InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Single en op zoek? Tips om de ware liefde te vinden

Single en op zoek? Tips om de ware liefde te vinden

Single en op zoek? Tips om de ware liefde te vinden Als single de kerstperiode te boven komen en daarna ook nog eens Valentijnsdag zonder depressie overleven: het ligt niet voor de hand. Als single word je er steeds mee geconfronteerd dat je nog vrijgezel bent en dat het tijd is om daar iets aan te doen. Maar op zoek gaan naar de ware liefde garandeert niet altijd een snel resultaat; je moet er best wel wat geduld voor hebben. Het boeken van een single reis en het voortdurend uitbreiden van je sociale netwerk zijn maar enkele voorbeelden van dingen die je verder kunnen helpen om de status van vrijgezel eindelijk eens achter je te laten. Ben je het alleen zijn beu en wil je daar eindelijk eens iets aan doen? Dan kunnen de volgende tips je mogelijk op weg helpen om de ware liefde te vinden.

Het alleen zijn beu?

Voor singles is de periode van eind december tot half februari zowat de meest vervelende tijd van het jaar. In de kerstperiode stelt men je op feestjes steevast de vraag of je nog steeds vrijgezel bent. En er telkens weer "ja" op moeten antwoorden doet je zowat door de grond zakken van schaamte. Eens de nieuwjaarsperiode voorbij, word je nog eens met je neus op de feiten gedrukt als de reclame voor Valentijn weer opduikt. Dit alles maakt dat je het alleen zijn zo beu wordt dat je er nu eindelijk eens iets wilt aan gaan doen. Hoe kan ook jij de ware liefde vinden? Een overzicht met enkele tips.

Tip: geloof in jezelf

Single zijn en single blijven hoeft geen lotsbestemming te zijn. In de eerste plaats is het cruciaal om er nog steeds in te geloven dat je de man van je leven of de vrouw van je dromen tegen het lijf zal lopen. Hoe moeilijk het soms ook is na tal van stukgelopen relaties, blijf geloven in jezelf. Zelfmedelijden doet je alleen maar tijd verliezen en helpt je niet vooruit. Denk dus nooit dat je gedoemd bent om vrijgezel te blijven of dat de liefde niet voor jou weggelegd is.

Tip: hou van jezelf

De volgende stap is om tot een positieve gemoedstoestand te komen van waaruit je je kan open stellen voor mogelijke liefdespartners. Daarvoor moet je wel eerst van jezelf durven en kunnen houden. Je zwakke punten aanvaarden, rekening houden met je kleine kantjes, maar ook inzien dat je een heleboel goede kanten hebt. Besef dat jouw persoonlijkheid ook een waarde heeft en dat je die niet radicaal hoeft te veranderen om in een relatie te kunnen slagen. Om van een ander te kunnen houden, moet je eerst van jezelf kunnen houden.

Van zelfrespect naar liefde

Naast liefde voor jezelf zijn ook zelfrespect en zelfvertrouwen essentieel om met een goede basis aan een relatie te kunnen beginnen. Zelfrespect betekent dat je je niet hoeft weg te cijferen voor je partner om een relatie te laten slagen, maar ook dat je geen dingen hoeft te doen die tegen je gevoel indruisen, alleen al om de relatie te laten voortduren. Hoe meer je jezelf respecteert, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt en behoudt. En dit is een goed uitgangspunt om een open relatie aan te gaan. Als je zelfvertrouwen uitstraalt, ben je meteen een heel stuk aantrekkelijker voor potentiële liefdespartners.

"Dating"

Een liefdespartner vinden kan alleen maar als je jezelf ook de gelegenheid geeft om die te vinden. Blijf niet thuis zitten kniezen, maar ga de deur uit en zet je "radar" aan. Doe eens dingen die je anders nooit doet; bezoek eens een ander café dan je stamcafé of schrijf je in bij een sportclub. Volg een cursus die met je interesses overeenstemt of registreer je bij een datingsite. Hoe meer contacten je legt, hoe groter de kans dat je de ware liefde tegenkomt. Door online maar ook in het "echte" leven te daten hou je jezelf scherp; je oefent je in sociale contacten en blijft in de running om een goede liefdespartner tegen het lijf te lopen.

