InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Trouwen: Gebruik maken van een Weddingplanner

Trouwen: Gebruik maken van een Weddingplanner

Trouwen met behulp van een weddingplanner. Tot op enkele jaren geleden maakte niemand nog gebruik van een weddingplanner. Iedereen organiseerde dé dag zelf. Sinds enkele jaren is vanuit Amerika het fenomeen ‘Wedding Planner’ overgewaaid. Ondanks nog niet veelvuldig gebruikt wordt ook binnen Nederland langzaam aan de meerwaarde van een weddingplanner gezien. Maar wat zijn de voor- en nadelen?

Taken Weddingplanner

De taken van de weddingplanner kunnen heel uitlopend zijn, van de organisatie van de volledige bruiloft, een klein deel van de bruiloft (bijvoorbeeld enkel de feestavond) tot enkel aanwezig zijn op de dag zelf als ceremoniemeester. Ongeacht de opdracht van de weddingplanner, is één van de belangrijkste taken zorgen dat de organisatie vlekkeloos verloopt zodat het bruidspaar met een gerust hart kan genieten van dé grote dag.

Voor- & Nadelen

Voordelen van een weddingplanner

Een weddingplanner kent meer voor- dan nadelen. Allereerst zal de weddingplanner door zijn of haar ervaring het aanstaande bruidspaar kunnen voorzien van unieke tips, adviezen en styling. Daarbij heeft de weddingplanner met ervaring een range aan leveranciers met wie hij of zij regelmatig samenwerkt, in de meeste gevallen resulteert dit in inkoopkorting voor het bruidspaar. Tot slot verzorgen de meeste weddingplanners ook de taak van ceremoniemeester op de bruiloftsdag zelf. Hierdoor is geen aanspraak op familie of vrienden nodig voor deze belangrijke taak.

Nadelen van een weddingplanner

Het meest genoemde nadeel van de weddingplanner zijn de kosten. Ondanks de variëteit in kosten tussen weddingplanners blijven het wel extra kosten bovenop de bruiloft. Echter, zoals bovenstaand besproken, weten veel weddingplanners ook bepaalde inkoopkortingen te bedingen bij leveranciers, een weddingplanner kan op deze manier een deel van de kosten terug verdienen.

Afwegingen

Budget

Het budget bepaalt in grote mate de afweging om wel of geen gebruik te maken van een weddingplanner. De kosten van een weddingplanner zijn uiteenlopen en afhankelijk van kennis, segment en ervaring. Enkel het inhuren van een weddingplanner als ceremoniemeester is uiteraard minder kostenintensief dan de volledige organisatie en styling van de bruiloft door een weddingplanner. Belangrijk is om voor jezelf de afweging te maken of de weddingplanner het waard is. De kosten dienen op te wegen tegen de baten. Over het algemeen wordt een weddingplanner ingehuurd voor de exclusievere bruiloften, echter kan een weddingplanner ook steeds vaker goed meedenken in low-budget bruiloften. Vraag hiervoor naar de mogelijkheden van diverse weddingplanners.

Tijdsinvestering

Een weddingplanner bespaart veel tijd. Is er weinig tijd voor de organisatie van een bruiloft, dan is het inhuren van een weddingplanner een goede keuze. De weddingplanner zal in veel zaken voorwerk doen waardoor de keuzes worden beperkt. Daarnaast zullen zij onderhandelingen voeren en organisatiezaken uit handen nemen.

Kiezen van een weddingplanner

Uiteindelijk heeft het aanstaand bruidspaar gekozen om voor een weddingplanner te gaan. Maar wie of welk bureau kan in de praktijk nog een flinke uitdaging zijn. Binnen Nederland is de beroepsorganisatie WPN (Wedding Planners Nederland) actief, zij bieden tevens een opleiding aan voor weddingplanners. Ondanks de beroepsorganisatie of het volgen van een opleiding is het belangrijk om op zoek te gaan naar een weddingplanner waarmee het ook op persoonlijk vlak klikt. Zij gaan tenslotte één van de belangrijkste en / of mooiste dagen van je leven organiseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • WPN (Wedding Planners Nederland)

Reageer op het artikel "Trouwen: Gebruik maken van een Weddingplanner"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 22-11-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!