegt dat er alleen mannen en vrouwen bestaan.
Groet Thomas Dijkman

Birgit, 18-05-2012 19:30 #17
Hoi Thomas,

Leuk dat je reageert! Het is ook lastig voor te stellen hoor. Maar de "chemie" van mijn hersenen reageren dus positief op de oestrogenen. Dat was voor mij ook een openbaring en natuurlijk was ik ook verbaasd dat dit zo heilzaam is gebleken voor mij.
Ik heb nooit antidepressiva willen gebruiken omdat ik net als jij best wel argwanend ben tov de farmaceutische industrie. Bovendien zag ik het ook een beetje als een lapmiddel en niet als een oplossing.
Sinds ik hormonen gebruik heb ik geen last meer van depressie en ik voel me echt heel goed. Gelukkig zelfs, dat is toch heerlijk?
Ook als ik nu bij wijze van gedwongen zou worden mijn haren af te knippen en jongenskleding aan te doen, dan nog zou ik nooit meer terug willen naar de hormonen die mijn lichaam van nature aanmaakte.
De behandeling heeft echt mijn leven gered, en dat is fijn hoor!
Natuurlijk is het niet ideaal en dat zal het nooit worden, maar het is wel beter dan niks :)

Ik vind het ook heel kwalijk dat er geen onderzoek wordt gedaan naar bijvoorbeeld bioidentieke hormonen (veel minder bijwerkingen en een natuurlijke oplossing voor hormoongebruik/vervanging). Deze hormonen worden niet vergoed door de zorgverzekering omdat geen farmaceutische industrie er patent op kan aanvragen en dus wordt er ook geen onderzoek naar gedaan. Dat is allemaal heel scheef.

Ik ben met je eens dat ook vrouwen heel voorzichtig moeten zijn met hormoongebruik maar ik zou wel iedere vrouw willen aanraden in de overgang bio-identieke hormonen te gebruiken omdat een afname van hormonen of een verstoorde hormoonbalans vooral bij vrouwen veel gezondheidsklachten kan veroorzaken.

De Nederlandse artsen zijn wat dat betreft nog heel dogmatisch. Ik heb ook moet vechten om een normale vrouwelijke hormoonbalans bij de artsen… Bij vrouwen bestaan een hormoonbalans nl uit o.a. oestrogenen, progesteron en testosteron.

Een verstoring van de verhouding in de hormonen kan leiden tot depressie en veel meer gezondheidsklachten die door psychiaters dikwijls over het hoofd worden gezien.

Synthetische hormonen tov bio-identieke (lichaamseigen) hormonen komen inderdaad met eigenlijk (onnodige) gezondheidsrisico's. Voor transseksuelen is het grootste risico voornl trombose en wat minder borstkanker.

Het is jammer dat er niet beter onderzoek wordt gedaan naar natuurlijke alternatieven.

Bedankt voor de vriendelijke toon in je reactie.

Groetjes,
Birgit Reactie infoteur, 18-05-2012
Beste Birgit,

Waar ook nog nauwelijks onderzoek naar is gedaan is welke processen van buitenaf en binnenin de mens de natuurlijke hormoonproductie triggeren. Als het lichaam zelf hormonen aanmaakt dan moet daar ook een aanleiding voor zijn. In de huidige maatschappij zijn allerlei vormen van informatievoorziening die de natuurlijke hormoonproductie beïnvloeden. Films, games, muziek, maar ook schrijvende media hebben hormoonbalansverstorende eigenschappen. Daar is wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan maar het is voor mensen in het algemeen onbekend waardoor de hormoonbalans verstoord wordt. Je kunt als je van dit proces bewust bent het effect zien bij mensen of jezelf.

Door het innemen van een stof, of het nu natuurlijk of chemisch is wordt het lichaam lui gemaakt. Het kan dan zijn dat je wel wilt stoppen met inname van hormonen maar dat je weer terug valt in oude ongewenste patronen. Dat lijkt me zorgelijk maar ik weet niet of dit echt zo werkt in het geval van hormonen. Het werkt alleen zeker zo bij veel stoffen die we innemen. Een stof innemen is eigenlijk op jezelf experimenteren. Je draagt jouw autoriteit over aan een medische autoriteit.

Bio-identieke hormonen zijn voor mij een nieuw begrip. Ik heb er wat over researched (gegoogled) en daar gaat zeker een artikel uit voortvloeien. Je geeft me inspiratie en bent opeens mijn muze ;) waarvoor dank. Overigens zijn deze bio-identieke hormonen misschien zonder bijwerkingen maar er moet idd nog veel onderzoek gebeuren. Van de zijde van farmaceuten hoeven we op dit gebied niets te verwachten. Dat houdt in dat we lang kunnen wachten want er wordt niet veel onafhankelijk medisch onderzoek gedaan; dit is echt een terrein van de medische industrie.

groet Thomas

Birgit, 18-05-2012 13:51 #16
Hoi Thomas,

Jij hebt al veel heel nette reacties gekregen waarin mensen heel duidelijk met goede argumenten komen die jouw "artikel" ontkrachten, wat had ik daar verder nog aan toe te voegen.

Ik vraag me wel echt een beetje af waarom dit allemaal nou zo belangrijk is voor jou.
Soms word ik nog wel eens boos als ik weer eens een kortzichtig artikel tegenkom, zoals die van jou, maar ik heb inmiddels wel een dikke huid gekregen hoor. Maar leuk is natuurlijk anders.

Maar ervan uitgaande dat je de beste bedoelingen hebt, wat ik me slecht kan voorstellen, maar goed: In Thailand zijn transseksuelen een heel geaccepteerd verschijnsel en zij zijn als "derde sekse" (zoals jij wilt en voorstelt) helemaal ingeburgerd.

Toch gebruiken velen van hen ook hormonen en ondergaan de geslachtsoperatie. Waarom iemand besluit tot medisch ingrijpen is heel persoonlijk en hangt af van de mate van genderdysforie.

