InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Moeder worden eind 20ste eeuw, begin 21ste eeuw

Moeder worden eind 20ste eeuw, begin 21ste eeuw

Moeder worden eind 20ste eeuw, begin 21ste eeuw Moeder worden eind jaren 90 van de twintigste eeuw. Het derde millennium komt eraan en de eenentwintigste eeuw staat voor de deur. Het derde millennium en is de derde periode van duizend jaar na de christelijke jaartelling en de 21ste eeuw is de 21ste periode van 100 jaar na de christelijke jaartelling. Begin eenentwintigste eeuw wordt de gulden als betaalmiddel vervangen door de euro. De waarde van de euro is circa 2 gulden en 20 cent. Menig moeder heeft jaren nodig om eraan te wennen. Wat 3 euro kost is geen 3 gulden! Nieuw is dat vrouwen moeten werken en wie stopt om moeder te zijn, wat de vorige eeuw nog moest, hoort er niet meer bij.

Economische groei

De jaren 90 van de twintigste eeuw kenmerkten zich als jaren met grote economische welvaart en groei. The sky is the limit. Bij banken kun je lenen wat je vraagt. Veel jonge mensen sluiten een zware hypotheek af op een woning en alle luxe welke erbij hoort. Er is zodoende veel vraag naar huizen want mensen kunnen gemakkelijk aan geld komen. De huizenprijzen stijgen naar ongelofelijke hoogten. Doordat vrouwen, dankzij de Dolle Mina’s nu baas in eigen buik zijn, kiezen veel vrouwen ervoor om na twee kinderen, te zeggen dat het gezin compleet is. Reclame- en TV-makers versterken dit beeld door voorbeeldgezinnen te gebruiken van vader/ moeder en twee kinderen. Liefst een zoon en een dochter. Een rijkeluiswens! Vrouwen blijven werken na de bevalling van hun kinderen. Vaak gedwongen omdat de hypotheek hoog is.

Willen stoppen met werken

De vrouw die zegt: ik kies ervoor om te stoppen met werken, hoort er niet meer bij. Ze wordt meewarig aangekeken en moet oppassen om niet in een isolement te geraken. Het is het tegenovergestelde van de jaren vijftig en zestig uit de twintigste eeuw. En dat binnen een heel korte periode! Waar je 40 jaar terug móest stoppen met werken is het nu een luxe dat je mág stoppen met werken. De luxe van een partner als kostwinner. Of deze kostwinner nu man of de vrouw is, dat maakt niets uit.

Carrière moeder

De werkende moeder wordt carrière moeder genoemd. Maar heeft de carrière moeder wel een eerlijke keus? Door een zware hypotheek, welke gebaseerd is op twee, of anderhalf werkende mensen, wordt het moederschap in en na de jaren negentig, een beetje op de tweede plek gezet. De algemene gedachte is om eerst financiële zekerheid op te bouwen en dan pas stoppen met zwangerschapspreventie. De eigen zelfredzaamheid gaat voor. Je bent zelfstandig en mag niet afhankelijk zijn van je partner. Een politieke partij, anno 2013, noemt de niet werkende vrouw zelfs: vrouwen die teren op de zak van de man! Je móet als vrouw meewerken in de en deze partij vergeet even dat we in Nederland gelukkig een eigen keus hebben. Ook wordt de mate van vruchtbaarheid enigszins vergeten. En mocht het je dan gegeven zijn om moeder te worden, spontaan of geholpen, dan loopt de mama van nu vaak al tegen de 40 jaar. Een voordeel is dan wel, dat veel moeders heel bewust moeder zijn.

Dan maar part-time

De (meeste) moeders gaan na de bevalling weer werken in en na de jaren negentig en zijn ook blij om weer te kunnen werken. Geen volle werkweek maar een of twee dagen minder werken. Met wel als voorwaarde dat alles goed geregeld is. Natuurlijk kan dit niet elke dag helemaal perfect zijn, maar wat geregeld kan worden moet de moeder de kans geven om met een gerust hart naar haar werk te gaan. Externe invloeden, zoals een ziek kind, vakanties van scholen, onverwachts vrij van school of een zieke oppas, maken dat alles wat je regelt, de boel aardig in honderd kan laten lopen.

Vergroten economische zelfstandigheid van vrouwen

Om de verschillen tussen mannen en vrouwen kleiner te maken vindt de Nederlandse overheid dat vrouwen moeten werken. Niet in deeltijd maar in een volledig betaalde baan. Dit om:
  • op de lange termijn een tekort aan arbeidskrachten te voorkomen;
  • te voorkomen dat zij het risico lopen in armoede te vervallen doordat zoveel vrouwen in deeltijd werken. Daardoor verdienen vrouwen niet genoeg en de overheid wil dus de zelfstandigheid van vrouwen vergroten en niet dat ze afhankelijk zijn en teren op de zak van de man.

