InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Hoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdriet

Hoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdriet

Hoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdriet Als je relatie tot een einde is gekomen, blijf je met een triest gevoel achter. Tijdens je relatie had je er zelden of nooit aan gedacht dat het ooit zou mislukken. Nu het toch zover is word je overvallen door liefdesverdriet. Liefdesverdriet is een vrij normale emotie die mensen overkomt na een relatiebreuk. Het is een teken dat je je emotioneel volledig voor je relatie hebt gegeven en dat je oprecht van je partner hebt gehouden. Toch moet dit liefdesverdriet verwerkt worden als je verder wilt met je leven. Welke nuttige tips kunnen je helpen om een relatiebreuk te verwerken en met liefdesverdriet om te gaan?

Is je relatie definitief stuk?

Voordat je je over een relatiebreuk kan zetten, moet je er eerst zeker van zijn dat het echt helemaal gedaan is. Ga na of de brokken nog te lijmen zijn, en zoja, zet je dan volledig in voor een herstel van de relatie. Relatieproblemen komen nu eenmaal voor in een relatie, ook een gezonde, en niets hoeft onherroepelijk te zijn. Maar als je het gevoel hebt dat er iets is gebroken, begin dan met de verwerking van jullie scheiding.

Mislukte relatie aanvaarden

Sommige mensen denken wel eens: waarom moet mij dit overkomen? Al te vaak denken mensen dat een scheiding hen niet kan overkomen en zijn ze verrast wanneer dat toch zo blijkt te zijn. Het beste is dan ook te aanvaarden dat het gedaan is met je ex en dat de dingen zo moesten lopen. De aanvaarding is de eerste en belangrijkste stap om liefdesverdriet succesvol te kunnen verwerken.

Relatiebreuk verwerken

Heb je de breuk met je ex eens aanvaard, probeer dan te onthouden wat er mis is gelopen. Neem eerst de tijd voor reflectie over wat er gebeurd is en ga dan op zoek naar de dingen die je in de toekomst beter kan doen. Elke relatie is immers een levenservaring en van elke ervaring kan je lessen trekken voor de toekomst.

Zelfmedelijden en schuldgevoelens

In een relatie hebben de twee partners altijd een invloed op het verloop van een relatie. Zelden of nooit treft één enkele partner de volledige schuld voor wat er is misgelopen. Schuif dan ook niet alle schuld op jezelf, want dan kan je terechtkomen in een draaikolk van zelfmedelijden. En dat maakt je liefdesverdriet alleen maar erger. Praten met familieleden, vrienden of vertrouwelingen uit je kennissenkring kan erg opluchten en nog veel meer dan je zou denken.

Stop met piekeren

Nadenken en bezinnen over je stukgelopen relatie is goed, maar mag ook niet te lang duren. Na verloop van tijd is het aangeraden om je liefdesverdriet achter je te laten en je sociale leven weer te activeren. Bel je vrienden en vriendinnen op en neem de draad van jullie vriendschap weer op. Richt je aandacht ook op dingen die je je ex doen vergeten: doe eens een activiteit die je nog nooit gedaan hebt, of bezoek een plekje in de stad waar je nog nooit geweest bent.

Liefdesverdriet voorbij

Een goede tip is om geleidelijk aan de herinnering aan je ex helemaal uit te wissen. Als je denkt er klaar voor te zijn, verwijder dan de dingen uit je huis die je aan je ex doen denken. Elke herinnering rakelt alles weer op en kan je liefdesverdriet weer doen oplaaien. Wil je met een propere lei beginnen, doe dan alle liefdesbrieven, foto's, geschenken en andere souvenirs zonder pardon in de prullenbak. Het zal je alleen maar helpen om je hoofd leeg te maken en een nieuw hoofdstuk in je leven te kunnen aanvatten. En dan is succes hebben in de liefde opnieuw mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen met liefdesverdriet?Wat te doen met liefdesverdriet?Het leiden aan liefdesverdriet is alles behalve leuk. Het voelt alsof je hart in stukken is gescheurd en het is bijna ve…
Relatie is te slecht om er mee door te gaanRelatie is te slecht om er mee door te gaanWat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emo…
Omgaan met liefdesverdriet - de beste tips!Omgaan met liefdesverdriet - de beste tips!Het is gebeurd: je partner heeft de relatie verbroken. Misschien is er een duidelijke reden of misschien is het voor jou…
Relatiebreuk: uit elkaar, en dan?Relatiebreuk: uit elkaar, en dan?Na een relatiebreuk of scheiding weer single zijn is moeilijk. Uit elkaar gaan is pijnlijk en extra verdrietig als er ki…
Omgaan met liefdesverdriet: hoe kun je dit het beste doen?Omgaan met liefdesverdriet: hoe kun je dit het beste doen?Als je geliefde een einde maakt aan de relatie, kan je wereld helemaal instorten. Misschien heb je wel het gevoel dat je…
Bronnen en referenties
  • http://www.urbanlotus.nl/liefdesverdriet.html
  • http://www.morpheus-emotionele-bevrijding.com/liefdesverdriet-verwerken.html
  • http://www.lifewize.nl/liefdesverdriet-verwerken/
  • http://www.relatietip.nl/relatietips/ikhebliefdesverdriet.html
  • http://www.liefdesverdrietverwerken.com/ (bronnen geraadpleegd op 12/05/2016).

Reageer op het artikel "Hoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdriet"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-05-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatiemoeilijkheden
Schrijf mee!