Toen ik nog gedwongen als jongen leefde was ik doodongelukkig, nu dat ik als vrouw leef EN omdat ik hormonen gebruik voel ik me voor het eerst in mijn leven gelukkig en blij vlagen zelfs zielsgelukkig. Als je alsmaar onderdrukt bent door je lichaam en je omgeving is het een enorme bevrijding wanneer je eindelijk jezelf mag zijn, ik ben emotioneel en psychisch volwassen geworden sinds mijn transitie en ik ben trots op mijzelf.

Ik ben ook heel sceptisch tov de farmaceutische industrie maar zoals al eerder is gezegd worden er geen medicijnen gemaakt specifiek voor transseksuelen. Wij gebruiken hormonen die voor vrouwen ontworpen zijn.
Tegenwoordig gebruiken veel vrouwen bio-identieke hormonen, omdat de synthetische hormonen inderdaad veel bijwerkingen en risico's met zich meebrengen.

Ik heb heel bewust en voorzichtig gekozen voor mijn hormoonbehandeling, ik laat mij goed controleren, en ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
Zelfs als ik nu aan de gevolgen van hormoongebruik zou te komen overlijden, zou ik er nog geen spijt van hebben gehad omdat ik sinds het gebruik van hormonen eindelijk niet meer depressief ben en mij vrouwelijk en gelukkig voel.

Hormoongebruik doet ook nog iets anders. Je vervrouwelijkt, (gaat er vrouwelijker uitzien, je krijgt borstjes enz). Mannelijke aaruitval wordt geremd enz enz. Ik ben gelukkig en geniet er elke dag van dat ik nu als een vrouw kan leven en nog een leuk uitziende meid ook.

Ik ben het helemaal met je eens dat er met grote argwaan naar de farmaceutische industrie gekeken moet worden… je moet hier echter ook niet overdrijven. Veel mensen zijn blij met de geneesmiddelen die er nu beschikbaar zijn omdat het hun leven draagbaar maakt. Of omdat ze er zelfs van genezen.

Ik ben absoluut niet wereldvreemd, ik weet dat ik nooit een echte vrouw zal worden, maar dit het de beste benadering en ik ben er zielsgelukkig mee.
Sterker nog, ik voel de behoefte zelfs niet om mij te laten opereren. Operatie is trouwens niet in alle gevallen een "verminking". Veel Thaise chirurgen kunnen zo mooi opereren dat het resultaat zeker net zo mooi is (en soms zelfs nog mooier) als van biovrouwen.

En in dat land waar transseksualiteit geaccepteerd is, ondergaan er ook velen een geslachtsoperatie. Dat is niet omdat wetenschappers er een ziektebeeld van hebben gemaakt, maar omdat die innerlijke drang en ontevredenheid zo groot is dat alleen dergelijke ingrepen ze van dat gevoel afbrengt.

Een hermafrodiet is iets anders als een transseksueel. Een hermafrodiet wordt met zowel vrouwelijke als mannelijke geslachtskenmerken geboren. Soms worden deze kinderen in hun jeugd al chirurgisch aangepast, waar ik ook zeer op tegen ben. Iedereen zou zelf moeten kunnen beslissen wat er wel en niet met hun eigen lichaam gebeurt.

Bij transseksuelen zit het probleem in de hersenen. En daar is vooralsnog geen behandeling voor te vinden behalve de aanpassing van het lichaam.

Ik weet ook wel dat je toch wel zult denken wat je wilt denken. Het is voor jou natuurlijk ook moeilijk voor te stellen dat je van een dergelijke behandeling gelukkiger word, maar dat is echt zo. Dat is wat ik jou wilde vertellen.

Best wel een beetje flauw dat je een felle reactie op jouw stukje direct toeschrijft aan hormoongebruik. Zal je vrouw/vriendin blij mee zijn, als ze een discussie met je aan wil gaan.

Groeten en het allerbeste,
Birgit Reactie infoteur, 18-05-2012
Birgit,
Je schriijft een mooi verhaal en ik ben blij voor je dat je je nu beter voelt. Ik kan me echter ook goed voorstellen dat de aandacht en acceptatie die je krijgt je ook gelukkiger maken. Serieuze aandacht voor problemen kunnen een depressie als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Het is een vorm van liefde geven. Ik ben dus niet ervan overtuigd dat je je beter voelt door de hormonen, toch zullen deze zeker hun effect hebben. Ieder mens worstelt met emoties en problemen om deze via hormonen op te lossen gaat me een stap te ver. Overigens is dat dezelfde reden dat ik tegen de anti-conceptiepil ben. Ik zie inderdaad dat veel vrouwen opvliegers krijgen door die pil. Daar sta ik niet alleen in, ik ken een aantal vrouwen die hetzelfde vinden.

De schadelijke bijwerkingen van hormoonkuren zou je wel kunnen verzwijgen maar je moet gewoon eerlijk blijven. Bovendien heeft ook de pil allerlei ernstige bijwerkingen zoals borstkanker. Het is wat mij betreft dan ook niet toevallig dat Nederland het hoogste percentage borstkankerpatiénten kent want Nederland kent namelijk ook het hoogste percentage anti-conceptiepilgebruiksters. Dat wetenschappers er niet aan toe zijn om zulke links goed te onderzoeken vind ik zeer treurig. Je zegt dat je geen spijt hebt van het hormoongebruik, ook niet als je erdoor komt te overlijden. Is de dood dan een bijwerking van je hormoonkuur? Dat zou schandalig zijn. Klinkt misschien gek maar sommige medicijnen hebben inderdaad de dood als bijwerking. Reden genoeg lijkt me een zeer sceptisch tegen over de farmaceutische industrie te staan.

