Ziel: de diepere betekenis van fysieke intimiteit (sex)

Ziel: de diepere betekenis van fysieke intimiteit (sex) Fysieke intimiteit (sex) heeft het potentieel van intense heiligheid en intense corruptie, afhankelijk wie de boventoon voert: uw ziel of uw ego. Eén van de grootste bronnen van heiligheid kan gevonden worden gedurende de fysieke intimiteit tussen man en vrouw binnen het huwelijk. Het Jodendom leert dat de intensiteit van de fysieke drive als een pijl is die wijst naar het spirituele. Als we de zielservaring vernietigen dan blijft slechts over wat door de ego gedreven wordt.

Spirituele aard van intimiteit

Intimiteit kan twee zielen op het diepste niveau verbinden. Het heeft de mogelijkheid de verbinding tussen man en vrouw te verdiepen waardoor hun relatie wordt opgebouwd wat anders onmogelijk is om te bereiken. Het heeft ook het potentieel voor het paar om iets te doen dat God alleen kan: scheppen!

De Talmoed legt uit dat er drie partners betrokken zijn in het scheppen van een kind: man, vrouw en God. Het verlangen naar elkaar moet puur zijn. Ze moeten op elkaar gefocust zijn waardoor het een ervaring wordt van puur geven.

Intimiteit is een geschenk en een zegen, maar het is ook een Goddelijke verplichting. Het is een verantwoordelijkheid om uw partner genoegdoening te schenken. Het is in het Jodendom verboden om intiem te zijn als man en vrouw gevangen zijn in hun ego (boos, gefrustreerd, of met de gedachten elders). Zonder ego wordt het een ervaring van lichaam en ziel

Als het paar intimiteit op deze manier benadert kunnen ze in de relatie groeien. Maar als sex een ervaring van het ego wordt, zal het de relatie vernietigen.

Het vervangen van een spirituele verbinding door een ervaring van het ego leidt tot een gevoel van schaamte. Intimiteit wordt dan afstandelijk en drijft het paar verder uit elkaar.

Schaamte in het Hof van Eden

In het Hof van Eden waren Adam en Eva eerst compleet naakt en kende geen schaamte. Ze kenden fysieke intimiteit, maar voor hen was het een kwestie van puur geven. Nadat ze van de Boom der Kennis hadden gegeten realiseerden ze zich dat ze naakt waren en schaamden ze zich.

Wat gebeurde er?

Vóór het eten van de vrucht maakte het ego nog geen deel uit van hun persoonlijkheid. Met het eten van de vrucht kwam het ego. Vanaf toen keken Adam en Eva naar elkaar en keken ze wat ze van elkaar konden nemen. Daarom schaamden ze zich. Wanneer de intimiteit gedomineerd wordt door egoïsme, neemt het ego de relatie over. De intimiteit sterft langzaam weg.

Geen sextherapie nodig

Uw heeft geen sextherapie nodig wanneer u en uw partner zich richten op geven in plaats van nemen. In dat geval zullen zowel u en uw partner volledige voldoening kennen. Uw huwelijk zal er alleen maar meer door groeien.
Gerelateerde artikelen

Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!