InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Meeste ellende op deze wereld de schuld van mannen?
mijn kijk op

Meeste ellende op deze wereld de schuld van mannen?

Meeste ellende op deze wereld de schuld van mannen? Verkrachting, wegpiraterij, vandalisme, voetbalhooligans, afpersers, knokpartijen, brandstichting, oorlog, marteling. Als je de krant leest of tv bekijkt, is het duidelijk dat het voornamelijk gewelddadige mannen zijn die voor dood en verderf zorgen. Toch blijft het de vraag of we in een betere wereld zouden leven indien op onze planeet uitsluitend vrouwen waren. Sowieso hebben vrouwen er ook vaak baat bij als hun mannen macht en geld verkrijgen via mensonwaardige praktijken.

Geweld is mannenaangelegenheid

Als het gaat om agressie of andere vormen van geweld, zijn het de mannen die met de twijfelachtige eer strijken dat zij vrijwel altijd de daders zijn of ophitsers zijn. Mannen hebben een groot marktaandeel als het gaat om oorlog, onderdrukking, moord, diefstal, doodslag, plundering, marteling, seksueel geweld en andere mensenrechtenschendingen. Ook in Nederland zitten er vele malen meer mannen dan vrouwen in de gevangenis.

De rol van vrouwen bij de agressie van mannen

Mannen vechten ook om vrouwen, zowel in het dierenrijk als bij de mens. Een theorie is, dat dit biologisch is bepaald. Omdat op die manier het sterkste mannetje voor de voorplanting kan zorgen, zodat het nageslacht ook de beste overlevingskansen heeft in onze wereld, waar het recht van de sterkste geldt. In dat opzicht spelen vrouwen wel degelijk een rol in de agressie van mannen. Als het gaat om het winnen van een sportwedstrijd, een beteugelde manier van agressie, zijn het ook de vrouwen die de mannen aanmoedigen en vaak de mannen stimuleren tot ongekende prestaties. Tevens is "de man" ook de natuurlijke beschermer van de vrouw tegen gevaar en onheil van buitenaf. Zodat je al met al mag concluderen dat vrouwen, bewust of onbewust, wel degelijk mannen aansporen tot het plegen van, al dan niet geoorloofde, agressie.

Terroristische organisatie IS

Bij zelfmoordaanslagen zet de terreurgroep IS niet alleen jonge mannen in, maar misbruikt ze ook vrouwen en zelfs kinderen. Aangezien dit blijkbaar via indoctrinatie, hersenspoeling en dwang geschiedt, lijken deze jonge aanslagplegers eerder slachtoffer dan dader.

Cultuurgebonden vrouwenonderdrukking

Ook hier staan de mannen op nummer één. In het voormalige China werden de voeten van jonge meisjes afgebonden. In veel plekken op deze wereld mogen vrouwen zich in het openbaar uitsluitend “vertonen” in zwarte boerka's. Vrouwenbesnijdenis is een van de ergste schendingen jegens de vrouw. Alhoewel bovenstaande mensonterende toestanden vaak worden uitgevoerd, getolereerd of zelfs aangemoedigd door de vrouwen zelf, mag zonder twijfel worden geconstateerd dat het allemaal bedacht is door mannen, om op die manier hun vrouwen klein te houden en voor zichzelf te reserveren.

Aarde zonder mannen beter af?

Een wereld zonder gewapende conflicten, vrouwenhandel, oorlog, Holocaust, martelingen, verkrachtingen, onderdrukking, slavernij en agressieve bumperklevers is inderdaad te verkiezen boven de onze, waar sinds mensenheugenis elke dag opnieuw op grote schaal, vooral door mannen, leed wordt veroorzaakt. De grote niet te beantwoorden vraag is echter, of dergelijke misdaden inderdaad niet zouden voorkomen indien de wereld uitsluitend door vrouwen zou worden bevolkt. Of zouden de vrouwen de rol van mannen, als het gaat om nodeloze wreedheden, dan automatisch overnemen? Als vrouwen het agressieve testosterongedrag van mannen in die theoretische vrouwenmaatschappij zouden overnemen, gaan ze er wel fors op achteruit, aangezien mannen af en toe ook een unieke positieve bijdrage aan deze wereld leveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonder verliezers geen winnaar, en zonder de dood geen levenmijn kijk opZonder verliezers geen winnaar, en zonder de dood geen leven"Wat een geluk dat mij (ons) dat niet overkomt", een uiting van opluchting, en tevredenheid over de eigen situatie, die…
Bij ellende van een ander ons hoofd afwendenmijn kijk opBij ellende van een ander ons hoofd afwendenDe wereld staat bol van verschrikkingen, waar een mens geen raad mee weet. Hoe kun je als gewone sterveling reageren op…
Wat is de invloed van agressie?Agressie. Wat beïnvloed agressie en wat voor invloed heeft het op onze acties? Welke factoren zorgen ervoor dat de mens…
Geweld zonder redenen, maar mét oorzakenIn dit artikel worden eventuele oorzaken van zinloos geweld besproken aan de hand van de vier categorieën van biologisch…
Gevolgen van geweld op de TVVeel ouders maaken zich nogal druk over wat hun kinderen kijken op de TV. En niet geheel onterecht. Hieronder staat een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FsHH, Pixabay

Reageer op het artikel "Meeste ellende op deze wereld de schuld van mannen?"