Veel plezier in alles wat je doet,
Thomas

Birgit, 18-05-2012 03:03 #15
Haha, Nou van vrouwelijke hormonen wordt je niet agressief hoor. Eerder van mannelijke hormonen. Jouw website is een soort verhulde afgunst en staat vol van passieve agressie richting transseksuelen, en dat is zeker een psycholoog waardig.
Als je eens aan zelfreflectie zou doen, zou je veel over jezelf en je eigen verlangens te weten komen.
Is nl niet de eerste keer dat een "hater" zelf transseksueel is, of travestiet, of psychopaat, pedolfiel, noem maar iets… en dat conflict met henzelf projecteren ze dan op anderen…

Weet je dat ik mij "als transseksueel" niet eens identificeer met 99% van de transseksuelen. We zijn namelijk geen homogene groep. Iets wat je misschien wel zal verbazen.

Ik word doorgaans door mijn eigen "soort" gehaat, dus het zou heel goed kunnen dat jij er ook 1 bent ;) Reactie infoteur, 18-05-2012
Birgit,
Zelfreflectie? Speak for yourself. Je geeft weer een hatelijke reactie, hoogst arrogant en vol dedain maar dat reken ik je niet aan omdat je onder de hormonen zit. Wat ik wel afvraag is waarom je zoveel autoriteit geeft aan de medici dat je je eigen natuurlijke lichaamsprocessen laat beínvloeden. Ik schrijf juist vol compassie over dit onderwerp omdat ik het schandalig vindt dat de farmaceutische industrie mensen zoals jij erin luist. Je hebt een verwrongen werkelijkheidsbeeld. Mijn overall stelling is dat het hermafrodiet zijn onterecht niet wordt geaccepteerd door wetenschappers maar dat ze er een ziektebeeld van hebben gemaakt. Overigens ben ik er ¨zelf niet 1¨ zoals je weer onterecht suggereert. Ik zou je reactie kunnen verwijderen zoals veel reacties van opvliegende transseksuelen(tja die hormonen toch). Maar ik laat ze staan zodat iedereen kan zien dat er iets niet klopt.
Heel veel sterkte!
Thomas

Birgit, 14-05-2012 17:29 #14
Ga je ergens anders druk om maken zeg. Vanwaar die obsessie en haat naar transseksuelen? Je zou jezelf eens na moeten laten kijken bij een psycholoog om te onderzoeken waarom jij het nodig vind een dergelijke pagina op internet te zetten.

Ik ben zelf transseksueel en wat er gezegd wordt over psychisch lijden KLOPT. Ik ben ENORM opgeknapt na een levenlang diep en doodongelukkig te zijn geweest EN ik was suicidaal.

Nu helemaal niet meer. Ik leef als vrouw… ik heb de liefde van mn leven gevonden… als ik nu dood ga dan heb ik geleefd.

Ik ben na jarenlang mijzelf dood voelen eindelijk een echt bestaan, ik leef! Eindelijk. Ik vind het zeer zeer aanmatigend als "outsider" net te doen alsof je er iets van begrijpt. Dat is arrogant en bovendien ondankbaar. Want wees ajb blij dat je het niet begrijpt en ga je druk maken over onrecht in de wereld ipv over mensen die toch al genoeg weerstand en agressie en discriminatie en onbegrip te voorduren hebben door werkelijk ALLE groepen van de samenlevening… allochtoon autochtoon.

EN ik heb de maatschappij niet op kosten gejaagd, voor je weer begint te zeuren met die kruideniersmentaliteit van je. Ik heb GEEN geslachtsoperatie ondergaan want ik persoonlijk vind dat niet nodig. Ik gebruik alleen hormonen en dat kost vrijwel niets en betaal ik ook nog eens zelf middels eigen bijdrage.

Je moet je eens laten nakijken.
Het is middeleeuws tegen mensen te zijn die worden geboren met een afwijkingen waar ze zelf niets over te zeggen en vertellen hebben.

Homoseksualiteit is OOK geen keuze. Gehandicapt geboren worden ook niet.
Het getuigt van een prehistorische vorm van intelligentie dat je het nodig vindt zo'n pagina te maken met feitelijke onjuistheden. Reactie infoteur, 14-05-2012
Beste Birgit,
Aan je reactie is duidelijk te zien dat je hormonen gebruikt en je reactie is een prima bewijs hoe ongezond het is en hoe agressief je ervan kan worden. Bedankt daarvoor, je sterkt mijn punt helemaal dat de hormoonkuren zeer gevaarlijk zijn voor de persoonlijke rust en die van anderen.
Veel sterkte,
Tom008

Nancy van den Branden, 08-03-2012 12:22 #13
Infoteur zegt te overwegen dit artikel te verwijderen. Als hij dit nu ook zou doen zou hij eindelijk een positieve bijdrage leveren. Weg met deze pseudo wetenschappelijke rotzooi. Reactie infoteur, 28-03-2012
Nancy, het is net zo makkelijk om transgenderklinieken van pseudowetenschappelijkheid te beschuldigen. Ze experimenteren immers met mensen zonder dat de wetenschap is uitgekristalliseerd op dit terrein. Laat eerst maar eens wetenschappelijk onderzoek plaats vinden naar de chemische oorzaken van de stijging van het aantal transgenders in het westen. Maar nee, dat doen ze niet, dan raken ze hun clientele kwijt. Bovendien worden transgenders misbruikt door wetenschappers om het idee te verspreiden: wat kunnen die medici toch veel. Terwijl het slechts cosmetische operaties zijn gecombineerd met hormoonkuren waardoor transgenders nog meer buiten zichzelf raken terwijl ze in de illusie leven nu dichter bij hun ware aard te komen.

Borghild, 30-11-2011 18:33 #12
Reactie op Tom008:

- "Dat komt er dus op neer dat ziekenhuizen hun verlies nemen maar wel de voorwaarden scheppen voor farmaceutische bedrijven om winst te maken met medicatie. Dat zijn de commerciële doelstellingen die behartigd worden." -

Je draait om de hete brij heen. In je tekst stel je dat transseksuelen worden geholpen vanuit een commercieel motief. Dit is opmerkelijk aangezien de genderteams verliesgevend zijn en er geen medicatie op de markt is die specifiek voor transseksuelen is ontwikkeld. Ik vraag je met harde gegevens je stelling te onderbouwen in plaats van dit vanuit een aanname te doen.

