Maxima, Diana, Charlène enz., redsters der Monarchie

Maxima, Diana, Charlène enz., redsters der Monarchie Menige charmante burgervrouw heeft aan een koningshuis een noodzakelijke frisse impuls gegeven. Diverse monarchieën en vorstendommen hebben vanwege zo'n leuke aantrekkelijke verschijning aan populariteit gewonnen. En ook Amerikaanse presidenten hebben het dankzij een leuke echtgenote vaak makkelijker. Het brengt tevens de tijdschriftenbranche voordeel, want een periodiek met op de omslag koningin Maxima verkoopt veel beter, dan de grimas van president Trump.

Sprookjesprinses

Wij hebben Maxima en in Engeland hadden ze Diana. Beide charmante dames hebben wellicht niet in hun eentje de Monarchie gered, maar beslist wel een nieuwe impuls en een belangrijke ondersteuning gegeven. Zowel vrouwen als mannen blijken nu eenmaal gek op knappe verschijningen. Nieuwste ster in het rijtje is prinses Charlène van Monaco.

Politiek en Media

Toch was het wel een beetje vreemd dat serieuze politieke bezwaren i.v.m. vader Zorreguieta zo snel wegsmolten uitsluitend omdat zijn knappe dochter na een paar maanden zowaar al enkele woorden Nederlands wist te spreken. Ook de media waren opmerkelijk snel om. Volgens Vrij Nederland, waren de kranten in de kwestie Maxima tijdelijk weer even gezagsgetrouw als in de jaren '50.

Volksgunst

Wat Maxima vanwege haar charme heeft weet te bereiken is weliswaar opmerkelijk, maar zeker niet uniek. Menige dynastie heeft zich in het verleden de volksgunst weten te verwerven, simpelweg door aantrekkelijke slimme jongedames in het Huis op te nemen:
  • Koning Leopold van België zag in de jaren dertig van de vorige eeuw kans wat goed te maken jegens het volk, door de lieftallige Astrid aan de haak te slaan.
  • Prins Reinier van Monaco wist ooit het wegkwijnende vorstendommetje Monaco enigszins op te vijzelen, door een relatie aan te gaan met de beeldschone Grace Kelly. Een niet onbelangrijke bijkomstigheid was dat de zeer populaire filmster bovendien ook nog over een aardig vermogen beschikte. Als het om Monaco gaat, heeft de geschiedenis zich in zekere zin herhaald, want de aantrekkelijke 41-jarige prinses Charlène is sinds 2011 de echtgenote van prins Albert, staatshoofd van Monaco.
  • Diana heeft in Engeland, via een golf van geestdrift, destijds in één klap het Huis van Windsor er bovenop geholpen en de populariteit van het koningshuis doen stijgen.
  • Voordat de Ayatollahs in het vroegere Perzië de macht overnamen, werd het keizerrijk geregeerd door de Sjah, een echte vriend van het Westen. De Sjah had één heel groot probleem, het lukte zijn eerste vrouw Soraya namelijk niet om kinderen te krijgen, waarop hij gedwongen werd van de mooie Soraya te scheiden en te trouwen met een eveneens zeer knappe Farah Diba die wel voor noodzakelijke troonopvolging wist te zorgen. De portretten en verhalen van zowel Soraya als Farah Diba wisten, vanwege deze sappige story, halverwege de vorige eeuw jarenlang in de westerse damesbladen door te dringen.
  • De Belgische monarchie mag Mathilde dankbaar zijn dat die in 1999 prinses werd.

Vrouwen en Mannen

Vrouwen zijn waarschijnlijker nog doller op sprookjes dan mannen. Via een knappe lieftallige sprookjesprinses kunnen ze hun dromen naar hartenlust de vrije teugels geven. Dat Idol effect t.o.v. het eigen geslacht komt in die mate niet voor bij mannen. Wat waarschijnlijk eveneens de reden is dat op zowel de voorpagina´s van mannen- als van vrouwenbladen uitsluitend vrouwen worden afgebeeld. Wel met belangrijke verschillen als het om verleidelijkheid gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maxima, Diana, Charlène enz., redsters der Monarchie"

Infoteur: Robbie
Laatste update: December 2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Vrouwenlichaam
Schrijf mee!