InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Relaties en huwelijk: trouwen met een buitenlandse partner

Relaties en huwelijk: trouwen met een buitenlandse partner

Relaties en huwelijk: trouwen met een buitenlandse partner Als Cupido eens heeft toegeslagen dan maakt het voor de ene geliefde niet meer uit wat de nationaliteit is van de andere. Een relatie hebben met een buitenlandse partner kan heel verrijkend zijn, maar ook specifieke kenmerken met zich meebrengen, denk aan de vereisten van familie en godsdienst. Als je met je buitenlandse liefdespartner wilt trouwen, hou je daar het best rekening mee. Op welke dingen moet je nog zoal letten als je een huwelijk wilt aangaan met een buitenlandse partner?

Verliefd op een buitenlandse partner

In de meeste gevallen vinden mensen een liefdespartner in eigen land, die dezelfde taal spreekt en vertrouwd is met dezelfde cultuur en gewoonten. Maar er zijn ook gevallen waarbij Cupido zijn pijlen richt op iemand van een ander land. Als de liefde eens toeslaat maakt het paspoort van de ander ook helemaal niet meer uit. Maar verliefd zijn op een buitenlandse partner brengt bepaalde eigenheden met zich mee, die verschillen van een verliefdheid tussen twee partners van dezelfde nationaliteit.

Trouwen als volgende stap

Als twee partners zich goed voelen in hun relatie kijken ze er na verloop van tijd naar uit om hun liefde ook officieel te maken door middel van een boterbriefje. Als je het stadium van de vlinders in de buik eens voorbij bent, begint de periode van het verder uitbouwen van je relatie. En alles goed blijft gaan, is de volgende stap het huwelijk. Het is ook rustgevend dat je eindelijk kan spreken van ‘mijn vrouw’ of ‘mijn echtgenoot’ in plaats van respectievelijk vriendin of vriend. Trouwen met een buitenlandse partner brengt heelwat vragen met zich mee.

In welk land trouwen?

De keuze van land waarin jullie zullen trouwen is vaak afhankelijk van de vereiste formaliteiten. Sowieso zal er aan heelwat formele vereisten voldaan moeten worden, precies omdat het gaat om partners van verschillende nationaliteiten. De verschillende overheden zullen beëdigde vertalingen verlangen van officiële documenten, zoals het huwelijkscontract, geboorteaktes en paspoorten. Dit kan je heelwat extra kosten en rompslomp opleveren en bovendien een langdurige bureaucratische machine in werking zetten.

In welk land wonen?

Een bijkomende keuze die aan de orde is, is de keuze van woonplaats (domiciliëring) eens het huwelijk voltrokken is. Hebben jullie ook een kinderwens, dan is het interessant om te kijken in welk land de beste voorzieningen zijn op het vlak van educatie, scholen, en gezondheidszorg. Ook met oog op het verkrijgen van een verblijfsvergunning, een visum, een werkvergunning, of een tweede nationaliteit kan de keuze van woonplaats belangrijk zijn.

Wat zijn de gevolgen van het huwelijk?

Al te vaak wordt de beslissing van te gaan trouwen genomen in een romantische, enthousiaste bui, zonder rekening te houden met mogelijke gevolgen. Naast romantiek komen er echter ook meer prozaïsche zaken kijken bij een huwelijk. Universeel gezien komt trouwen min of meer neer op hetzelfde: je belooft mekaar eeuwige trouw, en je belooft om mekaar op alle vlakken te steunen. In de westerse wereld gaan we daar relatief makkelijk mee om; als het niet meer lukt samen, dan kan je een echtscheiding aanvragen en de kous is af (mits het doorlopen van enkele formaliteiten).

Wat is de rol van de religie?

In het buitenland kunnen typische eigenheden van het betreffende land een rol spelen. Zo kan de godsdienst een belangrijke rol vervullen, niet alleen bij de voorbereiding van het huwelijk, maar ook bij de voltrekking ervan én erna. Er kunnen bepaalde voorwaarden gelden waarvan jij als geseculariseerde westerling niet op de hoogte bent. Het komt er dan ook op aan om dat op voorhand voldoende uit te zoeken en te bespreken met je geliefde.

Wat is de rol van de familie?

Ook de functie van de familie mag niet onderschat worden. Zo geldt het in vele landen nog steeds als een vereiste dat je een bruidsschat levert, bijvoorbeeld gouden sieraden of een bepaalde geldsom. Ook kan de familie nagaan of je voldoende in staat bent om je partner van de nodige materiële welvaart te voorzien, bv. een woning kunnen kopen, voldoende maandelijkse inkomsten hebben, enz... De rol van de familie hierin wordt door vele westerlingen nog vaak onderschat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenVoordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenIn dit artikel leest u wat trouwen onder huwelijkse voorwaarden inhoudt en wat de voor – en nadelen zijn. Bij trouwen on…
Waarom trouwen?Waarom trouwen?Waarom trouwen? De meeste mensen trouwen uit liefde. Het aangaan van een huwelijk heeft echter nog meer voordelen. In di…
Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Uit een engels onderzoek blijkt dat zo´n 60% van de bruiden, trucjes gebruiken om maar te kunnen trouwen. Gemene trucjes…
Bezint eer gij gaat trouwenBezint eer gij gaat trouwenVaak wordt gezegd dat het kopen van een huis de grootste financiële beslissing is, een goede tweede plaats wordt ingenom…
Trouwen en wat eraan vooraf gaatTrouwen en wat eraan vooraf gaatTrouwen is een belangrijke gebeurtenis in het leven en gaat niet zomaar. Er gaan voor de huwelijksvoltrekking nog de nod…
Bronnen en referenties
  • http://buitenlandsepartner.nl/ (bezocht op 12/11/2015).

Reageer op het artikel "Relaties en huwelijk: trouwen met een buitenlandse partner"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-02-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatiemoeilijkheden
Schrijf mee!