- "Dat er slechts 40 mensen zouden zijn met spijt, dat is geen wetenschappelijk aangetoond gegeven. Het zou best kunnen dat na wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit getal hoger is. Dit is alleen wat de genderkliniek jou vertelt." -

Dit is onmogelijk aangezien transseksuelen niet centraal geregistreerd staan. Alleen de genderteams hebben de volledige gegevens. Volgens het CBS bijvoorbeeld telt Nederland slechts 900 transseksuelen omdat zijn alleen de mensen hebben geteld die een aantekening op hun geboorteregister hebben.
Wederom, wanneer je twijfels hebt aan deze gegevens zul je ze eerst moeten ontkrachten alvorens ze te verwerpen. Wanneer je je gedachten verder extrapoleert betekent dit dus dat ook de data in peer review papers van het genderteam niet te vertrouwen zijn.

- "Ook de ontevredenheid met het eigen geslacht wordt aangeleerd door maatschappe;lijke invloeden. In Indonesië kent men deze onvrede minder omdat het daar geaccepteerd is." -

Kun je hier een bron van geven? Ook in het verre oosten zijn mensen die tot extremen gaan om in transitie te gaan. Een heel bekend voorbeeld is de bokser Nong Toom, waarvan de film Beautiful Boxer is gemaakt. Het gegeven dat het in bepaalde regio's meer geaccepteerd is wil niet zeggen dat transseksuelen daar minder onvrede met hun eigen geslacht hebben (welke redenatie zit hierachter?).

- "Feit blijft dus door het huidige maatschappijlijke fenomeen dat de nadruk op uiterlijk ligt, mensen een probleem wordt aangepraat." -

Gezien de enorme ellende die (vaak oudere) transseksuelen doormaken om in transitie te gaan lijkt mij zeer sterk dat dit probleem is aangepraat. Er zijn mensen die hun genderidentiteit 40 jaar, soms langer, verzwijgen omdat ze er niet over durven te praten. Soms stuiten ze op zoveel onbegrip dat ze hun baan verliezen, dat familie, zelfs ouders en kinderen, het contact met hen breekt. Op straat zijn ze soms duidelijk herkenbaar wat ook daar tot pesterijen leidt.
Hoe kun je dan stellen dat deze mensen een probleem wordt aangepraat?

Bovendien vind ik het ronduit onsmakelijk dat je stelt dat zelfdoding een chantage middel is. Hoe wil je met deze stelling verklaren dat er zo veel transgenders zijn die werkelijk een einde aan het leven maken -zelfs kinderen van 10 jaar-? Reactie infoteur, 02-12-2011
Borghild,
Het heeft geen zin om verder te discusiëren als ik alleen op jouw punten moet ingaan en jij niet mijn blijkbaar onweerlegbare argumenten serieus neemt.

Bij herhaling constateer ik dat de acceptatie van de persoon zelf en de omgeving een meer heilzame weg is. Daarover hoor ik je niet.

De oorzaak voor de recente toename in genderdysforie is hoogstwaarschijnlijk een bijwerking van medicatie, zoals ook Dick Swaab in zijn boek Wij zijn ons brein vermeld; van sommige medicijnen is al bekend dat wanneer het tijdens de zwangerschap door de moeder wordt ingenomen het de kans op interseksualiteit vergroot; het is niet uitgesloten dat er meer medicijnen die werking hebben. Laat daar wetenschappelijk onderzoek naar gebeuren.

Maar je zegt ook dat het doen van wetenschappelijk onderzoek naar de ontevredenheid achteraf onmogelijk is. Daaruit blijkt dat je niet weet wat wetenschappelijk onderzoek is. Natuurlijk is dat wel mogelijk; dat heeft niets met registratie te maken; deze argumenten gelden voor elk onderzoek naar elke ziekte.

Wat de onsmakelijkheid van zelfdoding als chantagemiddel betreft; de tragedie van zelfdoding is niet beperkt tot transgenders. Dat mensen zoiets doen komt door het niet kunnen omgaan met problemen. Deze problemen zijn vaak een wisselwerking van het individu en zijn buitenwereld. Wederom is het belangrijk dat er wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan hiernaar. Zo is het bekend dat zelfdoding in het algemeen doodsoorzaak nummer 1 is onder 16-jarigen. Wat mij betreft mag alles en iedereen worden ingezet om zelfdoding te voorkomen.

Helaas denk ik dat het verspreiden van je fundamentalistische visie die je ten toon spreidt mede debet is aan vele ellende in de toekomst en overweeg ik op korte termijn om dit artikel te verwijderen met als doel je niet langer een podium te geven voor het ventileren van zinloze en gevaarvolle emoties.

Borghild, 30-11-2011 11:54 #11
Reactie op Tom0008:

- "Dat een genderkliniek commerciële doelstrellingen van de farmaceutische industrie behartigt lijkt me wel duidelijk met alle hormoonpillen die worden voorgeschreven." -

Om de stelling kracht bij te zetten zul je moeten bewijzen dat de doelstelling van de genderteams winst maken is ipv het helpen van mensen. Zoals al eerder gesteld zijn deze genderteams een verliesgevende tak voor de ziekenhuizen. De medicatie die wordt voorgeschreven is niet ontwikkeld voor transgenders. De anti-androgenen zijn van origine bijvoorbeeld bloeddruk medicatie (Spironolacton) en medicatie dat wordt gegeven bij prostaatkanker (Cyproteronacetaat).

