InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Vaak conflicten met partner tijdens gezamenlijk winkelen

Vaak conflicten met partner tijdens gezamenlijk winkelen

Vaak conflicten met partner tijdens gezamenlijk winkelen Niets is zo dagelijks als het doen van huishoudelijke inkopen bij de supermarkt of het warenhuis. Maar behalve dat het boodschappen inslaan financieel telkens opnieuw een behoorlijke aderlating blijkt, is het supermarktbezoek tevens een bron van irritatie en conflicten tussen man en vrouw. Hoe voorkom je ruzie met je partner in de Jumbo, DekaMarkt, Deen en AH.

Ruzie met je partner in supermarkt

De aanschaf van de dagelijkse producten in de supermarkt enz. kan heel wat conflicten tussen man en vrouw opleveren. Dat zou niet hoeven indien je daar een keer goede en duidelijke afspraken met je partner over maakt, waar beiden zich vanaf dat moment aan houden. In de praktijk gebeurt dit zelden, zodat het inslaan van de wekelijkse of dagelijkse noodzakelijke voedingswaren e.d. een soort chronische huwelijksproblematiek wordt.

Merken/prijs-strategie van supermarkt

Als je krap bij kas zit, kun je op een behoorlijke uitgavenpost als de wekelijkse supermarktinkopen natuurlijk veel besparen, als je dat nog niet hebt gedaan. Maar als over het inkoopbeleid constant verschil van mening is tussen de beide echtelieden, blijft dat elke keer opnieuw een aanleiding tot gekibbel.

Het is daarom belangrijk om te snappen dat t.a.v. het merken/prijs-beleid van de supermarkt meestal de volgende feiten gelden:
  • Het A-merk (o.a. Calvé, Douwe Egberts, Melkunie) heeft de hoogste prijs en hoogste kwaliteit, en voor de consument niet de meest gunstige prijs/kwaliteitsverhouding. De supermarkt zelf verkoopt het product, als er alternatieven zijn, meestal liever niet omdat de winstmarge gering is. Maar een supermarkt kan zich nu eenmaal niet permitteren om geen sterke merken zoals Heineken of Coca-Cola in de schappen te hebben want als de klanten weg blijven, en bij de concurrent het karretje volladen kost het de onderneming meer geld.
  • Het eigen merk (Jumbo-dubbelvla, Deka-jam enz) heeft ook een heel goede kwaliteit maar is veel gunstiger geprijsd. De supermarkt verkoopt het graag omdat hij op deze eigen merken meer verdient. De producten komen vaak bij de zelfde fabriek vandaan als waar het A-merk wordt geproduceerd. Soms gaat het zelfs om volledig identieke producten en is slechts de verpakking het verschil. De fabrikant neemt dan met minder winst genoegen, omdat D.E. niet graag heeft dat AH zijn eigen koffie bij Van Nelle gaat inkopen (theoretisch voorbeeld).
  • Merkloos product. Deze goedkope producten (van mindere kwaliteit), heeft de supermarkt uitsluitend in de schappen omdat de concurrent dergelijke producten ook heeft. Er wordt minder dan op het eigen merk verdiend, maar het geeft de onderneming een goedkoop imago, en het maakt het assortiment ook aantrekkelijk voor de consument die elke cent moet omdraaien.

Samen "gezellig" in de winkel

Indien je als vrouw gewend bent om altijd in je eentje boodschappen te doen, kan het irritatie geven als je partner plotseling ook mee wil, omdat hij zich vanwege het gedwongen thuis zitten verveelt en afleiding zoekt. Als het blijft bij het gedienstig sjouwen van tassen, het inleveren van lege flessen en het voortbewegen van het karretje, valt het nog te accepteren. Maar dikwijls zal zoín man zich ook met het inkoopbeleid gaan bemoeien, waar je tot dusverre als vrouw de autonome zeggenschap over had. Een verstandige man gaat dus niet mee met zín vrouw of hij werkt in zín eentje gedisciplineerd het boodschappenlijstje af dat hij van thuis mee krijgt.

Het juiste tijdstip van de dag

Het is een overbekend fenomeen, en zowel mannen als vrouwen zijn er gevoelig voor, dat je nooit met een lege maag boodschappen moet doen. De gevolgen bij de dagelijkse inkopen zijn dat je allerlei overbodige lekkere dingen koopt, die slecht voor de lijn zijn. En dat je bovendien vanwege die begerige waas voor je ogen, ook vergeet dat je allerlei zaken nog gewoon thuis op voorraad hebt, die nodig op moeten omdat de uiterste houdbaarheidsdatum dreigt te verstrijken. Niet bepaald gedrag waarmee je een toch reeds chagrijnige partner in een goed humeur brengt.

Kinderen mee

Kleine kinderen mee nemen bij het boodschappen doen, betekent eveneens dat je de zaken niet meer volledig in de hand hebt, omdat ze zeuren om snoep of speelgoed. Kindgerichte artikelen die door de supermarkteigenaar heel sluw, maar wel te begrijpen, op ooghoogte van de kleintjes zijn uitgestald, maken het er niet makkelijker op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? TipsHoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? TipsMinder geld uitgeven aan boodschappen en meer overhouden op het einde van de maand? Het is iets wat we allemaal wel zoud…
Wel of geen ruzie in bed?Wel of geen ruzie in bed?De uitvinder van het bed zou zichzelf in zín graf omdraaien. Het bed is om in te slapen, lekker in te knuffelen of seks…
Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkKenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkWelke kenmerken kent een ongelukkige relatie of huwelijk tijdens het ruzie maken? Welke factoren kunnen er op wijzen dat…
Goedkoper boodschappen doen: tips om geld te besparenGoedkoper boodschappen doen: tips om geld te besparenBespaar eenvoudig geld op je dagelijkse boodschappen. Goedkoper boodschappen doen zit in de kleine dingetjes: van de keu…

Reageer op het artikel "Vaak conflicten met partner tijdens gezamenlijk winkelen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 10-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Communicatie
Schrijf mee!