Reacties

Anne, 24-07-2013 03:53 #4
Ach ga toch weg. Het zijn vooral de mannelijke soort die zorgen voor een hoop problemen en het excuus van de psychiater was dat het kwam door hen testosteron. De wereld zou echt wel beter af zijn zonder mannen. Ik haat ze niet, zou ze zelfs in sommige opzichten missen maar omg wat een losgeslagen onbedachtzame soort is dat!

J. Jansen, 03-04-2011 14:45 #3
De vraagstelling - ansich - is subjectief. Waarom zijn het altijd DE MANNEN die zich moeten verdedigen tegen allerlei cliché's? Zijn - immers - het niet DE VROUWEN die cultuurdrager(s) zijn? Is het dan NIET zo dat achter elke man 'n vrouw/moeder staat, resp. heeft gestaan? Nee nee; het is niet zo dat ik DE VROUW, resp. vrouwen wil beschuldigen maar het zou heel erg plezierig zijn indien vrouwen zich - in dit opzicht - 'ns méér bewust zouden zijn van hun verantwoordelijkheid/-heden. Zolang als - zoals vorig jaar wéér 'ns bleek - a) vrouwen 'n man mèt uitstraling (weet ú wat dat precies betekent?) willen en b) slechts minder dan 10% (v.d. vrouwen) 'n man met hersens willen zal het resultaat zijn dat 1) vrouwen 't recht hebben zich te mogen beklagen [over de man(nen) waaraan zij zelf de voorkeur gaf] en 2) mannen gaan vechten (want da's zo stoer/mannelijk).Dit is slechts 'n korte samenvatting van hetgeen (onder de regie van meissie/vrouwen) gebeurt. En dan - als ze 'zomaar' geslagen worden/zijn - hebben ze nog 'n excuus: "Ik deed helemaal niks. (Zelfs niet toen ik ALLANG iets hadden moeten doen. Bijv. m'n verstand gebruiken)."

J. Jansen, 01-03-2010 23:15 #2
Of de wereld zonder mannen 'n betere wereld zou zijn, is de vraag. "Aardig" om te weten is dat alle oorlogszuchtige (of anderzins strijdlustige) mannen 'n meer dan nomale binding met hun moeders hadden. Nee, niet altijd 'n (hen) bevredigende maar desalniettemin… M.a.w.: achter elke strijdlustige man staat…? Misschien z'n mammie?

J. Jansen, 18-02-2010 14:46 #1
In het deel "Cultuurgebonden vrouwenonderdrukking" is - mijns inziens - 'n aanzienlijke 'fout' geslopen: vrouwenbesnijdenis vindt plaats door vrouwen. De verklaring dat ze doen omdat mannen het zouden willen is flauw want a) mannen willen zoveel dat vrouwen NOOIT doen en 2) geen haar op mijn hoofd zou (ware ik 'n vrouw en m'n man zou het willen) erover denken om voor zo'n dwaze vent(!) m'n (bloedeigen) dochter omdat hij dat STOMWEG wil, te gaan beschadigen/mishandelen. Er moet 'n andere 'reden' bij (of achter) steken. In het geciviliseerde(?) Westen hebben moeders (de goede niet te nà gesproken) iets soortgelijks. Minder opvallend en minder ingrijpend (misschien) maar de sanitaire opvoeding die meisjes leert dat ze de handjes dáár (je weet wel) niet mag doen komt - in grote trekken - op hetzelfde neer, volgens mij. Grappig - in dit verband - is dat onderzoek naar dit gedrag leerde dat moeders bij jongetjes de handjes weliswaar óók wegtrokken maar het handje erna weer loslieten zodat het jongetje opnieuw 'n poging kon wagen, en deed. Bij meisjes(babies) daarentegen werden de handjes vastgehouden. Geen nieuwe kansen; sorry.
Bovendien - aardig om in gedachte te houden - zowel in de Westerse alsook in de Somalische cultuur zijn het de vrouwen die als cultuurdrager worden aangemerkt. Alle Machogedrag ten spijt. Doe er - als VROUW - je voordeel mee. Ga liever niet de godganse dag klagen maar… aan de slag.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 13-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Man/vrouw verschillen
Reacties: 4
Mijn kijk op…
Schrijf mee!