InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Shopaholic of shoppen haten: waarom mannen shoppen haten

Shopaholic of shoppen haten: waarom mannen shoppen haten

Shopaholic of shoppen haten: waarom mannen shoppen haten Vooral vrouwen zijn gek op shoppen. Maar wanneer ben je nu een shopaholic? En waarom vinden veel mannen dat shoppen verschrikkelijk? En hoe kun je het leuker maken voor een man die niet van shoppen houdt?

Kleding kopen is voor vrouwen een creatief en ontspannend proces

Voor veel vrouwen is het kopen en hebben van kleding een creatief proces waardoor ze kunnen ontspannen. Het is tevens een bron van inspiratie voor ze om steeds weer nieuwe combinaties te bedenken en te ontdekken. Ook het uitgeven van geld en daarvoor iets moois en nieuws terugkrijgen is voor veel vrouwen een fijn gegeven (thuis als de portemonnee leeg is, is dat soms een ander verhaal). Winkelen is daardoor voor veel vrouwen een manier van ontstressen.

Vrouwen vertellen leugens over hun koopgedrag

Uit onderzoek is echter wel gebleken dat veel vrouwen wel eens liegen over een aankoop. Ze vertellen dan niet dat ze iets nieuws hebben gekocht of ze halen de prijs flink naar beneden. Ook wordt het label met de prijs van het kledingstuk geknipt voordat manlief het ziet of worden de nieuwe aanwinsten ver weg in de kast gestopt voordat ze het daglicht weer mogen zien. Soms doen vrouwen dat omdat ze echt koopverslaafd zijn en veel te dure dingen kopen die ze niet kunnen betalen. Of waarvan ze weten dat hun partner of echtgenoot achterover zal slaan omdat ook hij weet dat ze het niet kunnen betalen. Ook hebben mannen vaak kritiek op dergelijke aankopen omdat zij vinden dat ze niet nodig zijn. Sommige mannen ergeren zich ook aan de stapels kleding die steeds maar hoger en groter worden door al die aankopen.

Waarom levert shoppen voor mannen zoveel stress op?

Veel vrouwen vinden shoppen heerlijk, een deel van de mannen vindt het afschuwelijk. Maar waarom vinden mannen het zo vreselijk om te shoppen? Uit onderzoek is gebleken dat bij een deel van de mannen de stress tijdens een middag shoppen zo hoog is dat ze hetzelfde adrenalineniveau bereiken als dat ze uit een vliegtuig zouden moeten springen. Wat de heren vooral tegenstaat is dat vrouwen winkel in, winkel uit gaan zonder dat ze een doel voor ogen hebben. Op het einde van de middag thuiskomen en dan helemaal geen enkele aankoop hebben gedaan, terwijl er in die tijd ook iets anders leuks had kunnen gebeuren is in de ogen van veel mannen vreselijk.

Hoe kun je shoppen leuker maken voor mannen?

Natuurlijk kun je er voor kiezen om dan niet meer te shoppen met je partner of echtgenoot als hij (of zij) daar helemaal niets aan vindt. Gaat het om de man die toch zo nu en dan wel even meemoet van de ander, bedenk dat iets zodat het voor hem ook leuk is. Stel bijvoorbeeld van te voren op hoe lang er gewinkeld gaat worden en waar. Bepaal ook wat er gekocht moet worden. Neem een man die niet van winkelen houdt niet meer als er niets op het programma staat. Geef de ander wat vrijheid. Laat hem eens wat leuks uitkiezen voor jou, zodat hij een heel duidelijk doel heeft en kan bepalen waarin jij als vrouw straks loopt.

Shopaholic of niet? Doe de test

Als mensen hun koopgedrag niet meer in de hand hebben of vooral veel geld uitgeven aan onnodige zaken (als ze zich bijvoorbeeld onprettig voelen) ligt een koopverslaving op de loer. Er zijn tests om te kijken of iemand een shopaholic is. Die is te vinden op Test shopaholic.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Shoppen is leuk voor uzelf, maar funest voor krappe beurzenShoppen is leuk voor uzelf, maar funest voor krappe beurzenShoppen betekent: gezellig winkelen om te kijken en/of te kopen. Daarbij gaat het dan niet om het kopen van de noodzakel…
Verslaafd aan shoppenVerslaafd aan shoppenWe houden van geld verdienen, maar misschien nog wel meer van geld uitgeven. Met de overvloed aan winkels die tot onze b…
Bronnen en referenties
  • Fries Dagblad
  • Trendstyle

Reageer op het artikel "Shopaholic of shoppen haten: waarom mannen shoppen haten"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 29-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Mannen en vrouwen
Schrijf mee!