InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Een slippertje begaan, hoe erg is het?

Een slippertje begaan, hoe erg is het?

Een slippertje begaan, hoe erg is het? Eén van de zeven hoofdzonden is luxuria, oftewel lust en onkuisheid. Vreemdgaan valt in deze groep en het houdt in dat men de daad heeft gedaan met iemand anders dan de partner. Toch komt het in alle gelederen van de bevolking voor. We fantaseren weleens hoe het zou zijn met deze of gene en kijken wellustig bepaalde personen na. Een compleet logische reactie, omdat we ook maar mens zijn. Maar tussen denken en het feitelijk doen zit een groot verschil. Hoe erg is een slippertje begaan eigenlijk?

Slippertje begaan!

Verleidingen van alle dag weerstaan

De maatschappij is tegenwoordig voor een groot deel gestoeld op verleidingen en seksualiteit, waarbij niemand er vreemd van opkijkt als men zich op een bepaalde manier kleedt. Het is reeds langdurig ingeburgerd, waardoor iedereen iedere dag verleidingen op het werk, onderweg naar huis, in de winkel of tijdens het uitgaan tegenkomt. Heerlijke geuren, uitdagende kleding en non-verbale communicatie zorgen voor een klimaat, waarbij het steeds lastiger wordt om het er een keer niet van te nemen. Maar wat als je al een gezin of relatie hebt, doe je er dan goed aan?

Je bent ook maar een mens!

Van oorsprong stamt de mens van de aap af en dat houdt in dat we nog een deel van de oerinstincten in ons hebben. Denk aan de mate van uitstoot van feromonen om intenties aan anderen kenbaar te maken, maar ook de dierlijke lust om bevredigd te worden. Deze drang kan bij sommige mensen dermate groot zijn dat men niet nadenkt over de gevolgen voor een reeds bestaande relatie.

Eenmalig of geregeld slippertje begaan

Uiteraard zit er een groot verschil tussen of het vreemdgaan eenmalig is geweest of dat het stelselmatig gebeurt. Je hoort het wel vaker dat men twee relaties langdurig naast elkaar heeft, waarbij men een gezin heeft gesticht met een scharrel voor erbij. Is het eenmalig voorgekomen dan realiseert men de fout van de handeling, waardoor men zich schaamt ten opzichte van de partner. Het zal daarna meestal niet weer voorkomen. Het gevaar schuilt er echter in dat de drang om het te doen groot is en dat er vaker toch contact wordt gezocht. Door concrete afspraken te maken wordt er een langdurige fysieke relatie in stand gehouden naast dat men reeds samenwonend of getrouwd is. Men houdt alles angstvallig geheim, echter ook het normale gezinsleven kan daardoor behoorlijk onder druk komen te staan.

De eigen normen en waarden

Belangrijk onderdeel van waarom mensen wel of niet vreemdgaan is wat de eigen normen en waarden zijn. Het weerstaan van de dagelijkse verleidingen heeft te maken met hoe men in het leven staat. Is men niet zo kritisch dan kan het voorkomen dat men geregeld bij iemand anders in bed belandt. Deze instelling kan echter grote problemen geven indien men reeds een partner heeft. Hoe vindt men dat een gezonde relatie er uit moet zien, is dan ook een belangrijke vraag om te stellen. Men moet zich niet laten verleiden tot een buitenechtelijke relatie, omdat men zichzelf en de partner verloochent.

Respect voor de partner

Men is ooit in het verleden een relatie aangegaan, omdat men ontzettend verliefd op elkaar is geweest. Met de jaren kan de klad er iets inkomen, echter dat houdt niet in dat men respectloos moet zijn ten opzichte van de partner. Samenwonen en getrouwd zijn moet namelijk iets betekenen. Zeker als men daarbij kinderen heeft. Respect voor elkaar en de familiaire banden zijn dan ook van groot belang. Structureel vreemdgaan houdt in dat men geen waarde hecht aan de gevoelens van de ander. Daardoor kan de relatie ook zwaar onder druk komen te staan. Het uit zich mogelijk niet direct echter indirect zijn er vele aanwijzingen welke kunnen duiden op een buitenechtelijke relatie van de partner.

Hoe kan het worden herkend?

Vaak heeft de partner van een overspelige de meeste last. Er wordt namelijk weinig aandacht meer geschonken en in bed is het niet meer wat het is geweest. Daarnaast kan het voorkomen dat:
  • de computer wordt weggedraaid als men er aan komt;
  • mails en Facebook berichten worden afgeschermd;
  • sms berichten en de telefoon structureel in de gaten worden gehouden;
  • er sprake is van een onverklaarbare soa;
  • de partner meer aandacht heeft voor anderen dan voor de partner.
Uiteraard kan het op toevalligheden berusten echter soms geven de signalen meer aan dan men vermoedt.

Hoe erg is het?

Is men vrijgezel dan is men vrij om ervan te genieten. Toch neigen veel mensen naar het hebben van een stabiele relatie, waarmee een goede toekomst kan worden opgebouwd. De liefde is groot en dat wordt bekrachtigd met samenwonen of trouwen met het hebben van kinderen. Het houdt in dat er een langdurige relatie wordt aangegaan, waarbij men elkaar moet kunnen vertrouwen. Overspel zorgt ervoor dat alles onder druk komt te staan. Eenmalig de fout in gaan kan iedereen overkomen, echter structureel doelbewust een tweede relatie aanhouden voor seksueel plezier zorgt er altijd voor dat de bestaande relatie kapot kan gaan. Het kan leiden tot vergaande problemen en potentieel tot een scheiding. Heeft men een buitenechtelijke relatie sta er dan ook bij stil wat de partner wordt aangedaan. Toon respect en zorg ervoor dat het leven op orde wordt gesteld. Wees ook reëel en denk na over hoe de toekomst eruit moet zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vreemdgaan: de affaire als afrodisiacumVreemdgaan: de affaire als afrodisiacumWat zijn de redenen dat iemand vreemdgaat? Vreemdgaan door de affaire met de ander te gebruiken de seks en de romantiek…
Emoties en vreemdgaanEmoties en vreemdgaanEen buitenechtelijke affaire binnen het huwelijk roept de nodige emoties op bij de partners. Zowel de ontrouwe partner d…
Relatie redden na vreemdgaanRelatie redden na vreemdgaanBen je wel een bedrogen door je partner? Of heb je zelf wel eens te maken gehad met een partner die jou heeft bedrogen m…
Overleeft je relatie een affaire?Overleeft je relatie een affaire?Overspel binnen de relatie. Besluiten jullie samen om samen verder te gaan na een affaire van een van de partners? Blijf…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdzonde
  • http://www.vreemdgaan-overspel.nl/

Reageer op het artikel "Een slippertje begaan, hoe erg is het?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatie
Schrijf mee!