- "Dit is alleen wat de genderkliniek jou vertelt." -

Wederom: wanneer je stelt dat dit cijfer niet correct is dien je daar argumentatie voor te geven. Waar anders dan bij de genderteams kun je deze informatie verkrijgen? Transseksuelen staan namelijk niet landelijk geregistreerd, hun motivaties al helemaal niet.

- "Je gaat helemaal voorbij aan mijn argumenten dat de samenleving oversext is, geobsedeerd door de man/vrouw visie en iedereen enkel als Man of Vrouw wilt beschouwen, terwijl er op natuurlijke wijze mengvormen ontstaan." -

Transseksualiteit of genderdysforie heeft niets te maken met sex of de rollenverdeling. Het is een ontevredenheid met je eigen geslacht dat wordt veroorzaakt door neurologische interkesualiteit. Met andere woorden: transmanen die bijvoorbeeld hun borsten en menstruatie verachten en transvrouwen die bijvoorbeeld hun baardgroei en brede bouw verachten. Mensen die dit in mindere mate hebben en zichzelf als mengvorm, tussenvorm, 3e geslacht of geen van beiden beschouwen zijn er ook meer dan je denkt. Deze transgenderisten, 2spirit people, genderqueers bestaan en ook zij worden geholpen. Reactie infoteur, 30-11-2011
Reactie op Borghild:
¨Zoals al eerder gesteld zijn deze genderteams een verliesgevende tak voor de ziekenhuizen.¨
Dat komt er dus op neer dat ziekenhuizen hun verlies nemen maar wel de voorwaarden scheppen voor farmaceutische bedrijven om winst te maken met medicatie. Dat zijn de commerciële doelstellingen die behartigd worden.

¨Waar anders dan bij de genderteams kun je deze informatie verkrijgen? ¨
De genderteams kunnen wel info verstrekken maar dat is geen onafhankelijke informatie. Zoiets zou wetenschappelijk onderzocht moeten worden. Het getal van 40 spijtoptanten is dus minimaal 40, het kunnen er meer zijn.

¨Transseksualiteit of genderdysforie heeft niets te maken met sex of de rollenverdeling. Het is een ontevredenheid met je eigen geslacht dat wordt veroorzaakt door neurologische interkesualiteit.¨
Ook de ontevredenheid met het eigen geslacht wordt aangeleerd door maatschappe;lijke invloeden. In Indonesië kent men deze onvrede minder omdat het daar geaccepteerd is. Zo ook in India alleen is er daar het verschil dat iedere kaste weer anders tegen een zaak aankijkt.

Feit blijft dus door het huidige maatschappijlijke fenomeen dat de nadruk op uiterlijk ligt, mensen een probleem wordt aangepraat. Daarnaast wordt dit probleem vergrooot door medicatie tijdens de zwangerschap. Deels is interseksualiteit dus een probleem wat gecreëerd is door de bijwerkingen van medicijnen. Dat verdient ook wetenschappelijk onderzoek. Het voorkomen van interseksualiteit als bijwerking van medicijnen lijkt me veel belangrijker dan het achteraf oplossen van problemen, alhoewel het natuurlijk best kan dat sommigen daar geholpen mee zijn.

Tom008 (infoteur), 30-11-2011 01:14 #10
Dat een genderkliniek commerciële doelstrellingen van de farmaceutische industrie behartigt lijkt me wel duidelijk met alle hormoonpillen die worden voorgeschreven.

Dat er slechts 40 mensen zouden zijn met spijt, dat is geen wetenschappelijk aangetoond gegeven. Het zou best kunnen dat na wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit getal hoger is. Dit is alleen wat de genderkliniek jou vertelt.

Hoeveel mensen nu precies transgender zijn valt moeilijk te zeggen. Ik heb alleen vermeld wat transman zei en dat is geen tegenspraak met mijn eigen research. Wel is duidelijk dat door gebruik van verkeerde medicijnen het aantal is gestegen, op zich een zeer dubieus feit. Dat soort zaken zijn iets belangrijker.

Misschien probeer je jouw onbegrip te verdoezelen door kritiek te leveren. Je gaat helemaal voorbij aan mijn argumenten dat de samenleving oversext is, geobsedeerd door de man/vrouw visie en iedereen enkel als Man of Vrouw wilt beschouwen, terwijl er op natuurlijke wijze mengvormen ontstaan. Dat is de essentie van het artikel en daar heb ik nog niemand over gehoord.

Borghild, 29-11-2011 18:57 #9
Reactie op Tom008:

- "Het ziekenhuis, de VUMC zal geen winst maken maar wel de toeleveranciers zoals verstrekkers van hormoonpillen. Ziekenhuizen zijn slechts een instrument van farmaceutische bedrijven om winst te maken." -

In het bovenstaand artikel suggereerde je dat cijfers over spijtoptanten niet betrouwbaar zijn omdat het genderteam commerciele doelstellingen heeft. Dit heb je niet onderbouwd en is ook nog eens incorrect. Wat je daarna stelt over de ziekenhuizen zul je ook moeten bewijzen.

- "De kliniek meldt niets over de secundaire spijt" -

1 telefoontje of bezoekje is genoeg om dat te weten te komen:
6 mensen willen hun transitie weer terugdraaien. Dit zijn 5 man>vrouw transseksuelen en 1 vrouw>man transseksueel.
34 mensen hebben spijt van hun transitie omdat hun omgeving er slecht op reageert, maar willen niet terug. met hun lichaam op zich zijn ze tevreden.

- "In India is er in ieder geval een talkshow host die transgender is. Daaruit blijkt al dat het daar meer wordt geaccepteerd dan hier."-

Die vrouw is een juist talkshow begonnen omdat transseksualiteit in india slecht geaccepteerd wordt. Dit is in datzelfde artikel terug te vinden.
Wat betreft acceptatie in Nederland zijn wij hier redelijk ver. Er zijn transseksuele artsen, docenten, advocaten, piloten et cetera. Carrieres die je als trans in India helaas niet zult bereiken.

