InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Ziel: uw ziel en uw zielsvriend - het huwelijk

Ziel: uw ziel en uw zielsvriend - het huwelijk

De uitdaging van het huwelijk ligt gelegen in de constante erkenning dat u eigenlijk een eenheid vormt met uw partner. U bent niet op aarde gezet om het allemaal alleen te doen. Wat betekent dit voor uw ziel? God schiep de mens naar Zijn beeld. Hij schiep hen als man en vrouw. Aanvankelijk schiep God alleen Adam. Daarna nam Hij de zijde van Adam en vormde Eva. Adam was dus eerst Adam en Eva tegelijk, een soort hermafrodiet. Ieder van ons is slechts de helft van een complete ziel.

Waar is de andere helft van de ziel?

De mystieke Joodse bronnen zeggen dat ieder van ons een halve van een complete ziel is. Waar is de ander helft? Dat is uw zielsvriend. Wanneer u uw zielsvriend heeft gevonden vindt er een soort reünie plaats.

Dit betekent:
  1. Huwelijk is de verbinding van twee mensen in één eenheid. Het zijn twee lichamen die één ziel delen.
  2. De twee helften zijn onafscheidelijk van elkaar.

Waarom zou God de ziel in twee helften hebben gesplitst om later weer samen te komen? Omdat u in een gezond huwelijk kunt groeien en meer bereiken dat wanneer u nooit was gescheiden.

De uitdaging van een huwelijk

De uitdaging van een huwelijk is een constante erkenning dat u feitelijk een eenheid bent. Wat hierbij in de weg staat is uw ego. Het ego geeft u de illusie dat het doel van van uw huwelijk is om ieder in de individuele behoeften te voorzien (en als dat niet gebeurt dan betekent het volgens uw ego dat uw partner niet deugt. Uw ego stelt dat uw partner alleen geschikt is als het voldoet aan uw eigen wereld.

Om uw ziel echter te kunnen laten groeien moet u stoppen met uzelf af te vragen "Wat uw noden zijn?" In plaats daarvan moet u zich afvragen "Wat zijn onze noden?" U moet niet alleen aan uzelf denken, maar aan u beiden.

De Talmoed zegt het erg eenvoudig: Wanneer u uw partner pijn doet, is het alsof u met uw ene hand een mes pakt en het in de andere hand snijdt.

Een huwelijk is puur spiritueel. In het Hebreeuws is man 'iysh' en vrouw 'ishah'. Het enige verschil is de 'y' en de 'h'. Deze twee letters vormen één van de namen van God. God woont samen met hen.

Tips om uw ziel en die van uw partner goed samen te laten gaan

  1. Als uw getrouwd bent, dient u zichzelf af te vragen bij de eerst volgende ruzie of uw partner uw andere helft is of uw vijand.
  2. Als u uw partner pijn doet, doet u uzelf ook pijn.
  3. Beschouw de noden van uw partner belangrijker dan uw eigen noden. Vraag dit uzelf af wanneer u grote beslissingen neemt.
  4. Als u alleenstaand bent dient u uzelf af te vragen of u iemand zoekt die uw noden vervult en die u goed doet voelen of dat u iemand zoekt aan wie u kunt geven en samen mee kunt groeien. Bent u bereid uw eigen noden voor de lange termijn opzij te zetten voor de andere?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel (Tenach) - De positie van de mensBijbel (Tenach) - De positie van de mensDe mens wordt in de Tenach aangeduid door middel van verschillende woorden, die elk de verschillende aspecten van de men…
Jodendom - Chassidische leer: daar waar men staatJodendom - Chassidische leer: daar waar men staatDe wezenlijke taak van de mens ligt in de wereld om hem heen. Hier moet de mens het goddelijke leven doen oplichten. Het…
Ziel: verwoest uw leven niet door verkeerde beslissingenWanneer u gevangen zit in uw ego (bang, boos, nerveus of gefrustreerd) bent u niet in staat een verstandige beslissing t…
Ziel: de diepere betekenis van fysieke intimiteit (sex)Ziel: de diepere betekenis van fysieke intimiteit (sex)Fysieke intimiteit (sex) heeft het potentieel van intense heiligheid en intense corruptie, afhankelijk wie de boventoon…
Waarom de ziel van elk mens verschilt en we niet gelijk zijnWaarom wordt er gesproken over een Joodse en een niet-Joodse ziel? Waarom hebben mannen andere zielen dan vrouwen? Waaro…

Reageer op het artikel "Ziel: uw ziel en uw zielsvriend - het huwelijk"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Ziel
Schrijf mee!