InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Je partner confronteren met vreemdgaan

Je partner confronteren met vreemdgaan

Je partner confronteren met vreemdgaan Je hebt al geruime tijd een relatie met je partner en denkt dat het goed gaat. Toch merk je de laatste tijd dat het gedrag van hem of haar iets is veranderd. Enige afzijdigheid met gepaste afstand is er van toepassing en het liefdesleven lijkt niet meer wat het is! Uiteraard kan de gedachte bij je opkomen, dat jouw partner mogelijk iemand anders heeft. Hoe kun je merken dat er sprake is van bedrog en op welke moment kun je jouw partner met het vreemdgaan confronteren?

Vreemdgaan confronteren

Bedrog en misleiding

Gaat één van beide personen binnen een relatie vreemd, dan is dat uiteraard bedrog. De verleidingen zijn groot in onze maatschappij, waardoor een misstap ook snel is gemaakt. Monogamie is voor een groot deel van de bevolking ook geen standaard levensstijl meer. Een keer overspel plegen kan voorkomen, waarna men met veel spijt het niet meer doet. Dit wordt anders indien er sprake is van structureel en regelmatig buitenshuis het bed met een ander te delen. Bedrog, leugens en misleiding kunnen dan aan de orde van de dag zijn, zodat jij als partner om de tuin wordt geleid.

Waarom gaat men vreemd?

Er zijn uiteenlopende redenen, waarom men het met een ander doet. Het kan gaan om een opwelling, doordat de zintuigen overmatig worden gestimuleerd. Oftewel de lust komt op gang, doordat men een combinatie van beelden, geuren en feromonen ervaart. Daarnaast kan het voorkomen, dat men meer seksueel actief wil zijn om het spannend te houden. Verder kan er ook werkelijk sprake zijn van liefde, waarbij men elkaar structureel ontmoet. Mogelijk wil men de eigen relatie behouden – voor de kinderen – maar gaat men wel stiekem vreemd. In alle gevallen kan het als zondigen worden beschouwd. Hoe kun jij herkennen of je partner iets met een ander heeft?

Afschermend gedrag

Een opvallende eigenschap van diegene met een scharrel ernaast, is dat gegevens worden afgeschermd. Dit houdt in dat de mail, sms’jes, Skype en Facebook account worden afgeschermd van de partner. Er wordt in dat geval mogelijk informatie uitgewisseld via die wegen en dat mag door jou niet worden gelezen. Oftewel er heerst een gespannen sfeer, waarbij één en ander wordt verborgen. Daarbij wordt informatie verstopt of juist gedelete, zodat de ander het niet kan vinden. Daarnaast sluit men snel de computer af of mag jij het scherm niet zien. Dergelijk gedrag van jouw partner kan een teken zijn, dat er iets aan de hand is. Het zorgt ervoor dat jij vermoedens krijgt, echter de werkelijke reden krijg jij dus via die weg niet te zien. Anderzijds zal men meer afstandelijk doen, waarbij de sfeer mogelijk compleet is veranderd.

Invloed van vermoedens

Het hebben van een vermoeden, betekent nog niet dat het ook met zekerheid gebeurt. De gedachte zal echter altijd bij jou in het achterhoofd blijven sluimeren, waardoor mogelijk ieder afwijkend gedrag opvalt. Vermoedens zorgen ervoor dat jij onzeker in je vel zit, waardoor je mogelijk ook zelf onvoorspelbaar gedrag gaat vertonen. Je wilt weten wat er aan de hand is. Je gaat mogelijk vaker op onderzoek uit, belt mogelijk vaker naar het werk om te kijken of je partner wel aan het werk is. Daarnaast let je op geuren en of de kleding mogelijk met iets ongewoons is besmeurd. Daarnaast let je partner steeds meer op het uiterlijk en het gewicht. Ook veel sporten kan een teken zijn. Vele kleine aanwijzingen kunnen jouw vermoeden verder bevestigen.

Er wakker van liggen

Indien je denkt dat je partner vreemd gaat maar je weet het nog niet zeker, dan lig je erover te piekeren. Ondanks dat je naast je partner ligt, weet je niet of het nog wel echt goed zit. Waar is hij/ zij mee bezig en houdt je partner nog wel van je. Het zijn belangrijke vragen, waarop je een antwoord wilt hebben. Het zorgt ervoor dat je slapeloze nachten hebt, omdat je geen beslissing kunt nemen. Wat is er aan de hand en zijn je vermoedens terecht?

Het is niet altijd wat het lijkt?