- "Wat hermafrodie betreft doet Borghild een nogal vreemde uitspraak, aangezien er overal ter wereld wel operaties worden gedaan om kenmerken van twee geslachten te reduceren tot kenmerk van één geslacht. - "

Ik doelde hier op je zeer eenvoudige wijze waarop je interseksualiteit neerzet. In de meeste gevallen zijn beide kenmerken niet volledig ontwikkeld. Zo bestaat CAIS. Dit is de situatie waarbij een genetisch mannelijke feutus ongevoelig is voor testosteron en wordt geboren met een vrouwelijk uiterlijk. Deze mensen hebben een vagina maar geen baarmoeder en in plaats van eierstokken teelballen die nooit zijn ingedaald.

- "Dat het aantal geopereerden stijgende is, is best mogelijk. In het artikel worden 3500 mensen genoemd terwijl het natuurlijk best kan dat dit aantal naar 4000 is gestegen."-

In je artikel vermeldde je dat er minder 100 transgenders zijn per miljoen mensen. Even verder vermeld je dat Nederland 3500 transseksuelen kent: Dit zijn dus 205 per miljoen: een tegenstelling met wat je eerder stelde.

Voor iemand die beweert onderzoek gedaan te hebben maak je erg veel aannames en plaats je veel onjuistheden.
Mijn vraag aan jou: hoe kun je ergens een mening over hebben waar je niets vanaf weet?

Tom008 (infoteur), 28-11-2011 18:21 #8
Borghild: je oordelen over slechtheid van dit artikel worden niet door je argumenten ondersteund.

Het ziekenhuis, de VUMC zal geen winst makenmaar wel de toeleveranciers zoals verstrekkers van hormoonpillen. Ziekenhuizen zijn slechts een instrument van farmaceutische bedrijven om winst te maken.

In India is er in ieder geval een talkshow host die transgender is. Daaruit blijkt al dat het daar meer wordt geaccepteerd dan hier. http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/7265463.stm

Wat hermafrodie betreft doet Borghild een nogal vreemde uitspraak, aangezien er overal ter wereld wel operaties worden gedaan om kenmerken van twee geslachten te reduceren tot kenmerk van één geslacht. Dat een der beide geslachtskenmerken niet volledig ontwikkeld is doet daar niets aan af.

Dat het aantal geopereerden stijgende is, is best mogelijk. In het artikel worden 3500 mensen genoemd terwijl het natuurlijk best kan dat dit aantal naar 4000 is gestegen. De cijfers die ik gebruikte komen van Transman, een pro-transgender site.

Graag wil ik iedere lezer erop wijzen dat dit artikel geschreven is vanuit de gedachte dat een operatie geen zorgen, frustraties of probleem kan wegnemen. De maatschappelijke druk die op iemand met gender dysforie wordt gelegd is mijns inziens onevenredig hoog. Iemand met gender dysforie wordt volgens mij ten onrechte als een medisch probleem gezien. De nadruk op seksualiteit en het hebben van een ´normaal´ sexleven zijn maatschappelijke waarden die een heroverweging verdienen. Het jezelf andere gevoelens geven door een hormoonkuur te accepteren is jezelf en je omgeving voor de gek houden. Dat is allemaal mijn mening, en niet haatdragend of iets dergelijks bedoeld. Ik ben in landen geweest waar mannen in jurken rond lopen die gewoon goede banen hadden. Daar ligt volgens mij de betere toekomst in deze; acceptatie van elkaars anders-zijn.

Borghild, 28-11-2011 08:44 #7
Zelden heb ik een slechter artikel gelezen over gender dysforie als het bovenstaande. Ik zal een aantal punten toelichten. De auteur stelt dat de statistieken van spijtoptanten verdraaid zijn door de genderklinieken omdat deze winst maken op de behandeling. Dit is niet correct aangezien het genderteam van het VUmc een van de weinige onderdelen is dat geen winst maakt. Het gehele traject kost het ziekenhuis geld. Om deze reden zijn er maar zeer beperkte middelen waardoor de wachtlijst voor de behandeling is opgelopen tot boven 1 jaar (vrij naar de coordinator van het genderteam).

De schrijver stelt dat genderdiversiteit in landen als India duizenden jaren wordt geaccepteerd zonder dat daar lichamelijke aanpassingen voor nodig waren. Tegengesteld aan die bewering heeft india met haar Hijra kaste juist een zeer oude tradietie van medische behandeling waarbij deze mensen met slechts opium als verdoving zeer pijnlijke risicovolle operaties ondergingen ("Hijra - The Third Gender in India" - Ishikawa)

Ook wat betreft interseksualiteit (hermafrodie) ontbreekt de kennis. Interseksuele mensen zijn mensen die kenmerken van beide geslachten vertonen. Het is niet zo dat ze volledig ontwikkelde geslachtsorganen hebben waarvan er 1 verwijderd kan worden.

Zelfs de meest eenvoudige statistische gegevens kan de auteur niet produceren.
Ons land telt 17 miljoen inwoners. Meer dan 4000 mensen hebben in ons land een geslacht aanpassende operatie ondergaan, wat dus neerkomt op een aantal van meer dan 235 mensen per miljoen.

Lyan, 03-11-2011 14:23 #6
Volstrekte nonsens. Een naar fantasie-artikel met een bijsmaak.

Nare toon en geen of incorrecte onderbouwing.
Mijn advies: niet te lang of serieus op reageren want men zoekt klaarblijkelijk respons.
Men hoort het liefst uw diepste persoonlijke bezwaren. Voor en tegen! Reactie infoteur, 04-11-2011
Emotionele reactie zonder onderbouwing. U staat niet open voor een eerlijke mening. U gebruikt de woorden, ´Men hoort´ en ´men zoekt´, wat arrogant en neerbuigend!

Truus, 01-11-2011 20:58 #5
Gevalletje: 'Weet niet waar de klepel hoort te hangen maar wel de klok willen luiden!?' ;)
Vraag het anders aan een ervaringsdeskundige!