Hoera...is geborenHoera...is geboren

Bewuste keus aangevallen

Er zijn ouders die bewust kiezen om te stoppen met werken (of dit nu de moeder of de vader is, dat maakt niet uit). Die bewust kiezen voor rust en stabiliteit in het gezin met opgroeiende kinderen. Die hun kind zelf naar school brengen en halen tot het kind alleen wil en je weet dan zeker dat het ook kán! Altijd een luisterend oor hebbend wanneer het kind van school thuis komt. Een lekker kopje thee klaar hebben staan en even bijpraten. De gebeurtenissen van een schooldag wil een kind namelijk meteen vertellen. ‘s Avonds zijn kinderen het vaak alweer ‘vergeten’. Ook op de basisschool zijn leerkrachten blij met thuisblijvende ouders. Deze ouders zijn erg welkom op school. Welkom als vrijwilligers. Als klaar-overouder, voorleesouder of om bijvoorbeeld te rijden naar buitenschoolse uitstapjes.

Hulp in de huishouding

Hier niet letterlijk bedoeld maar figuurlijk. De overheid heeft de vrouw nodig op de arbeidsmarkt en komt een (aanstaand) gezin, financieel en met verloven tegemoet. De werkenden van de jaren vijftig zijn nu op leeftijd of al gestopt met werken. Er zijn veel minder kinderen geboren dus alle plekken moeten opgevuld worden. Vrouwen en mannen zijn nodig om de economie te laten draaien. De tegemoetkoming voor (aanstaande) ouders moet een stimulans zijn om aan kinderen te denken. Met nieuwe termen, nieuwe namen en meegaan met de vernieuwingen van de tijd, is de essentie nagenoeg hetzelfde: een stimulans om kinderen groot te brengen.

Wettelijke regels

Dat de overheid het belang van kinderen en gezin belangrijk vinden zien we terug in onder ander:
  • het zwangerschapsverlof;
  • het kraamverlof of vaderschapsverlof;
  • het ouderschapsverlof;
  • de kinderbijslag;
  • de studiefinanciering;
  • de kinderopvangtoeslag. Een tegemoetkoming in de kosten voor de kinderopvang;
  • de heffingskorting. Heffingskortingen zijn kortingen op de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Door heffingskortingen betaal je minder belasting en premies.

Grenzeloos

De normen en waarden, welke na de Tweede Wereldoorlog zo strak en gekaderd waren, niet flexibel en niet discussieerbaar waren,
lijken na 1990 wel grenzeloos.

Grenzen vervagen

En de grenzen vervagen letterlijk en figuurlijk. Nederland wordt multicultureel. Een prachtig gemêleerd gezelschap mensen van autochtonen en allochtonen. Van vluchtelingen tot gelukszoekers en van conservatief denkende burgers tot breed openstaande mensen met een welkom voor iedereen. Het botst. Het gaat te snel. Alleen al in de korte periode van na de Tweede Wereldoorlog tot in de jaren negentig zijn er veel onderwerpen 360 graden gedraaid. Is het de vrijheid die te snel ongekaderd is? Zijn de beoogde resultaten van de Hippies, de Flowerpower beweging en de Dolle Mina’s toch te vroeg geweest? Was de mens innerlijk nog niet zo ver? Duurt de uitvoering in de praktijk altijd langer dan in de theorie? Hebben vrouwen hier een wapen gekregen? Een wapen welke naar gelieve wordt geïnterpreteerd. Bij een scheiding bijvoorbeeld hanteert menig vrouw toch weer het argument dat een kind of kinderen bij de moeder hoort/horen. Menig rechter vindt dit ook nog (niet alle rechters). Zo werk je mee aan het ondermijnen van de doelstelling dat een man en een vrouw dezelfde rechten hebben. Het geeft dubbele gedachten, een zo de wind waait, waait mijn rokjesgevoel.

Wat altijd, in welke eeuw ook, hetzelfde blijft is dat mannen nu eenmaal geen kinderen kunnen baren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Barack Obama, wie is hij? InformatieBarack Obama, wie is hij? InformatieOp 20 januari 2009 wordt Barack Obama (voluit Barack Hussein Obama) om 6 uur ’s middags Nederlandse tijd, officieel inge…
Turkse taal: benamingen voor familieIn de Turkse taal wordt er voor bijna ieder lid van een familie een andere benaming gebruikt. Als je begint met Turks te…
Het tweetrapstestamentHet tweetrapstestamentEen jaar geleden stonden er rijen voor de notariskantoren met mensen die graag een tweetrapstestament wilden laten maken…
Ouderverstoting: Een groter probleem dan we denkenOuderverstoting: Een groter probleem dan we denkenKinderen hebben van nature een loyaliteitsband met beide ouders. Wanneer één van beide ouders het kind niet meer mag zie…
Baby-rampen: een baby in een autoBaby-rampen: een baby in een autoHet schijnt de laatste tijd steeds vaker voor te komen. Gruwelijk, maar waar gebeurd, en vaak in eigen land of het buurl…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/3e_millennium
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/nieuw_in_2013/heffingskortingen/

Reageer op het artikel "Moeder worden eind 20ste eeuw, begin 21ste eeuw"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 07-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Moeder zijn
Schrijf mee!