Betekenis van juwelen voor een vrouw - Joodse visie

Betekenis van juwelen voor een vrouw - Joodse visie Veel mannen vragen zich af waarom ze dure juwelen voor hun vrouw zouden moeten kopen. In het Jodendom geldt dat mannen die zich het financieel kunnen veroorloven, juwelen voor hun vrouwen moeten kopen. Juwelen hebben namelijk een speciale betekenis voor vrouwen. Dat begon al bij Eva (volgens een midrasj). God schonk Eva 24 soorten juwelen alvorens Hij haar aan Adam toonde. Juwelen zijn sindsdien het meest waardevolle bezit voor vrouwen.

Joodse Wetscode

In de Joodse Wetscode wordt bepaald dat mannen voor elk feest nieuwe kleren en juwelen voor hun vrouwen moeten kopen. Dit moet gedaan worden conform de financiële middelen van de man. Mannen zijn gelukkig als ze vlees eten en wijn drinken; vrouwen dragen graag diamanten.

Kennis van verschil tussen psyche man en vrouw

Kennis van het verschil tussen psyche man en vrouw is niet triviaal. Uw leven hangt er vanaf zegt de Talmoed. Een man moet zorgvuldig zijn in de eer van zijn vrouw. Hij moet met respect en waardigheid tegen haar praten. Hij mag nooit negatief over haar praten noch recht in haar gezicht noch tegenover anderen. En hij moet altijd gevoelig zijn voor haar noden (inclusief juwelen). De Joodse traditie vertelt dat God niet alleen manna schonk uit de hemel maar ook juwelen voor de vrouwen.

Eren van de vrouw en wordt rijk

In de Talmoed staat dat wanneer je je vrouw eert, je rijk wordt. God beloont je. In de Kabbala staat dat wanneer een man mooie kleren en juwelen voor zijn vrouw koopt, hij de Goddelijke Aanwezigheid mooi maakt die in deze wereld vertegenwoordigd wordt door zijn vrouw. De man staat tussen twee vrouwen, de Shechina (de Goddelijke Aanwezigheid) boven hem die hem verschaft, en de Shechina (zijn vrouw) beneden hem aan wie hij verschaft. De man is de geleider tussen de twee.

Wat betekent het rijk te zijn?

Volgens de Talmoed betekent rijk zijn voldoende geld hebben voor de noden. De gemeenschap geeft geld aan een individu dat voldoende is voor zijn basisbehoefte. De individu hoeft er niet rijk van te worden. Als iemand in luxe leeft verschaf je hem de luxe, je maakt hem niet rijk. Rijk worden betekent boven je basisbehoefte leven. Waarlijk rijk betekent dat je je geen zorgen meer hoeft te maken om je noden. En hoe bereik je rijkdom? Door het schenken van juwelen aan je vrouw. Juwelen gaan boven de noden. Het raakt je vrouw veel dieper dan haar basisbehoefte. Juwelen hebben geen andere functie dan het tonen van liefde voor je vrouw. Een waar huwelijk is ware rijkdom.

Relatie Joden met God: vrouw en man

De relatie tussen Joden en God is als tussen vrouw en man. God verschaft onze basisbehoefte, eerlijke middelen om te kunnen bestaan en vaardigheden om de baan te behouden, een huis te kopen en een gezin te onderhouden. God verschaft ook spirituele behoeften. Met de Tora zijn we verbonden met God.

Maar we willen ook meer dan basisbehoefte. We verlangen een relatie die verder gaat dan Hij ons verschaft. Dat zijn de juwelen van de relatie. Deze zijn te vinden in de diepste geheimen van de Tora en uiteindelijk de Tora van de Messias.

Daarom smeken Joden elke dag om de komst van de Messias, het kostbaarste juweel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Betekenis van juwelen voor een vrouw - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: Juli 2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Jodendom
Schrijf mee!