In India, Indonesie en weet ik waar nog meer laten ze je ook met allerlei andere aandoeningen en medische variaties rondlopen. Dat wil toch nog niet zeggen dat dat dan meteen ook goed is!?

Ik ben zelf het hele transitietraject door gegaan omdat ik niet mezelf kon zijn. Ik kon mezelf niet uitdrukken zoals dat voor mij natuurlijk voelde, ik kon niet sporen in relaties omdat de ander andere verwachtingen van mij had dan ik van mijzelf, ik werd niet behandeld zoals dat congruent voelde met mijzelf en als ik in de spiegel keek zag ik totaal iets anders dan zoals ik me voelde. Ik had een flinke dicrepantie tussen mijn fysiek en mijn geestelijke geslacht en ik heb daar dankzij de medische wetenschap iets aan kunnen doen.

Ik kan je vertellen dat ik al enige tijd zo door het leven ga en dat er niet gesproken kan worden van verminking. Ik werk net als de meeste andere mensen, draai mee in het sociale leven net als de meeste andere mensen en heb net als de meeste andere mensen ook relaties in seksuele en platonische zin. Ik ga inmiddels door het leven als een leuke gezellige en mooie meid, word zo ook als anderen gezien en behandeld, en daar ben ik ontzettend blij mee. Zeker als je dat afzet tegen de depressieve en gesloten levensbeleving die ik had voor mijn transitie.

Die transitie is het beste dat ik in mijn leven heb gedaan en heb daar echt geen moment spijt van. Het heeft mijn leven namelijk leefbaar gemaakt. En ja ik ben niet perfect, maar dat is toch geen enkel mens? Iemand met een veel evidentere genetisch variatie zoals een hazenlip, flaporen of ongelijke benen helpen we toch ook? Waarom is het dan zo bezwaarlijk om iemand te helpen met een ongelijk fysiek en geestelijk geslacht?

Dat laatste heeft even wat uitleg nodig omdat er het woordje geestelijk in staat. :) Dat geestelijke geslacht is, zoals je kunt lezen in de literatuur van Dick Swaab, geworteld in de hersenen. Daar is een hersengebiedje dat incongruent is met het fysieke geslacht. Dus feitelijk wil ik met 'Dat laatste' zeggen: "Waarom is het dan zo bezwaarlijk om iemand te helpen met een ongelijkheid tussen het geslacht tussen de benen en het geslacht in de hersenen?

Ik denk dat jij, Tom008, meer moet lezen, vragen, nadenken, reflecteren en nuanceren en iets minder moet veronderstellen, projecteren en op goed geluk moet schrijven. Je zou andere met je artikelen zomaar eens het verkeerde idee kunnen geven. Reactie infoteur, 03-11-2011
Truus,
Dus jij weet wat goed en slecht is? Ik loop in ieder geval niet mee met de algemene mening dat de medische wetenschap het altijd bij het goede eind heeft. Je redenering over India en Indonesié is erg zwak. Je keurt hun visie indirect af. Dat vind ik niet echt open minded van je. En dat voor iemand die mij allerlei zaken verwijt! De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet…

Jorgen, 05-10-2011 17:26 #4
Je reactie op Morbels vind ik ook weer blijken van weinig kennis van zaken. Allereerst is genderdysforie geen uiterlijk probleem, het probleem licht erin dat bij transgenders hun genderidentiteit tegenovergesteld is aan hun biologische geslacht. Dit wil zeggen dat tijdens de ontwikkeling de hersenen ofwel mannelijk/vrouwelijk zijn ontwikkeld terwijl het lichaam zich respectievelijk vrouwelijk/mannelijk heeft ontwikkeld. Hierin ligt dus de oorzaak en deze is dus niet van psychische aard. Dit zorgt voor heel veel lijden en wees maar gerust dat er heel veel zelfonderzoek aan vooraf gaat vooraleer iemand de beslissing neemt om een geslachtsoperatie te doen. De ENIGE oplossing om dit lijden op te doen houden is voor velen een geslachtsoperatie. Dit geeft deze mensen de mogelijkheid om te zijn wie ze voelen dat ze zijn en gelukkig te zijn want indien ze dit niet doen leven ze voortdurend in een leugen. Niemand heeft het recht om mensen hun geluk te ontzeggen. Reactie infoteur, 06-10-2011
De hersenontwikkeling is ook afhankelijk van het medicijngebruik van de moeder. In het boek¨we zijn ons brein.¨ blz 451 van Dick Swaab, schrijft hij dat sommige gevallen van transseksualiteit gelinkt kunnen worden aan medicijngebruik tijdens de zwangerschap. Een verstoorde ontwikkeling door chemicaliën leidt tot dit probleem van de genderidentiteit. Het zijn volgens Swaab medicijnen die ontwikkelingsstoornissen kunnen veroorzaken. Persoonlijk lijkt het mij veel belangrijker om direct meer onderzoek te doen naar de oorzaken van genderidentiteit en uit voorzorg alle medicijnen met deze bijeffecten uit de handel te nemen. Dat operaties iets achteraf kunnen betekenen is daaraan van ondergeschikt belang; dat is het probleem normaliseren zonder aandacht voor de oorzaak van genderidentiteit.

Daarnaast kunnen we in het westen nog iets leren van India en Indonesië waar deze vormen van genderidentiteit al duizenden jaren voorkomen, zonder chemische oorzaken. In genoemde landen is dit verschijnsel sociaal geaccepteerd wat mij een meer wenselijke vorm van met elkaar omgaan lijkt dan het operationeel aanpassen van lichaamsonderdelen.