Single reizen

Een bijzondere tip die in het verlengde ligt van de vorige is om een single reis te boeken. Er zijn speciale reisformules voor singles waarbij je vanzelf terechtkomt in een situatie met anderen die in hetzelfde schuitje zitten. Op die manier is het wat makkelijker om contacten te leggen en verhoog je de kans dat er iets moois uit voortvloeit. Bovendien verruim je je horizon door te reizen en nieuwe omgevingen en culturen te ontdekken. Hierdoor kan je je batterijen opladen en kom je mogelijk tot nieuwe inzichten over jezelf en je single zijn.

Volg je gevoel in de liefde

Soms kan het fijn zijn om na een date eens een onenightstand te hebben met iemand die je leuk vindt zonder dat je er diepere gevoelens voor hebt. Maar om een relatie aan te gaan en te laten slagen is meer diepgang nodig. Begin dan ook enkel een relatie met iemand als je gevoel echt goed zit. Als het te geforceerd aanvoelt, is het allicht niet de moeite om er tijd in te investeren. Maar heb je bij je partner een dieper, intiem gevoel en een innige, persoonlijke band, ga er dan helemaal voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vind de ware liefde voor 50 plussers. Vijf tipsVind de ware liefde voor 50 plussers. Vijf tipsBen jij 50 plus en op zoek naar jouw liefde? Hier lees je vijf manieren om te daten speciaal voor 50 plussers. Dating vo…
50 Plus dating – Waar moet je op letten?50 Plus dating – Waar moet je op letten?50 Plus dating is speciaal voor mensen boven de vijftig die vrijgezel zijn en op zoek zijn naar een partner. Tegenwoordi…
Alleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizenAlleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizenAls single een reis boeken is niet zo vanzelfsprekend, vooral omdat je op reis nog meer met je "alleen zijn" wordt gecon…
Dating voor seniorenDating voor seniorenSingle en al wat ouder? Dat hoeft niet te betekenen dat u voor de rest van uw leven alleen moet blijven. Tegenwoordig ki…
Single leg squat - Indicatie voor zwakte van heupspierenSingle leg squat - Indicatie voor zwakte van heupspierenDe single leg squat is een meetinstrument dat binnen de fysiotherapie wordt gebruikt om zwakte van de heupspieren op te…
Bronnen en referenties
  • http://singlecoaching.nl/over-relaties-en-singlecoachin/hoe-vind-ik-de-ware-liefde, bezocht op 06/08/2015.
  • http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/10-regels-om-de-liefde-te-vinden.htm, bezocht op 06/08/2015.

Reageer op het artikel "Single en op zoek? Tips om de ware liefde te vinden"

Reactie

Bbert, 04-05-2014 21:51 #1
Ik vind wel erg vage tips. Geloof in jezelf, natuurlijk doe ik dat, ik ben echt wel super hoor. Zie er voor mijn leeftijd 50+ nog prima uit, geen bierbuik, goed getraind, durf gerust in een strak mouwloos t-shirt rond te lopen. Mijn persoonlijkheid is ook prima, zal een jongedame beslist respecteren en dan geregeld aan haar laten merken dat zij de moeite waard is.
Ik heb ook geen probleem om een leuke jongedame aan te spreken en heb ook wel een vlotte babbel, kan over veel dingen meepraten. Schrijf je in bij ---, ik heb nu al geen avond meer vrij om er dan nog meer bij te doen. Datingsite’s, chatsite’s, sta al bij vele ingeschreven maar reacties?, Ben op mbo/hbo niveau maar krijg alleen reacties van ja hoe moet ik het netjes uitdrukken. Laat ik maar niets zeggen want wij vullen en voelen elkaar niet aan. Vermeld “zoek, slanke, sportieve, normaal figuur” maar velen kunnen of willen dat niet lezen. Kroegjes, ik drink eigenlijk zelden alcohol en helemaal geen frisdrank en de leeftijd aldaar is toch wel heel wat jonger. Die sociale contacten krijg ik wel maar ik word altijd de goede vriend, nooit de sexy man. Waarom, om mijn enige bottleneck, mijn LENGTE. Zoals mijn buurmeisje (nou ja ook al achter in de 40) ook van mijn lengte zegt, jij bent zo iel. Zelfs laatst een kennismaking die maar net boven de 1.50 uit komt vond mij met m’n 1.65 een klein ventje. O.k. ik blijf in de running, wil mijn energie besteden aan iemand die mij kan inspireren en ik haar maar graag wel vandaag en niet morgen. En over die kleine mannen, google maar eens, ze blijven ondanks hun Brad P. uiterlijk toch het onderspit delven. Nou, ik wacht jullie tegenreactie wel af.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-08-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Single blijven
Reacties: 1
Schrijf mee!