InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Gratis trouwen in Nederland: kan dat?

Gratis trouwen in Nederland: kan dat?

Gratis trouwen in Nederland: kan dat? Is het mogelijk om gratis te trouwen? Vrijwel iedereen die zich verlooft, stelt deze vraag op een gegeven moment. Misschien is het de eerste vraag die je beantwoord wilt hebben. Of misschien ben je al maanden bezig je droombruiloft te plannen en vraag je je in een moment van frustratie af of het ook helemaal anders kan. Het korte antwoord: ja, je kunt (bijna) gratis trouwen. Er zijn tal van goede redenen om gratis of goedkoop te trouwen. Wat die reden ook is, je hebt het volste recht om deze keuze te maken. Het is jullie dag!

Gratis trouwceremonie op het gemeentehuis

Elke gemeente in Nederland met meer dan 10.000 inwoners is anno 2017 verplicht om tenminste twee momenten aan te bieden waarop er gratis kan worden getrouwd. Wil je bijvoorbeeld gratis trouwen in Amsterdam, Rotterdam of Utrecht? Dat kan allemaal. De gratis trouwceremonie vindt normaal gesproken plaats op een niet zo populair moment in de week, zoals een maandagochtend. Logisch, want de gemeente verdient rond de 1.000 per ceremonie op populaire momenten, zoals vrijdagmiddag. Gratis trouwen op een locatie naar keuze is niet mogelijk. De kosteloze ceremonie vindt altijd plaats op het gemeentehuis.

Wel gratis, geen sprookje

Je kunt je voorstellen dat je geen uitgebreide ceremonie krijgt als je gratis trouwt. Verwacht bijvoorbeeld geen persoonlijke woorden van de trouwambtenaar. Voorafgaand aan de ceremonie heb je geen contact met hem of haar. Omdat de ceremonie in totaal slechts zon 10 minuten duurt, is er bijvoorbeeld ook geen tijd om lang stil te staan bij jullie zelfgeschreven geloften. Een kosteloze ceremonie is vooral snel en doeltreffend.

Bruiloftsgasten

Hoeveel gasten er bij je ceremonie aanwezig kunnen zijn, verschilt per gemeente. Soms kun je alleen je twee getuigen meenemen en soms is er plek voor een aantal extra gasten. Dat wil overigens niet zeggen dat je met weinig mensen in de trouwzaal staat, want er bestaat een kansje dat jullie tegelijk met andere stellen worden getrouwd. Wil je je huwelijk graag vieren met je familie en vrienden? Vraag ze dan om jullie buiten het gemeentehuis op te wachten voor een feestelijk onthaal of plan een borrel na afloop. Mochten mensen teleurgesteld reageren omdat ze niet bij de ceremonie aanwezig zijn, troost je dan met de gedachte dat gratis en goedkoop trouwen heel populair is en jij dus niet de enige bent die deze keuze maakt.

100% gratis? Niet helemaal

Helemaal gratis trouwen kan eigenlijk niet. Zelfs als je trouwceremonie gratis is, moet je namelijk betalen voor het trouwboekje. Dat kost in 2017 rond de 20 voor een eenvoudig exemplaar. Daarnaast heb je een uittreksel uit het bevolkingsregister nodig. Dat kost zon 15. Helemaal kosteloos trouwen kan dus niet, maar wel bijna.

Tal van redenen om te willen besparen op je trouwceremonie

Jullie bruiloft moet vooral dat zijn: jullie bruiloft. Probeer je niet teveel aan te trekken van wat anderen vinden en doe je eigen ding. Het is jullie dag! Er bestaan zoveel goede redenen om ervoor te kiezen gratis te trouwen. Als je niet veel te besteden hebt en je wilt wel dolgraag trouwen, dan is een gratis bruiloft beter dan geen bruiloft. Bovendien is het wel zo prettig om zonder al te hoge schulden aan jullie huwelijk te beginnen. Een gemiddelde bruiloft in Nederland kost meer dan 10.000. Zon bedrag kun je ook gebruiken om een huis te kopen, je eigen bedrijf te beginnen of een spaarpot voor je kindje te beginnen. Stuk voor stuk goede argumenten om te besluiten niet zoveel aan je trouwdag uit te geven. Wil je wel een uitgebreide bruiloft maar heb je een beperkt budget? Dan kan het helpen om gratis te trouwen en het geld dat je hiermee bespaart in de receptie te steken. Zo heb je zowel de ceremonie als een prachtig feest, zonder er krom voor te hoeven liggen.

Gratis trouwen is populair

Tot slot: plan je gratis huwelijksvoltrekking op tijd! Gratis trouwen is populair. Rond de 30% van de bruidsparen kiest voor een gratis ceremonie. Daardoor kan er een wachtlijst zijn in jouw gemeente. Als je je datum een aantal maanden van tevoren prikt, weet je vrijwel zeker dat je goed zit en gratis kunt gaan trouwen.
© 2017 Teti, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gratis trouwen in Nederland: kan dat?"

Infoteur: Teti
Gepubliceerd: 09-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!