Je partner confronteren met een onterecht vermoeden, kan de relatie schaden. Het is dus van groot belang dat je zekerheid hebt. Soms gedraagt je partner tijdelijk anders mogelijk, omdat men aan een verrassing voor jou werkt. Daarnaast kan het ook zijn dat je partner een periode niet goed in zijn/ haar vel zit of juist lichamelijke of gezondheidsproblemen heeft. Bovendien kan er sprake zijn van overwerktheid, overspannenheid of dat men teveel alcohol drinkt. De aandacht is niet meer zoals het is geweest. Heeft men last van deze factoren dan is het eerder voor jou als partner om steun te geven, zodat één en ander verbetert. Dat houdt in dat er over de problemen wordt gepraat, zodat gezamenlijk naar oplossingen wordt gezocht. Wees dus zeker van je zaak, voordat je vreemdgaan aankaart. Het zet namelijk de relatie direct onder druk, terwijl er soms feitelijk niets aan de hand hoeft te zijn. Vertrouwen in elkaar is namelijk ook zeer belangrijk binnen de relatie.

Hoe weet je het zeker?

Heeft men één keer een slippertje begaan dan blijft het meestal onopgemerkt. Dit wordt anders indien men geregeld of op gezette tijdstippen vreemd gaat. Men doet het ergens en dus heeft men ruimte nodig. Men komt daarbij ook andere mensen tegen en dat kan soms toevallig een bekende zijn. Ook vlekken of ongewone geuren kunnen een duidelijk teken van bedrog zijn. Het is voor jou als partner van belang om oplettend te zijn. Vaak zal het via kennissen of vrienden bekend worden, dat men vreemd gaat. Dergelijke aspecten zijn heldere punt om de partner mee te confronteren.

Hoe je partner met vreemdgaan confronteren?

Direct in de aanval gaan zorgt ervoor dat de kaarten direct op tafel komen, waardoor het in een heftige ruzie kan escaleren. Dat is dus niet de methode om te handelen, omdat mogelijk de relatie direct wordt verbroken. Vraag op een voorzichtige manier hoe jouw partner over de relatie denkt en wat eraan ontbreekt. Snijd daarbij het onderwerp aan dat je al enige tijd merkt, dat het niet meer is zoals het was. Oftewel het onderwerp breng je geleidelijk onder de aandacht, waarbij je steeds meer feitjes kunt geven. De waarheid kan zo mogelijk boven tafel komen, waarna jij je eigen besluit kunt nemen. Of je stopt er direct mee of wegens de eerlijkheid geef je het nog een kans mits het niet weer gebeurt. Eén en ander is uiteraard afhankelijk van wat er allemaal is gebeurd, maar ook of je het bedrog van je partner kunt vergeven. Let wel de kans is altijd aanwezig dat men in herhaling valt.

Aanvullende tips

Het is voor jou als partner van belang om het thuis spannend en interessant te houden. Liefde gaat door de maag en dus is lekker eten ook belangrijk. Het klinkt vreemd maar een iets gezettere partner zorgt voor iets meer liefde. Iets vaker heerlijk eten en het afwisselen met een ongezonde maaltijd is van belang. Enige gezetheid zorgt er namelijk voor dat het oestrogeengehalte stijgt, waardoor de testosteronaanmaak afneemt. Men is iets minder gespierd en zal minder seksueel actief zijn, terwijl jij als partner wel meer aandacht krijgt. Het omgekeerde is uiteraard ook waar. Vermoed je overspel wees dan oplettend en confronteer jouw partner op een tactvolle manier. Zo kan de relatie wel worden gered, zonder dat het in een heftige ruzie escaleert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vreemdgaan: ontlading tijdens het verwerkingsprocesVreemdgaan: ontlading tijdens het verwerkingsprocesEr zijn echtparen die vrezen dat ze het vreemdgaan nooit kunnen verwerken. De agressie en de kwaadheid die bij de vaste…
Hoe wordt vreemdgaan ontdekt?Hoe wordt vreemdgaan ontdekt?Tijdens een klassieke driehoeksverhouding, de getrouwde man, zijn vrouw en zijn minnares, zal vaak de trouwe vaste partn…
Verklaring vreemdgaanVerklaring vreemdgaanVreemdgaan is een natuurlijke drift, vol met passie en hartstocht. Vreemdgaan wordt sterk veroordeeld. Toch zijn er veel…
Onderzoek vreemdgaanOnderzoek vreemdgaanExacte cijfers over vreemdgaan zijn moeilijk te verkrijgen, een reden is omdat er een taboe heerst over het onderwerp vr…
Bronnen en referenties
  • http://www.trendystyle.net/relatieproblemen/hijgaatvreemd.html

Reageer op het artikel "Je partner confronteren met vreemdgaan"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatie
Schrijf mee!