InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Retraite, op zoek naar jezelf

Retraite, op zoek naar jezelf

Retraite, op zoek naar jezelf Tot rust komen en jezelf (beter) leren kennen is de basis tijdens een retraite. Een retraite is een eeuwenoude traditie in bijvoorbeeld kloosters, maar wint de laatste jaren in populariteit in nieuwe doelgroepen zoals het bedrijfsleven. Dit artikel gaat nader in op het concept. Tegenwoordig bestaat de maatschappij uit het hebben van een (mooi) huis, levenspartner, leuke kinderen en het liefst ook nog een inhoudelijke en leuke carrière. Het is leven is altijd maar druk, druk en druk. Hierdoor vergeten we onszelf vaak en zijn vele mensen niet onbekend met oververmoeidheidklachten of burn-outs. Een retraite kan helpen om weer tot jezelf te komen en rust te vinden in het dagelijks leven.

Betekenis Retraite

Het woord retraite is Frans en staat vrij vertaald voor 'afzondering', een retraite wordt door Wikipedia gedefinieerd als 'een afzondering voor spiritueel zelfonderzoek en geestelijke oefening'.

Oorsprong

Een retraite vindt zijn oorsprong in de jaren '60. Katholieken gingen met regelmaat op 'retraite', meestal in een klooster, evenals boeddhistische monniken. Mensen zonderen zich af van de dagelijkse omgeving en bezigheden om zo geestelijke verdieping en een sterke verbinding met god aan te gaan. De afgelopen jaren zijn retraites weer meer in opkomst, zonder gebonden te zijn aan een kerk, religie en een verdieping rondom god, maar in het bijzonder gericht op persoonlijke doelen en rust met jezelf.

Doel retraites

Tot rust komen en jezelf onttrekken van het dagelijks leven. Ook wel zuivering van je geest genoemd. Het doel van een retraite is niet om jezelf te verbeteren of beter emoties kan controleren. Een retraite draait om loslaten en een bewustzijn creëren van emoties en denkpatronen.

Doelgroepen

Een retraite is slechts de naamgeving en een vorm, de precieze invulling kan afwijken afhankelijk van de doelgroep of samenstelling van de groep. Retraites zijn er zowel voor groepen als voor individuen en de doelgroepen zijn divers. Zo zijn er retraites voor specifiek vrouwen of voor zakenmensen. Om zelf in retraite te gaan is het prettig om een doelgroep te zoeken die bij je past.

Retraite vakantie

Meer en meer vinden volledige vakanties plaats naar oorden om te komen tot rust, deze plaatsen zijn tegenwoordig overal te vinden, maar vinden voornamelijk zijn oorsprong in de Boeddhistische cultuur in Azië, zoals India en Tibet. Boedisme bestaat uit verbinding, met jezelf en je omgeving, te bereiken door je ademhaling. Een retraite vakantie bestaat dan ook voornamelijk uit rust, meditatie, yoga en zelfreflectie. Daarnaast kan een retraite vakantie een thema hebben, zoals rust of spiritualiteit.

Retraite thuis

Ook thuis kan men op een rustgevende plaats tot zichzelf komen. Richt een ruimte in die rustgevend is, zorg dat de ruimte geen rommel bevat of andere storende elementen, zoals een telefoon. De ruimte kan vervolgens dienen om dagelijks een half uur tot jezelf te komen en te mediteren. Het is aan te raden om vooraf eerst te leren mediteren om optimaal tot rust te komen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • http://www.focusnu.nl/retraite.html
  • http://www.hoedoe.nl/maatschappij/levensbeschouwing/boeddhisme/hoe-ga-ik-in-retraite

Reageer op het artikel "Retraite, op zoek naar jezelf"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 12-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!