InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Hoe relatieproblemen oplossen? Tips om je relatie te redden

Hoe relatieproblemen oplossen? Tips om je relatie te redden

Hoe relatieproblemen oplossen? Tips om je relatie te redden Een relatie die dreigt stuk te lopen: het is voor beide partners een erg pijnlijk besef. Soms voel je onbewust dat het niet gaat lukken met jullie liefde maar blijf je toch nog proberen. Tot er op een keer onderhuidse conflicten naar boven komen die zorgen voor een explosie van discussies en ruzies. Relatieproblemen kunnen nochtans aangepakt worden op verschillende manieren, waardoor de relatie nog gered kan worden. Een daarvan is relatietherapie, waarbij je je problemen voorlegt aan een relatiecoach. Hoe kan je relatieproblemen effectief oplossen zodat je je relatie toch nog kan redden?

Relatieproblemen oplossen

Vaak denken mensen over relatieproblemen als over verkeersongevallen: het overkomt alleen anderen. Toch is niemand veilig voor problemen in een relatie. Denk aan aanslepende meningsverschillen, discussies over praktische zaken die blijven terugkomen, of een door de jaren heen verzwakte liefde voor mekaar. Wanneer deze negatieve kenmerken in een relatie de bovenhand gaan nemen over de positieve, dan dreigen er vervelende relatieproblemen. Om deze te kunnen oplossen lijkt het soms wel alsof je helemaal verstrikt geraakt in een web van frustraties en gekwetste gevoelens waardoor alles een beetje uitzichtloos wordt.

Hoe je relatie redden?

Om een relatie in leven te houden, is het uitpraten van dergelijke problemen cruciaal. In een relatie is de ideale situatie dat je een team bent waarin geen van beiden voor zichzelf speelt. Ego's en koppige karakters moeten opzij gezet kunnen worden om een bijdrage te leveren aan het geheel, namelijk de relatie. Het is dan ook van belang dat beide partners hun steentje bijdragen om de relatie te redden. Dit kan door te kijken waar de oorzaken van de problemen liggen en wat er aan kan gedaan worden.

Relatie redden: tips

Kijk naar jezelf

Van nature gaat een mens meteen de oorzaak van een probleem leggen bij een ander en niet bij zichzelf. Let hiermee op want in de liefde ligt het probleem zelden aan één kant. Kijk vooral in eigen boezem en neem je verantwoordelijkheid op. Waar heb je geblunderd en wat had beter gekund? Allemaal interessante vragen om duidelijkheid over te zoeken.

Begrip voor je partner

Daarna is het logisch om de zaken ook vanuit de positie van je partner te bekijken. Wat is het dat bij je partner voor veel irritatie heeft gezorgd? Op welke manier stoorde jouw gedrag je partner? En van de andere kant: waar is volgens jou je partner tekort geschoten om een effectief werkende relatie te hebben? Ga ook na welke issues er bij je partner liggen en kijk hoe dit in de toekomst opgelost kan worden.

Alles uitpraten

Breng jullie grieven op de voorgrond in een open gesprek. Geef mekaar de kans om alles te zeggen wat jullie dwars zit. Hoe meer open, hoe meer effectief het gesprek zal zijn en hoe meer jullie ervan zullen kunnen leren. Stel je verzoenend op en weet dat ook je partner maar een mens is. Ga niet zitten roepen en kwaad worden maar praat alles uit in een serene sfeer. Schrijf desnoods al je kritieken en verlangens eerst op zodat je makkelijker rustig kan blijven in een directe confrontatie.

Toekomstplan

Komen jullie tot een oplossing, stippel dan samen een strategie uit voor jullie toekomst. Schrijf op hoe jullie de toekomst samen zien en wat jullie concreet willen veranderen aan jullie houding. Hoe willen jullie je gedrag verbeteren en meer tijd maken voor mekaar? Op welke manier wordt er plaats gemaakt voor affectie, intimiteit en zogenaamde "quality time"?

Relatietherapie: voordelen

Relatietherapie is objectief

Komen jullie er zelf niet uit, dan is er nog een andere mogelijkheid om jullie relatie te redden. Relatietherapie is zoals de naam het al zegt een therapie voor de relatie als geheel, dus gericht op beide partners. Het voordeel is dat de partners hun situatie kunnen uitleggen aan een objectief, deskundig persoon zoals een relatiecoach.

Advies relatiecoach

Een relatiecoach zal zijn eigen mening vormen over de relatie en voorstellen voor verbetering naar voren brengen. Op die manier kunnen de partners dingen over hun relatie te weten komen die ze zelf misschien niet hadden kunnen zien. Een buitenstaander ziet vaak meer dan de personen die midden in een situatie zitten. Dit kan leiden tot interessante inzichten die een eventuele verzoening mogelijk maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Relatietherapie, helpt het?Als je in je relatie tegen problemen aan loopt waar jullie beide niet meer uit kunnen komen is relatietherapie een mogel…
Beroep relatiecoachBeroep relatiecoachRelatiecoach is een interessant beroep. Ieder mens heeft te maken met verschillende relaties. Relaties waar wel eens pro…
Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?Interessante vraag: je bent verliefd en je wilt je leven met de ander delen. Maar, wat verwacht jij eigenlijk van een re…
Tips om een Huwelijk met Huwelijksproblemen te reddenTips om een Huwelijk met Huwelijksproblemen te reddenEen huwelijk zonder huwelijksproblemen bestaat niet. Er kunnen zich echter relatieproblemen voordoen waardoor het huweli…
Bronnen en referenties
  • http://www.relatieonderhoud.nl/tips_bij_relatieproblemen.php, bezocht op 15/10/2015.
  • http://www.trendystyle.net/relatietips/, bezocht op 15/10/2015.

Reageer op het artikel "Hoe relatieproblemen oplossen? Tips om je relatie te redden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatiemoeilijkheden
Schrijf mee!