San, 05-10-2011 11:31 #3
Je schrijft dat je tegen transseksualiteit bent, maar wat je daar precies mee wilt zeggen ontgaat mij. Ik ben ook tegen kanker en HIV, maar niet tegen de mensen die het hebben. Ik heb zelf geen van beide (en hoop ze ook niet te krijgen), maar ik betaal wel mee aan de chemokuur en medicatie van mensen die wel kanker of HIV hebben. En dat is maar goed ook! Stel ik zou zelf ooit kanker krijgen, dan hoop ik wel daar financiële bijstand voor te krijgen. Jij toch ook? In het verlengde van die redenering zou ik ook kunnen zeggen dat ik tegen transseksualiteit ben, vanwege de pijn die het veroorzaakt. Het is dan juist van belang die pijn weg te nemen, of zo veel mogelijk te verlichten.

Ook zeg je dat de operaties van slechte kwaliteit zijn, dat genitaliën worden verminkt en gevoel missen. Vaak is dat overigens niet waar, maar het hangt wel af van de arts en de techniek die hij of zij gebruikt. Maar wat je hierbij vergeet, is dat het daar ook helemaal niet om gaat. Voor wie een afkeer heeft van de geslachtsorganen waarmee hij/zij geboren is, is het gevoel van het juiste lichaam hebben veel belangrijker dan seksueel gevoel.

Ook je uitspraak over chanteren met zelfmoord vind ik erg ongepast. Op zo'n manier kun je alle psychologen wel naar huis sturen, want zodra iemand zelfmoordneigingen heeft en die uitspreekt moet-ie dan niet zo zeuren, volgens jou. Ik denk dat je, als psycholoog, maar ook bij jezelf, moet zien uit te zoeken wat dergelijke zelfmoordgedachten oproept, en ze moet zien op te lossen, of dat nou is met gesprekken, met psychofarmaca, of - in het geval van transgenders - met een transitie naar het andere gender/geslacht (die natuurlijk veel meer inhoudt dan alleen een operatie).

Dat er een kleine groep mensen is die na een transitie spijt krijgt is erg te betreuren, maar neemt niet weg dat de overgrote meerderheid er baat bij heeft. Een transitie, en daarmee voor velen ook een geslachtsoperatie, kan de pijn van genderdysforie enorm verlichten.

Ik vind je artikel dan ook erg haatdragend tegenover mensen met een serieus probleem. Reactie infoteur, 06-10-2011
Ik ben niet tegen transseksualiteit an sich maar tegen de operaties, hoewel iedereen dat natuurlijk voor zichzelf moet weten. Ik vestig de aandacht op het feit dat in vele landen mensen geaccepteerd worden zoals ze geboren zijn. Dat lijkt me een meer nastrevenswaardige zaak dan mensen operationeel en chemisch te behandelen. Een behandeling met medicijnen is niet zonder gevaren; er zijn allerlei schadelijke bijeffecten.

Cas, 04-10-2011 19:57 #2
Ik werk zelf met transgenders en heb WEL een opleiding genoten die iets nuttigs te zeggen heeft over dit thema met de nodige expertise. De persoon die dit artikel geschreven heeft is overduidelijk niet opgeleid om hier ook maar iets nuttigs over te zeggen. Wat betreft de betaling kan ik maar 1 ding zeggen. De transgenders die zich MOETEN laten steriel maken door een achterlijke wet moeten toch ook heel hun leven meebetalen voor jouw kinderen terwijl ze er zelf geen kunnen hebben. Heel dit artikel kan ik dus afdoen in een zin als het zinloze gezwets van een oliedomme racist. Iedereen heeft recht op zijn mening maar wat de schrijver van dit artikel doet is ronduit denigrerend en volgens mij net op het randje van verboden want dit is een ronduit racistische uitspraak! Reactie infoteur, 06-10-2011
Iedereen reageert emotioneel op dit onderwerp wat op zich heel begrijpelijk is.

Morbels, 25-08-2011 22:34 #1
Wat een onzin, dit artikel. Er wordt met termen gegooid die helemaal niet kloppen. Gender dysforie is echt niet hetzelfde als vaginoplastie. En 'hermafrodiet'? Komaan, informeer jezelf, die term wordt niet meer gebruikt.
Het ergste is natuurlijk dat dit artikel een pleidooi houdt tegen geslachtsverandering en hiervoor niet verder komt dan 'we mogen ons lichaam niet veranderen' of 'wie transseksueel is, heeft gewoon pech' of 'eigenlijk willen die mensen dat zelf niet eens'.

Kijk: transseksualiteit bestaat, het veroorzaakt complex en ernstig psychisch lijden. De maatschappij en de wetenschap met haar doet wat ze kan om mensen in dat geval te helpen, eventueel d.m.v. een geslachtsverandering. Gelukkig moet je die niet ondergaan als je dat niet wil. Dus het standpunt tégen geslachtsverandering is nergens voor nodig. Reactie infoteur, 26-08-2011
Hermafrodiet wordt nog wel gebruikt. Het is erg flauw om iets als onzin te betitelen als je geen argumenten wenst te gebruiken. Transseksualiteit is een zeer controversieel onderwerp; wees niet verbaasd dat er iemand tegen is. Alle bijkomende plastische chirurgie zoals het bijschaven van de kin en dergelijke doet de patiënt op enorme kosten jagen. Daar komt nog bij dat iedereen als belastingbetaler mee betaalt aan een geslachtsverandering omdat sommige kosten door het ziekenfonds worden vergoed. Het is vooral goed voor omzet van de medische industrie die denkt alles te kunnen zetten naar zijn hand.

Het psychische lijden van transseksuelen, daarvan ben ik niet onder de indruk. In de wereld lijden vele mensen, eigenlijk lijdt iedereen. Maar om nou de illusie te huldigen dat het lijden om een uiterlijk probleem verholpen kan worden door middel van plastische ingrepen… Kan er niet beter (zelf)onderzoek worden gedaan naar de oorzaak van het ontevreden zijn? Een standpunt tegen geslachtsverandering is hard nodig omdat het weggegooid geld is en nodeloze aandacht en energie vergt die beter op heilzame manieren kan worden gebruikt.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 19
Schrijf mee!