InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Waarom doet jouw partner zo afstandelijk?

Waarom doet jouw partner zo afstandelijk?

Waarom doet jouw partner zo afstandelijk? Je bent al jarenlang gelukkig getrouwd of jullie wonen al langdurig naar tevredenheid samen. Ondanks dat je liever niets wilt veranderen, komt je partner echter met vreemde ideeën of is er sprake van afstandelijkheid. De relatie lijkt niet meer te zijn, zoals het in eerste instantie was. Ruzie dat is wel het laatste wat je wilt en dus moet je begrijpen waarom je partner bepaalde wensen of eisen heeft. Waardoor kan het komen dat je partner ineens afstandelijk reageert en wat kun je daar persoonlijk aan doen? Conformeer je jezelf naar de wensen van je partner of ga je ook op zoek naar een goede levensinvulling?

Afstandelijke partner

Altijd samen geweest

Jullie relatie is altijd goed geweest en dat wil je als partner uiteraard zo behouden. De prille en stevige liefde waarbij alles nog heel mooi leek, lijkt nu echt achter de rug te zijn. Wees daarom niet bevreesd aangezien het praktisch in iedere relatie voorkomt. Het is echter wel van belang hoe je daar als partners samen mee omgaat. Het kan namelijk invloed hebben hoe de gezamenlijke toekomst eruit gaat zien. Belangrijke vragen zijn daarbij al snel: “waarom reageert hij/ zij zo apart, waarom moeten er zo nodig andere dingen worden ontplooid, heeft hij/ zij een ander of wil mogelijk een fantasie werkelijkheid laten worden?” Daarnaast speelt zeker ook de vraag of hij/ zij bij je weg wil gaan om verder te kunnen groeien. Wat zijn de achterliggende aspecten bij gedragsverandering en is het erg?

Eigen dingen doen en vrij laten

Zodra je partner meer zelfstandig dingen wil ontplooien kan dat betekenen dat hij/ zij er genoeg van heeft, maar het kan ook inhouden dat hij/ zij meer uit het leven wil halen. Altijd op elkaars lip zitten zonder dat er andere dingen worden ontplooid kunnen namelijk een goede verstandhouding verslechteren. Juist aanvullende activiteiten ontplooien zonder dat de partner erbij is, kan juist wel een gunstig effect op de relatie hebben. Laat je man vrij om met zijn maten een weekendje weg te gaan en je zult zien dat hij je heeft gemist na die dagen. Het kan ervoor zorgen dat juist de spanning in de relatie weer terugkomt doordat je partner andere dingen doet.

Persoonlijke ontwikkeling

De interesses van beide partners moeten volledig tot hun recht komen en daar moet de partner geen probleem van maken. Hoe gek een bepaalde hobby ook mag zijn, je partner haalt er veel plezier uit. Probeer hem/ haar dan ook zodoende niet te veranderen en laat het toe. Het geldt eveneens ook voor jezelf. Heb jij bepaalde interesses schroom dan niet om je daarin compleet te verdiepen. Het zorgt ervoor dat je je persoonlijk ontwikkelt, waarnaast het een leuke aanvulling op de relatie kan zijn. Zorg ervoor dat je de relatie verbreedt, waarbij beide partners elkaar de ruimte geven om dat te doen waar je zin in hebt. Het betekent respect voor elkaar en elkaars interesses, waarmee beide partners voldoende voldoening uit het leven kunnen krijgen.

Privé- en arbeidsproblemen

Een verandering van gedrag kan binnen onze drukke maatschappij een duidelijk teken zijn dat er iets niet goed gaat op het werk. We willen allemaal dat het binnen de baan goed en moeiteloos verloopt, echter voor velen is dat echter niet het geval. Het tast zeker de manier aan waarop de partner reageert. Het kan zijn dat men humeurig thuis komt en daardoor het op jou gaat afreageren. Met andere dingen bezig zijn kan mogelijk een uitkomst zijn aangezien het afleiding biedt voor die problemen.

Invloed van burn-out

Stress, angsten en werkdruk kunnen de psyche van een mens aanzienlijk veranderen, waardoor een positief gestemde persoon negatief wordt. Deze factoren vragen veel serotonine, waardoor het lichaam minder tevreden is. Daarnaast nemen spanningen toe, waardoor het zuurgehalte stijgt. Daardoor pijnlijke kunnen klachten zoals spierpijn en kramp de kop opsteken. Het totaal heeft een negatieve werking, waarbij de klachten alsmaar gaan toenemen. Het kan leiden tot een burn-out, waarbij je partner jou totaal niet meer ziet staan en niet meer naar je luistert. Het is daarbij van belang dat je hulp inschakelt door de ARBO dienst te alarmeren. Een burn-out kan dramatische gevolgen voor de persoon hebben. Herken je burn-out symptomen dan wordt het tijd om actie te ondernemen.

Kans op vreemdgaan

Een reden waarom je partner anders reageert zou vreemdgaan kunnen zijn. Het hebben van een slippertje is zo gemaakt, doordat we de hormonen niet onder controle hebben. Dat is anders indien het structureel vreemdgaan betreft. In dat geval wordt ook de telefoon en het mailverkeer afgeschermd, waarnaast je partner mogelijk met vreemde verklaringen aankomt. In dat geval moet je oplettend blijven en je afvragen of de relatie zoals die nu is nog wel levensvatbaar is.

Praat erover maar dirigeer niet

Zodra je partner aangeeft dat hij één en ander wil veranderen dan kun je daarover uiteraard praten. Je partner heeft echter zijn zinnen er al op gezet, dat het moet worden gedaan. Je bereikt er dus niets mee om er niet mee akkoord te gaan. Dat gaat namelijk compleet averechts werken, waardoor de relatie aanvullend onder druk komt te staan. Praten is goed maar je moet niet besluiten, wat je partner wel of niet mag doen. Laat hem/ haar vrij zodat de interesses goed tot hun recht kunnen komen. Ook jij moet gewoon je eigen ding doen, zonder dat je je belemmerd voelt door de relatie. Het kan juist de relatie stimuleren of redden, maar kan onverhoopt ook tot een scheiding van de wegen leiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beginfase vreemdgaan, de voor- en nadelenBeginfase vreemdgaan, de voor- en nadelenOpmerkelijk dat de partner die verliefd is geworden op een ander zo gemakkelijk vreemd kan gaan zonder goed de voor en n…
Vreemdgaan: ontlading tijdens het verwerkingsprocesVreemdgaan: ontlading tijdens het verwerkingsprocesEr zijn echtparen die vrezen dat ze het vreemdgaan nooit kunnen verwerken. De agressie en de kwaadheid die bij de vaste…
Vreemdgaan, waarom gaat iemand vreemd?Vreemdgaan, waarom gaat iemand vreemd?Gaan mensen vreemd omdat er iets mis is met de vaste relatie of omdat er iets mis is met de vaste partner? Zijn er reden…
Vreemdgaan: de affaire als afrodisiacumVreemdgaan: de affaire als afrodisiacumWat zijn de redenen dat iemand vreemdgaat? Vreemdgaan door de affaire met de ander te gebruiken de seks en de romantiek…
Bronnen en referenties
  • http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Mijn-vriend-is-opeens-erg-afstandelijk.htm

Reageer op het artikel "Waarom doet jouw partner zo afstandelijk?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 07-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatie
Schrijf mee!