InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Ziel: het geheim voor een gelukkig huwelijk

Ziel: het geheim voor een gelukkig huwelijk

Eén van de Joodse geheimen voor een gezond huwelijk is om in context naar uw partner te kijken en uw boosheid opzij te zetten. In het Jodendom wordt geleerd om over de inhoud van iemands woorden heen te kijken naar de betekenis ervan. De Joodse wijzen zeggen: "Kijk niet naar wat hij zegt, maar naar wat hij wil." Kijk naar de bredere context en kijk waar de woorden vandaan komen.

Ruzie tussen man en vrouw, een voorbeeld

Stel een vrouw komt thuis van haar werk en de kinderen zijn moe en hongerig. Ze beginnen ruzie te maken. Ze weigeren de pizza te eten omdat die niet lekker smaakt. In alle commotie wordt ook nog eens een dure vaas omgegooid.

Dan komt de man thuis. De vrouw reageert zich op hem af. "Waarom ben je zo laat? Moet ik alleen voor het gezin zorgen? Waarom denk je alleen aan jezelf?"

Hij wordt boos: "Ik zat in een belangrijke vergadering. Vertelde je me niet dat we een nieuwe auto nodig hebben? Ik hoef er geen!"

De ruzie escaleert en er wordt met de deuren gesmeten. Zijn en haar ego zijn behoorlijk in de weer.

Haar ego versus zijn ego

We kunnen bovenstaande scène ook anders benaderen. In plaats van dat hij tegen haar uitvalt kan hij medeleven met haar tonen door haar een knuffel te geven.

In plaats van haar ego serieus te nemen kan hij kijken naar de context waarin zijn partner verzeild is geraakt.

In het Jodendom wordt geleerd om over de inhoud van iemand woorden heen te kijken naar de betekenis ervan. De Joodse wijzen zeggen: "Kijk niet naar wat hij zegt, maar naar wat hij wil." Kijk naar de bredere context en kijk waar de woorden vandaan komen.

Het kijken naar de context is van cruciaal belang bij het opvoeden van kinderen

Het kijken naar de context is van cruciaal belang bij het opvoeden van kinderen die vaak de vaardigheden ontbreken om hun gevoelens uit te drukken. Het is belangrijk voor een ouder onderscheid te maken tussen een misdraging van een kind of dat een kind moe is of om aandacht vraagt. Als een ouder dit onderscheid niet goed maakt dan kan een kind in herhaling vallen en wordt het probleem niet goed opgelost.

Wanneer we zelf gevangen zitten in ons ego, dan handelen we zelf als kinderen. We doen alsof we volwassen zijn, maar onderhuids huilen we of handelen uit pijn. Wanneer we wijs handelen dan kunnen we zien dat het kind vanuit zijn ego handelt en niet vanuit haar/zijn ware ik. Net zoals we onze eigen ego niet serieus moeten nemen, zo moeten we het ego van de andere ook niet serieus nemen. U moet uitkijken niet in het drijfzand van het ego te geraken.

De Joodse wijzen zeggen: "Woorden die uit het hart komen, gaan in het hart." Wanneer vanuit de ziel gesproken wordt, wordt de andere persoon onmiddellijk geraakt. De andere persoon kan dan uit het drijfzand worden gehaald en in veiligheid worden gebracht.

Een spiegel voorhouden

Wanneer een persoon gevangen zit in zijn ego en hij met begrip wordt benaderd, dan wordt hem een spiegel voorgehouden wat hem terugbrengt tot de realiteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziel: uw ziel en uw zielsvriend - het huwelijkDe uitdaging van het huwelijk ligt gelegen in de constante erkenning dat u eigenlijk een eenheid vormt met uw partner. U…
Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkKenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkWelke kenmerken kent een ongelukkige relatie of huwelijk tijdens het ruzie maken? Welke factoren kunnen er op wijzen dat…
Onze relatie geeft me niet wat ik nodig hebOnze relatie geeft me niet wat ik nodig hebBinnen elk huwelijk bestaan huwelijkse problemen, zoals bijvoorbeeld deze: Onze relatie geeft me niet wat ik nodig heb.…
Ziel: huwelijk en ware intimiteit (liefde)Intimiteit is altijd aanwezig en komt naar boven als het ego verdwijnt. Er bestaat een grote misvatting over intimiteit.…

Reageer op het artikel "Ziel: het geheim voor een gelukkig huwelijk"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Ziel
Schrijf mee!